Aktuálna kurikulárna reforma dosiahla v porovnaní s inými zmenami najväčší pokrok. „Máme predpoklad a už aj prvé dôkazy o tom, že nezostane pred dverami, ale naozaj sa dotkne žiakov, ktorí by mali zmenu pocítiť,“ dodal profesor Štefan Porubský počas svojej prednášky na konferencii Projekt zmien v základnom vzdelávaní a jeho unikátny príbeh realizácie. V dňoch 20. a 21. novembra 2024 podujatie organizoval Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM) v spolupráci s Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM).
Prvý deň konferencie bol venovaný školeniam implementačných tímov a prednáškam pre riaditeľov a učiteľov zo škôl, ktoré už vyučujú podľa nového kurikula základného vzdelávania.
Hlavný program 21. novembra otvoril minister školstva Tomáš Drucker spolu s generálnou riaditeľkou NIVaM Romanou Kanovskou a generálnym riaditeľom sekcie predprimárneho a základného vzdelávania MŠVVaM Martinom Krížom. Minister zdôraznil význam reformy základného vzdelávania: „Nový vzdelávací program je najvýznamnejšou inováciou v oblasti základného školstva za posledných 30 rokov. Mladá generácia potrebuje schopnosti, ktoré jej umožnia riešiť komplexné problémy a reagovať na výzvy dnešného sveta. Inovatívne vzdelávanie je preto kľúčové.“
S príspevkom Kurikulárne zmeny na Slovensku a vo svete – inšpirácie a varovania vystúpil Štefan Porubský. Ďalším bodom programu bola prednáška Rovnaký cieľ, rôzne cesty k zmene v základnom vzdelávaní – porovnanie implementácie kurikulárnych reforiem na Slovensku od Petry Fridrichovej. Nasledoval vstup Zmeny v pohybe – reflexia podpory implementácie zmien v základnom vzdelávaní, ktorý prezentovali a pripravili Paulína Krivosudská a Mária Pappová. Inšpiratívnou súčasťou programu boli aj vstupy učiteľov zo škôl, kde sa nové kurikulum už zavádza. Michaela Hajduková, Katarína Jureková, učiteľky prvého stupňa zo Základnej školy s materskou školou v Budimíri, a Peter Humay, učiteľ zo Základnej školy Nábrežie mládeže v Nitre, mentor z RCPU a lektor, prezentovali svoje skúsenosti v príspevkoch s názvom Príbehy učiteľov inovátorov. Konferenciu uzatvárala panelová diskusia, kde sa na proces reformy pozreli rečníci z rôznych pohľadov, od regionálnych centier podpory učiteľov, moderné pedagogické trendy a skúsenosti z praxe slovenských škôl.
Na konferenciu boli pozvaní odborníci a odborníčky z radov ministerstva školstva, NIVaM, mentori z RCPU, učitelia profesijného rozvoja z krajských pracovísk NIVaM, pracovníci štátnej školskej inšpekcie a riaditelia a učitelia škôl, v ktorých už učia podľa nového kurikula. Súčasťou programu boli inšpiratívne prednášky, panelové diskusie a prezentácia edukačných publikácií, ktoré pripravili vydavatelia v súlade s novým štátnym vzdelávacím programom. Záznamy z prednášok budú čoskoro dostupné na tejto stránke.