Ako kurikulárne zmeny pomáhajú deťom písať ich príbehy

Na takmer tisícke základných škôl sa od septembra 2025 implementuje kurikulárna reforma. Niektoré zmeny sú viditeľné okamžite, iné si vyžadujú čas. A potom sú momenty, keď sa výsledok objaví pred očami všetkých – jasný, konkrétny a priamo od detí. Takýto moment zažili nedávno v Základnej škole Pionierov 1 v Rožňave, kde tretiaci a tretiačky pokrstili svoju prvú knihu Malí autori veľkých príbehov. Publikácia vznikla ako prirodzený výsledok nových princípov učenia, ktorý škola zavádza od septembra 2023.

Tretiaci a tretiačky sú prvou generáciou detí v základnej škole, ktorá prešla novým kurikulom od prvého ročníka – a dnes ukazujú, čo znamená, keď sa tvorivosť, sebavyjadrenie a čitateľská gramotnosť stávajú každodennou súčasťou vyučovania.

Kniha, ktorá vznikla vďaka kurikulárnym zmenám

Riaditeľka školy Erika Fábiánová opisuje, že nápad na knihu prišiel úplne prirodzene – zrodil sa počas hodnotiacich rozhovorov s pedagogickými zamestnancami a zamestnankyňami, ktoré v škole prebiehajú vždy v júni.

„Diskutovali sme o aktivitách na podporu čitateľskej gramotnosti a pani vychovávateľka spomenula, že deti sa venujú tvorivému písaniu. Táto informácia ma nadchla, uvidela som v nej príležitosť ukázať, že kurikulárne zmeny prinášajú napríklad aj priestor pre kreativitu. Navrhla som, aby sme príbehy detí vydali knižne a slávnostne ich pokrstili pri oslavách 50. výročia našej školy. Tak vznikol projekt, ktorý spojil tvorivosť, čitateľskú gramotnosť a sebaprezentáciu detí,“ hovorí pani riaditeľka.

Deti mali plnú tvorivú slobodu: vymýšľali si vlastné postavy, prostredia aj zápletky, a na konci svoje príbehy ilustrovali. Pri projekte nehodnotili gramatiku, cieľom bolo nechať priestor fantázii, tvorivosti, rozvíjanie jazykového prejavu a schopnosti vyjadrovať vlastné myšlienky. „Na záver sme pripravili „Deň autorov“, kde každý predstavil svoj príbeh spolužiakom a spolužiačkam. Tento proces podporil sebavedomie detí a naučil ich oceňovať tvorbu rovesníkov,“ opisuje Erika Fábiánovová.

Metódy, ktoré menia atmosféru učenia

Triedne pani učiteľky terajších tretiakov a tretiačok u Pionierov 1 v Rožňave pomenovali postupy, ktoré viedli k úspešnému cieľu, a teda vydaniu knihy s príbehmi detí. Pri tvorivom písaní od prvého ročníka vychádzali z výchovno-vzdelávacích cieľov:

Učiteľky cielene povzbudzovali deti k tvorbe vlastných nápadov, postáv a prostredí. Pomáhali im rôznorodými podnetmi – obrázkami, predmetmi či zvukmi. Cieľom bolo, aby deti videli, že každý nápad má hodnotu a môže byť začiatkom dobrého príbehu.

Žiaci sa učili, ako vyzerá základná stavba príbehu: úvod – zápletka – záver. Cieľom je aj pridávanie vlastných originálnych prvkov.

Deti si postupne osvojovali jednoduché súvetia, opisné slová a schopnosť formulovať myšlienky jasne a zrozumiteľne. Učiteľky nehodnotili chyby pri tvorivej práci, sústredili sa na to, aby sa deti nebáli písať a boli ochotné experimentovať s jazykom.

Deti sa učili prepájať čítanie s písaním (inšpirácia postavami, prostredím). A rovnako zlepšovať schopnosť plánovať text a vyjadriť ho písomne.

Súčasťou práce bolo aj to, aby deti získali istotu v prezentovaní vlastného príbehu pred spolužiakmi. „Deň autorov“, na ktorom každý predniesol svoj príbeh pred triedou, pomohol rozvíjať sebavedomie, komunikačné zručnosti a schopnosť rešpektovať tvorbu rovesníkov. Výchovno-vzdelávacím cieľom, ktorý pani učiteľky rozvíjali bolo aj oceňovanie vlastnej kreativity a tvorby rovesníkov.

Ďalším z cieľov bolo učiť sa tvoriť príbeh aj v skupine ( metódami ako brainstorming a myšlienková mapa). K rozvoju spolupráce patrí aj rešpekt voči nápadom iných a rozvíjanie spoločných predstáv.

Aktivity, ktorým venovali učiteľky pozornosť:

• Kruh komunity na začiatok každého dňa, ktorý podporuje vzájomný rešpekt a rovnosť.

• Žiaci sa lepšie spoznali, zdieľali pocity, zážitky či názory.

• Príbehy deťom prišli prečítať aj rodičia žiakov a žiačok.

• Zážitkové aktivity v knižnici.

• Žiaci rozvíjali komunikačné a sociálne zručnosti (aktívne sa počúvali, striedali sa v rozhovore, vyjadrovali svoje pocity, učili sa rešpektovať iný názor)

Pri tvorbe príbehu deťom poskytli:

• Slobodu výberu: postava, prostredie, predmet.

• Nehodnotili gramatiku počas tvorby – iba fantáziu.

• Použili vizuálne a zážitkové podnety.

• Po písaní si deti ilustrovali svoj príbeh.

• Vytvorili Deň autorov, počas ktorého každý prečítal svoj príbeh.

Krst knihy počas osláv 50. výročia školy

Jedným z bodov osláv výročia školy bol aj krst knihy žiakov a žiačok tretích ročníkov. Detí, ktoré sa od prvého ročníka učia po novom. Krstnými mamami sa stali za zriaďovateľa, pani vedúca odboru školstva mesta Rožňava pani Tamásová, pani Ropeková za NIVaM a za RCPU pani Kostyanszká. Na oslavách školy sa zúčastnil aj splnomocnenec ministra pre regionálne školstvo, pán Partila.

Na každom (po)kroku záleží

„Kniha je dôkazom, že nové prístupy učenia fungujú. Dôraz na tvorivosť, kritické myslenie a vyjadrovanie vlastných myšlienok, to všetko má zmysel. Príbehy sú plné fantázie, humoru, poučenia a odvážnych nápadov. Každý text je jedinečný, rovnako ako dieťa, ktoré ho napísalo.vyjadrila sa pani riaditeľka.

Výsledkom je kniha plná detskej fantázie, humoru, odvahy a jedinečných hlasov. „Táto knižka je poďakovaním všetkým, ktorí veria v silu detského slova, a pripomenutím, že aj z malých myšlienok môžu vyrásť veľké veci. Kurikulárna reforma nie je len o zmenách v dokumentoch, je o tom, že deti dostanú priestor byť tvorcami, nie iba prijímateľmi informácií,“ hovorí Fábiánová a dodáva: „V našej škole platí: Na každom (po)kroku záleží.“

Kniha je viac než učebný výstup. Je signálom, že keď majú učitelia a učiteľky priestor, podporu a jasne nastavené ciele, dokážu zmeniť spôsob, akým deti premýšľajú o učení.

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku