Dialógy o inklúzii prinášajú rodičom aj učiteľom priestor na porozumenie a praktickú pomoc

Inklúzia v školách nie je len víziou, ale každodennou realitou, ktorá si vyžaduje pochopenie, spoluprácu a praktické riešenia. Práve preto vznikol formát stretnutí s názvom Dialógy o inklúzii, ktoré v školskom roku 2025/2026 organizuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) cez svoje krajské pracoviská po celom Slovensku.

Tieto podujatia prepájajú rodičov, učiteľov, odborných zamestnancov, riaditeľov škôl a zástupcov inštitúcií. Spoločne diskutujú o témach, ktoré hýbu školskou praxou, od bariér vo vzdelávaní cez konkrétne podporné opatrenia až po úspešné príklady zo škôl.

Silné podujatie v Partizánskom: Porozumenie začína rozhovorom

účastníci sediaci v sále

V polovici októbra 2025 sa v Partizánskom konalo podujatie s rekordnou účasťou 64 účastníkov, medzi ktorými boli nielen rodičia, učitelia a odborní zamestnanci, ale aj riaditeľky škôl z okresov Partizánske a Bánovce nad Bebravou. Nechýbali ani zástupcovia inštitúcií ako RÚŠS Trenčín, CPP Partizánske, Špeciálna ZŠ v Partizánskom, či ZŠ s MŠ pre žiakov s NKS v Brezolupoch.

Podujatie otvorila Mgr. Lucia Vnučková, PhD., vedúca školského úradu, ktorá zastúpila vedenie mesta a zdôraznila záväzok Partizánskeho podporovať inkluzívne vzdelávanie. Diskusie viedla Mgr. Katarína Hepnerová z NIVaM a nechýbali ani prezentácie škôl, ktoré ukázali, ako rozmanité potreby detí dokážu napĺňať v praxi.

Silné momenty priniesli aj praktické diskusie o individuálnom vzdelávacom programe, logopedickej intervencii, možnostiach podpory a správnej diagnostike. Hostia zo špeciálnych a bežných škôl vysvetľovali rodičom, aké formy podpory existujú a aké cesty sú vhodné pre rôzne deti. Rodičia ocenili ľudský a otvorený prístup všetkých diskutujúcich.

Prešov v znamení jazykovej rozmanitosti

Na začiatku novembra 2025 sa Dialógy o inklúzii konali aj v Prešove, s účasťou 60 ľudí. Témou bol jazyk ako brána, nie bariéra a diskusia sa sústredila na deti s odlišným materinským jazykom a ich začlenenie do vzdelávania.

Medzi diskutujúcimi boli odborníčky ako Ivana Berilová z programu Omama (Cesta von) a Edita Kovářová, učiteľka predprimárneho vzdelávania. Spoločne predstavili reálne výzvy, s ktorými sa deti z marginalizovaných rómskych komunít (MRK) stretávajú, a upozornili na význam neformálneho vzdelávania a spolupráce s rodinami.

Inšpiratívne bolo vystúpenie ZŠ Važecká v Prešove, kde sa vzdeláva viac ako 90 žiakov s iným materinským jazykom ako slovenským. Ich školská hymna v štyroch jazykoch zaznela aj na podujatí a stala sa silným symbolom skutočne inkluzívneho prístupu. Riaditeľka školy Jana Pruchnerovičová neskôr deti osobne ocenila za ich vystúpenie.

Dialógy, ktoré pokračujú

Dialógy o inklúzii sa v tomto školskom roku už uskutočnili vo viacerých mestách po celom Slovensku. Celkovo sa ich zúčastnili už stovky rodičov, ktorí stretnutia hodnotili veľmi pozitívne.

Podujatia sú otvorené, bezplatné a určené všetkým, ktorým záleží na kvalitnom vzdelávaní pre každé dieťa. Rodičia aj učitelia majú možnosť klásť otázky, konzultovať svoje skúsenosti a hľadať riešenia spolu s odborníkmi z terénu.

Dialógy o inklúzii sú príležitosťou na skutočný rozhovor, pochopenie a spoluprácu. Pretože iba spoločným úsilím môžeme budovať školu, kde má každé dieťa svoje miesto.

Viac informácií o pripravovaných podujatiach a možnosť prihlásiť sa nájdete na podstránke:

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku