Vzdelávanie detí je dnes oveľa viac než len memorovanie faktov. Deti potrebujú v škole aj doma priestor na premýšľanie, komunikáciu, budovanie láskavých vzťahov, spoluprácu a rozvoj svojho jedinečného potenciálu. Aby sa to podarilo každému dieťaťu, ministerstvo školstva predstavilo viacero zmien, ktoré dávajú školám viaceré možnosti. Ich súčasťou sú ciele a obsahy vzdelávania, ktoré reflektujú súčasný svet, moderné metódy výučby, flexibilita pri nastavení školských osnov, komplexný systém podporných opatrení a aj školské podporné tímy.
Učitelia vedia, že vzdelávanie je aj o vzťahoch, pochopení, individuálnom prístupe a podpore, ktorú dieťa potrebuje. Niekedy potrebuje dieťa pomocnú ruku viac, inokedy menej. V každej škole dnes môžeme nájsť deti, ktoré prekonávajú rôzne prekážky, od ťažkostí s učením, cez jazykovú bariéru, až po emocionálne alebo zdravotné výzvy, ale aj deti s nadaním a rôznymi talentami.
Čo je školský podporný tím?
Školský podporný tím (ŠPT) je skupina odborníkov priamo v škole, ktorí pomáhajú deťom, rodičom aj učiteľom vytvoriť také podmienky, v ktorých sa každé dieťa môže učiť a rozvíjať podľa svojich potrieb.
Tím býva zložený z rôznych odborníkov podľa potrieb konkrétnej školy. Môže ho tvoriť školský špeciálny pedagóg, pedagogický asistent, školský psychológ, , ku ktorým je vhodné pridať sociálneho pedagóga, školského logopéda a ďalších odborných zamestnancov, podľa potrieb konkrétnej školy.
Ich úloha nie je deti „vytrhávať z triedy“, ale pomáhať nastavovať také prostredie v školskom kolektíve, v ktorom sa deti cítia bezpečne, sú prijaté a môžu napredovať vlastným tempom.
S čím môže podporný tím pomôcť?
- Ak má vaše dieťa ťažkosti s učením (napr. dyslexia),
- ak má zdravotné znevýhodnenie (napr. poruchy reči, autizmus),
- ak je nadané a potrebuje väčšie výzvy,
- ak neovláda dobre vyučovací jazyk,
- alebo ak prežíva náročnú situáciu doma či v triede.
Školský podporný tím spolu s triednym učiteľom a rodičmi či zákonnými zástupcami môže nastaviť podporné opatrenia, teda konkrétne kroky, ktoré vášmu dieťaťu pomôžu cítiť sa v škole lepšie a učiť sa efektívnejšie.
Ako môžu rodičia spolupracovať so školou?
Rodič je v živote dieťaťa nenahraditeľný. V školskom prostredí sú učitelia a školský podporný tím jeho prirodzenými partnermi, pripravenými na spoločný dialóg. Ako rodič sa môžete do dialógu so školou zapojiť napríklad nasledovne:
- Ozvite sa, ak máte pocit, že dieťa potrebuje pri učení sa viac podpory (napr. opakovane nestíha, má problém porozumieť učivu).
- Upozornite na zmenu správania dieťaťa (má problém zapadnúť medzi rovesníkov, je smutné alebo výbušné).
- Využite kontakt s triednym učiteľom, výchovným poradcom či školským psychológom na konzultácie.
- Zúčastnite sa stretnutí, kde sa nastavujú podporné opatrenia pre vaše dieťa, váš názor je dôležitý.
- Spolupracujte pri sledovaní pokroku dieťaťa a zdieľajte, čo funguje doma.
Škola a rodič by mali stáť spoločne za dieťaťom. Cieľom nás všetkých je, aby sa všetky deti cítili v škole dobre a bezpečne, mohli vo vzdelávaní napredovať a boli dobre pripravení na život a pracovný úspech v 21. storočí.
Možno máte obavy z toho, ako bude vaše dieťa v škole vnímané, či si nájde kamarátov, či sa mu bude dariť. Školský podporný tím tu je na to, aby citlivo vnímal potreby detí a spolu s vami im pomáhal hľadať tú najlepšiu cestu ku vzdelaniu. Ak máte otázky, potrebu poradiť sa alebo len pochybnosti, neváhajte kontaktovať vašu školu a triednu učiteľku či učiteľa. Možno práve takýto rozhovor môže byť začiatkom pozitívnej zmeny.
Viac o školskom podpornom tíme a jeho fungovaní sa dočítate v dokumente, ktorý pripravil Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie