NIVaM pripravil konferenciu zameranú na víziu školy pre 21. storočie

Národný inštitút vzdelávania a mládeže zorganizoval dvojdňovú konferenciu Vízia školy pre 21. storočie – sme na ňu pripravení? určenú primárne pre riaditeľky a riaditeľov základných škôl a odborníkov a odborníčky z rezortu školstva. Cieľom podujatia bolo priblížiť komplexný obraz vízie modernej školy, a to s ohľadom na plošné zavádzanie nového kurikula od školského roka 2026/2027.

O škole 21. storočia sa hovorí ako o učiacej sa organizácii, teda o škole, ktorá sa neustále učí, zlepšuje a zdoláva nové výzvy. V takejto organizácii má podstatnú rolu to, ako v nej  žiaci, učitelia, vedenie a rodičia spolupracujú a aká v nej panuje atmosféra. Funguje v nej komunita ľudí, ktorí sa spoločne rozvíjajú, hľadajú nové prístupy a reagujú na meniaci sa svet. Vďaka tomu sa im darí vytvárať prostredie, v ktorom sa učia všetci spoločne.

Učitelia sú nositeľmi zmeny

Práve spoluprácu, proaktívny prístup a ochotu hľadať riešenia ocenila v úvode konferencie riaditeľka Odboru podpory formálneho vzdelávania NIVaM, Petra Fridrichová: „Bez vás, riaditeľov a riaditeliek, zanietených vyučujúcich a mnohých ďalších, tieto zmeny nezostanú len na papieri. Bez akéhokoľvek pátosu môžeme povedať, že učitelia sú nositeľmi zmeny“. Prihovára sa zúčastneným riaditeľom a riaditeľkám škôl, ktoré sa rozhodli vstúpiť do zavádzania nového kurikula ešte pred jeho celoplošným zavádzaním v septembri 2026.

Témy 21. storočia

Účastníčky a účastníci si počas prvého dňa mohli vybrať z paralelných prednášok s diskusiami podľa ich oblasti záujmu. Súčasťou programu bola napríklad diskusia o činnosti Regionálnych centier podpory učiteľov. Tému digitálneho wellbeingu a výziev, ktoré prináša umelá inteligencia pre dnešné deti, priniesol Michal Rybár, riaditeľ Odboru digitálnej transformácie na ministerstve školstva: „Umelá inteligencia má slúžiť človeku a nie naopak.“ V jeho príspevku priniesol napríklad konkrétne odporúčania, ako v triede učiť deti bezpečne pracovať s nástrojmi AI.

Súčasťou modernej školy a aj aktualizovaných cieľov vzdelávania sú emocionálna gramotnosť a rozvoj charakteru. O tom, ako spracovať emócie žiakov, sa venoval odborný workshop, ktorý viedla Lenka Svoradová, spoluzakladateľka Emocionálneho kompasu. Výchovu charakteru v novom kurikule zase rozvinul profesor Andrej Rajský a docent Martin Brestovanský z Katedry pedagogických štúdií na Trnavskej univerzite.

O inkluzívnej škole a jej podmienkach na to, aby sa každé dieťa cítilo bezpečne a prijaté, porozprávala profesorka Katarína Vančíková, ktorá pripravuje budúcich učiteľov a učiteľky. Riaditeľka Erika Fábiánová, ktorej škola je v implementácii nového kurikula od septembra 2023, a Slávka Ropeková z Krajského pracoviska NIVaM v Košiciach s riaditeľmi a riaditeľkami počas svojej interaktívnej prednášky diskutovali o tvorbe a nastavovaní vízie školy.

Krátke inšpiratívne prednášky a diskusia s ministrom školstva

Program tvorili aj krátke inšpiratívne prednášky odborníkov a odborníčok na témy súvisiace s výchovou, inklúziou, charakterovým rozvojom či meniacou sa úlohou školy v rýchlo sa vyvíjajúcej spoločnosti. 

Konferencia priniesla účastníkom priestor na mnohé diskusie o rozličných témach spojených so vzdelávaním v 21. storočí, od úlohy riaditeľa až po vplyv umelej inteligencie na súčasnú generáciu žiakov a žiačok. „Virtuálny svet nám naše deti neuniesol, tie stále čakajú, kým si k nim prisadneme,“ povedala Denisa Skalošová, z oddelenia manažmentu kurikulárnych zmien v NIVaM, v rámci svojho príspevku Svietiace deti. Všetky príspevky z konferencie si môžete čoskoro pozrieť na metodickom portáli Učíme.

Pozvanie na konferenciu prijal aj minister školstva Tomáš Drucker. Vo svojom vystúpení zdôraznil potrebu prispôsobovania sa škôl meniacemu sa svetu: „Najväčšou výzvou je, aby sa školy prispôsobili, ale zároveň si udržali to najdôležitejšie: schopnosť vychovávať zvedavých, empatických a zodpovedných mladých ľudí.“

Dobrá škola

Konferencia Vízia školy pre 21. storočie – sme na ňu pripravení? ukázala, že slovenské školstvo má silu a odborný potenciál meniť sa. Odborné diskusie o rešpektujúcom prístupe v školách, emocionálnej regulácii či charakterovej výchove a budúcnosti vzdelávania v ére AI, ako aj úvahy o tom, čo robí dobrú školu dobrou, otvorili priestor pre nové myšlienky a vzájomnú inšpiráciu. Množstvo odpovedí zodpovedali napríklad aj hostia a hostky panelovej diskusie.

Stretnutia s odborníkmi, pedagógmi a lídrami systému potvrdili, že zmena je možná, keď je podporená spoluprácou, odvahou inovovať a chuťou učiť sa. Účastníci a účastníčky si z Košíc odnášajú aj záväzok pokračovať v práci, ktorá má dopad na každé dieťa v každej škole. 

Budúcnosť školy tvoríme už dnes. Konferencia ukázala, že na mnohých miestach sa rodia kvalitné nápady aj odvážne riešenia, no zároveň pripomenula, že pred nami je ešte veľa práce.

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku