Kurikulárna zmena sleduje skvalitnenie základného vzdelávania v tom duchu, aby v plnom
rozsahu platilo: Základné vzdelávanie poskytuje ucelené a komplexné základy všeobecného vzdelania, ktoré dáva všetkým žiakom predpoklady na porozumenie životu, osvojenie nástrojov učenia sa a základnej orientácie vo svete. Poskytuje základy kultúrnej gramotnosti a podporuje motiváciu k ďalšiemu vzdelávaniu a celoživotnému učeniu sa.
Cieľom základného vzdelávania je, aby každý žiak:
1. získal rozvinutú všestrannú a funkčnú gramotnosť v súlade s požiadavkami spoločnosti, vedel ju uplatniť v každodennom osobnom a spoločenskom živote a pri napĺňaní svojich osobných, vzdelávacích, kultúrnych a sociálnych potrieb,
2. mal vybudovaný základný hodnotovo-kultúrny rámec svojej osobnosti, ktorý ho orientuje a sprevádza pri plánovaní a dosahovaní individuálnych životných cieľov, ako aj pri participácii na širších spoločenských, kultúrnych a globálnych aktivitách,
3. získal reálne vedomie o vlastnom osobnostnom potenciáli pre svoj ďalší vzdelávací rast a celostný rozvoj.
Na tom, aby sa vďaka novému štátnemu vzdelávaciemu programu darilo viesť školy k dosahovaniu týchto cieľov, pracujú na nových obsahových a výkonových štandardoch základného vzdelávania aj odborné skupiny pre prierezové gramotnosti.
Odborné skupiny pre prierezové gramotnosti
- Environmentálna gramotnosť
- Finančná gramotnosť
- Digitálna gramotnosť
- Občianska gramotnosť
- Emocionálna a sociálna gramotnosť
- Čitateľská a vizuálna gramotnosť*
* Na zapracovaní čitateľskej a vizuálnej gramotnosti do štandardov základného vzdelávania pracujú členovia komisií pre vzdelávacie oblasti Jazyk a komunikácia a Umenie a kultúra. Z tohto dôvodu nebola vytvorená samostatná odborná skupina ako u ostatných vyššie uvedených gramotností.
Prierezové gramotnosti v sebe zahŕňajú obsahy a zručnosti prierezových tém.