Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Hlavným cieľom zmeny obsahu vzdelávania je, aby sa vzdelávanie v našich základných školách prispôsobilo potrebám 21. storočia, teda súčasnej aj budúcej spoločnosti a najmä súčasnej generácii detí. Základným princípom zmien je presun ťažiska z odovzdávania vedomostí na rozvoj zmysluplných spôsobilostí a kompetencií žiakov.
Dôraz sa teda nebude klásť natoľko na osvojovanie izolovaných encyklopedických vedomostí a následnú reprodukciu poznatkov, ale viac na rozvoj komplexných spôsobilostí žiakov, ako aj na prepojenie obsahu vzdelávania s reálnymi životnými situáciami. Cieľom je rozvíjať kritické myslenie a mäkké zručnosti žiakov ako schopnosť riešiť problémy, spracovávať informácie, pracovať v tíme, argumentovať a klásť otázky, preberať iniciatívu a zodpovednosť, tvoriť a realizovať osobné projekty. Žiaci by mali byť schopní porozumieť a analyzovať rôzne perspektívy a kriticky vyhodnotiť súčasné globálne a medzikultúrne otázky.
Na dosiahnutie tohto cieľa je potrebné posilniť výučbu žiakov prostredníctvom skúseností. Výučba bude namiesto odovzdávania hotovej informácie vytvárať situácie, pri ktorých žiaci môžu informácie interpretovať v konfrontácii so skúsenosťou. Vo výučbe bude vytvorený priestor na komentovanie aktuálnych tém, diskusiu a aktívne zapájanie žiakov do učiaceho procesu. Namiesto toho, aby sa kurikulum vymedzovalo detailne, v rámci úzko ohraničených vyučovacích predmetov, bude obsah vzdelávania koncipovaný v širších vzdelávacích celkoch (napr. človek a príroda, človek a spoločnosť). Reforma systematicky do kurikula integruje aj prierezové témy ako finančná gramotnosť, globálne zdravie (napr. epidémie), klimatické zmeny a otepľovanie.
Zámerom pripravovaných zmien je tiež zvýšenie citlivosti vzdelávania na individuálne potreby a možnosti žiakov s cieľom podpory rozvoja potenciálu každého žiaka do maximálnej možnej miery, osobitne v prípade, ak pochádza zo znevýhodneného prostredia alebo má špeciálne vzdelávacie potreby či nadanie. Toto sa udeje najmä vnútorným členením štátneho vzdelávacieho programu do troch po sebe idúcich a na seba nadväzujúcich vzdelávacích cyklov:
Prvý cyklus základného vzdelávania
Druhý cyklus základného vzdelávania
Tretí cyklus základného vzdelávania
V týchto cykloch sa stanovujú očakávané učebné výstupy žiakov v jednotlivých vzdelávacích oblastiach a ich súčastiach (výkonové štandardy na konci každého cyklu) a stanovuje sa tiež obsah vzdelávania (obsahové štandardy budú rozvrhnuté tiež vo vzdelávacích cykloch).
Školský vzdelávací program sa na základe týchto cyklov vymedzuje a upravuje jednotlivé ročníky tak, že vzniká možnosť flexibility a adaptability pri tvorbe školského kurikula s ohľadom na konkrétne podmienky školy a žiakov.
Na úrovni štátneho vzdelávacieho programu vzdelávacie cykly:
– sú nástrojom na ucelenejšie nastavenie cieľov a obsahu vzdelávania v rámci základného vzdelávania,
– umožňujú pružnejšie prispôsobiť vzdelávací obsah (učiva) do ročníkov tak, aby zohľadňovali učebné predpoklady žiakov,
– znižujú riziko opakovania ročníka a sú prevenciou pred predčasným opakovaním ročníka,
– umožňujú lepšie vyhodnocovať a posudzovať komplexné učebné výstupy žiakov (až na konci cyklu),
– vytvárajú lepšiu príležitosť pre adaptáciu žiakov napríklad pri migrácii,
– sú predpokladom na dôsledné chápanie základného vzdelávania ako celku,
– pomôžu školám aj v situáciách, aké priniesla napríklad pandémia COVID-19. Ak by školy opätovne čelili vážnym výzvam, ktoré vytvoria prekážku v plánovanom osvojovaní učiva a rozvoji žiakov, môžu si učivo preniesť do ďalšieho ročníka bez obáv, že porušia štátny vzdelávací program.
Rozdelenie základného vzdelávania na tri cykly funguje vo viacerých krajinách v Európe, napríklad v Portugalsku, Estónsku, Francúzsku, Slovinsku, Švédsku či Švajčiarsku a bežné je aj mimo Európy. V medzinárodných merania PISA dosahujú žiaci v menovaných krajinách výrazne lepšie výsledky ako ich rovesníci na Slovensku.
Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.
Súbory cookie sú veľmi malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do vášho počítača pri návšteve webovej stránky. Súbory cookie používame na rôzne účely a na zlepšenie vášho online zážitku z našej webovej stránky (napríklad na zapamätanie prihlasovacích údajov vášho účtu).
Môžete zmeniť svoje predvoľby a odmietnuť určité typy súborov cookie, ktoré sa majú ukladať vo vašom počítači pri prehliadaní našich webových stránok. Môžete tiež odstrániť všetky súbory cookie, ktoré sú už uložené vo vašom počítači, ale nezabudnite, že vymazanie súborov cookie vám môže zabrániť v používaní častí našej webovej stránky.
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |