Reforma do základných škôl neprináša len zmenu samotného štátneho vzdelávacieho programu. Riaditeľky troch škôl, ktoré učia po novom od minulého školského roka, nám porozprávali, ako zmeny ovplyvnili ich školské kolektívy, organizáciu vyučovania a nazeranie na rolu učiteľa. Prečítajte si, čo im pri implementácii najviac pomohlo a čo prajú do nového roka ostatným riaditeľom a riaditeľkám a všetkým učiteľom a učiteľkám.
ktoré sa dejú na našej škole, tiež za vzdelanie a budovanie hodnôt u našich žiakov.
Najvýraznejšie zmeny
„Najvýraznejšiu zmenu cítime v našom kolektíve. Aj keď sme boli nastavení na rast a inovácie, teraz sa oveľa viac rozprávame, pomáhame si, obohacujeme sa navzájom, vieme sa podeliť o postupy a metódy, ktoré sa nám osvedčili, ale aj o také, ktoré nevyšli celkom podľa očakávaní. Cítime slobodu, ktorú nám reforma poskytuje, ale aj zodpovednosť za zmeny, ktoré sa dejú na našej škole, tiež za vzdelanie a budovanie hodnôt u našich žiakov. Vnímame, že je to prínosné pre všetkých, ktorí sú súčasťou školskej komunity – pre žiakov, učiteľov aj rodičov.“
Pomoc pri implementácii
„Pomohlo nám spoločné nastavenie, kolektívne rozhodnutie o tom, že vstúpime do reformy, spolupráca a pomoc kolegov, dôvera rodičov a nadšenie detí. Zároveň uvedomenie si, že zmena vychádza z vnútra učiteľa a učiteľ musí byť so zmenou stotožnený, hľadať stratégie a možnosti, ako na zmenu pripraviť seba, žiakov aj rodičov. Bez spoločného prepojenia všetkých zúčastnených by to išlo len veľmi ťažko. Pomohla tiež dlhodobejšia systematická príprava – workshopy, spoločné stretnutia, školenia zamerané na tvorbu vízie, osobný rozvoj a rast.”
Prianie do nového roka
„Nech každý z vás objaví vo svojom vnútri odhodlanie vykročiť vpred, odvahu vnášať do učenia postupy, ktoré prebudia v žiakoch ešte väčšiu zvedavosť, akou prirodzene disponujú a vedenie školy, ktoré vás bude maximálne podporovať v prinášaní zmien a inovácií. Želáme chuť spoznávať a vieru, že ste schopní učiť tak, ako to dnešná generácia detí potrebuje a najmä lásku k učiteľskému povolaniu, lebo tá je hnacím motorom pri zdolávaní nových výziev. Nech sa v práci cítite ako my v Budimíre – ako doma vo veľkej obývačke s rodinou.”
naše školstvo bližšie k potrebám detí a modernej doby.
Najvýraznejšie zmeny
„Najvýraznejšou zmenou je určite zmena nazerania na úlohu učiteľa, žiaka a učiva na vyučovaní. Učiteľ žiakom neodovzdáva hotové informácie, ale vyvoláva činnosť učenia sa žiakov. Stáva sa sprievodcom pri aktívnom učení sa žiakov. Neučíme učivo, ale žiakov. To znamená, že dbáme v obsahu najmä na to, aby bolo učivo tematicky prepojené s využiteľnosťou v reálnom živote. Využívame pritom pre nás nové inovatívne metódy, stratégie a formy. Veľkou zmenou v reformných ročníkoch je aj slovné hodnotenie. Za najväčší úspech považujem to, že sa naša škola ako organizácia mení na modernú školu, v ktorej sa učia nielen žiaci, ale aj učitelia a vedenie školy.”
Pomoc pri implementácii
„Tvorbou školského vzdelávacieho programu nás previedla pani Slávka Ropeková z Krajského pracoviska NIVaM v Košiciach, so vzdelávaním inovatívnych metód aj samotnou zmenou vyučovania v triedach pomáhali mentori z RCPU v Rožňave. A čo je skvelé, učíme sa najmä vzájomne – jeden od druhého. Veľkú úlohu pritom zohrávajú supervízori, ktorí ako prví otvorili svoje triedy kolegom a pozývali ich na priateľské návštevy. Tento trend sa rozšíril a dnes už sa priateľské návštevy kolegov stávajú bežnou súčasťou života našej školy. Bola by som veľmi rada, aby tento veľmi potrebný trend, ktorý sa u nás objavil len nedávno, pokračoval aj v budúcnosti. Okrem iných benefitov má totiž úžasný vplyv na pozitívnu zmenu klímy v škole.”
Prianie do nového roka
„Všetkým riaditeľom a učiteľom by som zaželala najmä odvahu a vytrvalosť. Reforma prináša nové výzvy, ale aj príležitosti, ako spoločne posunúť naše školstvo bližšie k potrebám detí a modernej doby. Nech si nájdeme čas na vzájomnú podporu, inšpiráciu a zdieľanie dobrých príkladov, pretože spolu sme silnejší.”
Najvýraznejšie zmeny
„Cítime najmä „rozviazané ruky“, vďaka čomu sme upravili profiláciu školy, zmenili organizáciu vyučovania a hodnotenie žiakov a žiačok, zaviedli sme integrované predmety v 3. cykle a evalváciu profilu absolventa. Získali sme istotu, že smerovanie našej školy je správne, keďže zmeny u nás začali prebiehať už skôr. Hoci to bolo v našej škole vždy prirodzené, všeobecne za najdôležitejšiu podmienku kurikulárnej reformy považujem pozitívnu a aktívnu spoluprácu a profesionálny rast celého kolektívu učiteľov.”
Pomoc pri implementácii
„Implementácia stojí na ľuďoch a ich nastavení, preto nám pomohlo a pomáha spolupráca učiteľov, vzájomná podpora a uznanie práce kolegu, podpora rodičov a dobré vzťahy so žiakmi. Zároveň oceňujem podporu NIVaM a RCPU vo forme inovačného vzdelávania a mentoringu a osobný záujem ministerstva o našu cestu kurikulárnou reformou.”
Prianie do nového roka
„Každému riaditeľovi želám spolupracujúci kolektív kolegov, rodičov a žiakov, k tomu hlavne pevné zdravie, pozitívnu myseľ, odhodlanie urobiť akúkoľvek zmenu k lepšiemu a aby sa to podarilo tak aj dar múdrosti vzdelávajúcich a vďačnosti vzdelávaných.”