Podcast Vzdelávanie 21 o kurikulárnych zmenách

Vypočujte si prehľad správ z procesu tvorby a implementácie kurikulárnych zmien a rozhovory s odborníkmi a odborníčkami, ktorí rôznymi spôsobmi na týchto procesoch participujú.

Katarína Martiňáková, riaditeľka Základnej školy Ľudovíta Fullu: Ak si niekto myslí, že rodičia nežiadajú zmenu systému vzdelávania, tak sa mýli.

Vypočujte si špeciálne vydanie podcastu Vzdelávanie 21 so zástupcami a zástupkyňami rôznych častí vzdelávacieho systému o tom, aký je ich príbeh realizácie kurikulárnej reformy.

Mária Pappová a Andrej Návojský: Sprievodné materiály umožňujú preniesť zmeny v kurikule priamo do praxe

Sprievodné materiály sú súčasťou podpory pre školy, ktoré už implementujú kurikulárne zmeny alebo sa na ne ešte len pripravujú. Prečo je potrebné venovať im pozornosť? Ako sa nezľaknúť objemu informácií a začať s nimi pracovať efektívne? Na tieto a mnohé ďalšie otázky odpovedala vedúca oddelenia manažmentu kurikulárnych zmien Národného inštitútu vzdelávania a mládeže Mária Pappová a Andrej Návojský, výskumný a vývojový zamestnanec pre občiansku náuku a prierezové gramotnosti rovnako z NIVaM.

Peter Humay: Najväčšia zmena, ktorú evidujem je spolupráca medzi učiteľmi

Ako sa kurikulárna reforma prejavila v triedach a v učiteľskom kolektíve? Ako vníma skúsený učiteľ aktuálne zmeny v základnom školstve a aké by zaviedol on sám? Peter Humay už viac ako 20 rokov učí v Základnej škole na Nábreží mládeže v Nitre žiakov a žiačky anglický jazyk, okrem toho je tiež mentorom a lektorom učiteľov a učiteliek.

Slávka Ropeková: V spolupráci so školami zažívame rôzne výzvy, ale aj radosť a odvahu

Aká zmena nastala v školách od začiatku implementácie nového kurikula? Aké výzvy ponúka spolupráca s takýmto školami a aká je v nich atmosféra? Na tieto a mnohé ďalšie otázky odpovedala Slávka Ropeková, učiteľka profesijného rozvoja pre fyziku a chémiu z Krajského pracoviska NIVaM v Košiciach.

Lenka Svoradová a Andrej Návojský: O tom, ako zmeny v základných školách prispievajú k podpore duševného zdravia žiakov a žiačok

V epizóde môžete počuť Lenku Svoradovú, projektovú manažérku, ktorá pôsobí na Útvare duševného zdravia na ministerstve školstva, a Andreja Návojského, výskumného a vývojového zamestnanca pre občiansku náuku a prierezové gramotnosti z NIVaM. Spoločne porozprávali napríklad o zmenách, ktoré prispievajú k zlepšovaniu duševného zdravia žiakov a žiačok v základných školách. Vysvetlili tiež, z akého dôvodu je táto téma dôležitá pre dnešných mladých ľudí.

Michaela Babejová: „Je pre nás dôležité, aby sme učili pre život.“

Michaela Babejová, učiteľka v Základnej škole Milana Rastislava Štefánika v Budimíri a laureátka ocenenia Učiteľská osobnosť Slovenska za rok 2023, nám povedala napríklad o tom, ako v škole, kde pracuje, prebiehala príprava na zavádzanie kurikulárnych zmien. Prezradila nám, kde hľadá inšpiráciu, ako hodnotí skúsenosti s mentoringom a prechod na cykly, a tiež, či známkuje žiakov a žiačky vo svojej triede.

Péter Urbán: Fungovanie RCPU a výzvy, ktorými sa stretli

Prvé Regionálne centrá podpory učiteľov budú mať prvého septembra dvojročné výročie a zároveň dosiahneme míľnik, a to finálny počet 40 centier. Vypočujte si epizódu napríklad aj o tom, kto sa môže stať mentorom a mentorkou v RCPU, s akými výzvami boli tí súčasní konfrontovaní za uplynulé roky alebo čo sa v procese podpory zo strany RCPU mení oproti predošlému školskému roku. Na otázky odpovedal Péter Urbán z Odboru kurikula a inovácií vo vzdelávaní, ktorý je zodpovedný za agendu RCPU.

Ivana Pichaničová a Lucia Ficová: Kriteriálne testovanie a jeho využitie v školách

Na otázky o tom, aký je rozdiel medzi známymi normatívnymi testami a novými kriteriálnymi, čo čaká školy v súvislosti s novým druhom testovania alebo ako súvisí samotné kriteriálne testovanie s kurikulárnymi zmenami odpovedala Ivana Pichaničová, riaditeľka Odboru hodnotenia a monitorovania vzdelávania, a Lucia Ficová, vedúca oddelenia testovaní na stredných školách a logistiky národných meraní.

Roman Baranovič: Koncept školy ako učiacej sa organizácie

Roman Baranovič, riaditeľ siete škôl C. S. Lewisa, nám v najnovšej časti podcastu Vzdelávanie 21 porozprával napríklad o tom, čo je podľa neho dobrá škola. Predstavil nám tiež koncept školy ako učiacej sa organizácie a spôsob, ako ho možno aplikovať na novom mieste.

Martin Kríž: O krokoch, ktoré čakajú školy pri zavádzaní zmien

V najnovšej epizóde podcastu Vzdelávanie21 odpovedal na otázky Martin Kríž, generálny riaditeľ Sekcie predprimárneho a základného vzdelávania na MŠVVaM SR. Vypočujte si, ako vníma kurikulárnu reformu prvých 39 škôl, ktoré začali učiť po novom od septembra 2023, aké konkrétne kroky čakajú školu, ktorá sa prihlási do implementácie, čo obnáša rola supervízora a prečo bol Deň otvorených dverí na 12 zavádzajúcich školách dobrou správou.

Denisa Šukolová: Reflexia implementácie nového kurikula

Čo sa zmenilo za posledné mesiace v implementácii kurikulárnej reformy? Prvé skúsenosti sa týkajú najmä prvých 39 škôl, ktoré učia po novom od septembra 2023. Čo z danej spolupráce pomohlo efektívnejšie nastaviť komunikáciu s ďalšími viac ako 400 školami, ktoré začnú so zavádzaním nového kurikula od ďalšieho školského roka?

Mária Pappová o práci s tímom KP NIVaM Nitra a podpore pre školy

Ako viesť tím expertov, ktorí podporujú školy na ceste k inováciám? O líderstve v školstve a v práci s učiteľmi sme sa rozprávali s Máriou Pappovou, riaditeľkou krajského pracoviska NIVaM v Nitre.

Andrej Návojský: Prierezové gramotnosti a ich miesto v novom štátnom vzdelávacom programe

Prierezové gramotnosti sú súčasťou štandardov vzdelávacích oblastí, tvoria tak dôležitú súčasť nového štátneho vzdelávacieho programu. Prečo vznikol posun od prierezových tém a ako tieto obsahy aktualizovali vzdelávacie oblasti a predmety? S Andrejom Návojským z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže sme sa rozprávali aj o praktických ukážkach zmien a ďalších krokoch, ktoré pomôžu školám v implementácii prierezových gramotností.

Viac o téme informuje aj odborný článok, ktorý Andrej Návojský napísal pre odborný časopis Pedagogické rozhľady: https://bit.ly/4bmfaZt

Spolupráca krajských pracovísk NIVaM so školami zapojenými v postupnom zavádzaní nového ŠVP

Vypočujte si aktuálne správy z procesu tvorby a implementácie kurikulárnych zmien. O tom, ako aktuálne funguje spolupráca krajských pracovísk NIVaM so školami v postupnom zavádzaní, sme sa rozprávali s pani Darinou Gogolovou a Oľgou Strakovou, ktoré pôsobia na krajskom pracovisku NIVaM v Bratislave.

Podpora pre školy, ktoré majú záujem zavádzať nové ŠVP od šk. roka 2024/2025

Do 19. decembra 2023 je otvorené prihlasovanie pre školy, ktoré majú záujem učiť podľa nového štátneho vzdelávacieho programu od septembra 2024. Za prvé dva týždne nezáväznú prihlášku vyplnilo už vyše 200 riaditeľov ZŠ.

Prečo by sa mali nezáväzne prihlásiť už dnes? Akú podporu im pripravuje rezort školstva a kedy sa začne s jej poskytovaním?

Viac informácií v rozhovore predstavila Denisa Šukolová a Petra Fridrichová z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.

Petra Fridrichová: Hlavné myšlienky kurikulárnych zmien

Vypočujte si aktuálne informácie z procesu tvorby kurikulárnych zmien, na ktorých pracuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže. V rozhovore s Petrou Fridrichovou, spoluautorkou nového štátneho vzdelávacieho programu, sme sa zamerali na základné princípy kurikulárnych zmien.

S ministrom školstva o novom kurikule a školách, ktoré už učia podľa neho

S akými postojmi sa stretol minister školstva v učiteľských zboroch? Čo motivuje základné školy k zapojeniu do postupnej implementácie kurikulárnych zmien? Prečo je potrebné sa niekedy pozrieť na vyučovanie očami žiaka?

Vypočujte si podcast Vzdelávanie21, ktorý odbornej verejnosti približuje proces tvorby nových cieľov, obsahov a foriem vzdelávania v základných školách. Tieto zmeny sú súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR. Na ich tvorbe s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu spolupracuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže.

Správy a ďalšie informácie nájdete na stránke www.vzdelavanie21.sk

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku