V článku nájdete
Obsah vyučovacích hodín, ktorý pomáha rozvíjať zručnosti pre život v súčasnom svete. Pútavé a motivujúce metódy vyučovania. Kultúra školy, ktorá je motivačná a prívetivá tak k žiakom ako aj k učiteľom a ďalšiemu personálu školy. To všetko v sebe zahŕňa kurikulárna reforma. Minulý rok prešla najmä vďaka širokému záujmu škôl a spolupráci odborníkov, učiteľov aj riaditeľov škôl do praxe na takmer 500 základných školách po celom Slovensku.
Kľúčovú úlohu pri tvorbe a zavádzaní týchto noviniek zohráva Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM). Jeho hlavnou úlohou je poskytovať učiteľom a riaditeľom komplexnú podporu a metodické usmernenia počas toho, ako upravujú svoje vyučovacie osnovy a tvoria vzdelávacie plány, ktoré vyhovujú potrebám ich žiakov. Kurikulárna reforma je súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR a jej hlavným cieľom je poskytnúť žiakom vzdelanie, ktoré reflektuje potreby 21. storočia.
Projekt kurikulárnej reformy sa postupne z prípravnej fázy preklápa do realizačnej. Odborný a organizačný tím z NIVaM, ktorý zastrešuje manažment kurikulárnych zmien, sa na túto realizačnú fázu pripravoval dlhodobo. Na krajských pracoviskách inštitútu sa vybudovali expertné kapacity 55 lektorov, ktorí si sami prešli vzdelávaním a prípravou, aby vedeli školám a učiteľom čo najlepšie pomôcť pri prechode na nové kurikulum.
Na konci roka 2024 dostalo prvých 39 škôl zapojených do reformy anonymné dotazníky. Ich výsledky ukázali, že až 85 % učiteľov a učiteliek je spokojných so spoluprácou s NIVaM. Podobne pozitívne hodnotenie vyjadrilo aj 84 % pedagógov zo škôl, ktoré sa zapojili do zavádzania zmien v druhej vlne od septembra 2024.
V nasledujúcich odsekoch vám prinášame výber výstupov za uplynulý rok, ktoré mali najširší dosah na pedagogickú komunitu.
Sprievodné materiály prinášajú inšpiráciu aj konkrétne návody
Inštitút v spolupráci s učiteľmi a výskumníkmi v oblasti pedagogiky pripravil sprievodné materiály, video tutoriály a vytvoril aj metodický portál Učíme. Dokumenty a portál sa stretli s veľmi pozitívnymi reakciami v odbornej verejnosti.
„Snažili sme sa vytvoriť niečo ako štartovací bod, kde učitelia môžu nájsť prvotnú inšpiráciu k tomu, ako sa začať na hodnotenie pozerať ináč,“ približuje na sociálnej sieti Anna Jančová, dlhoročná učiteľka a vedúca autorského tímu sprievodcu s názvom Hodnotenie žiakov a ich vzdelávacích výsledkov.
V roku 2024 vzniklo celkovo 24 sprievodných metodických materiálov. Na ich tvorbe sa podieľalo 41 aktívnych tvorcov, 84 interných a externých autorov a 49 odborných recenzentov.
Sprievodcov pre jednotlivé vzdelávacie oblasti a vyučovacie predmety dopĺňa 12 tutoriálov formou videa. Učitelia v nich nájdu vysvetlenie princípov a procesu tvorby učebných osnov so zameraním na prvý vzdelávací cyklus.
Sprievodné materiály a video tutoriály sú dostupné všetkým učiteľom, nie len zo škôl, ktoré už učia po novom. Odborná verejnosť ich nájde na portáli Učíme.
Zmeny prichádzajú postupne a pod odborným vedením
Do procesu implementácie reformy sa aj v roku 2024 zapojili odborné komisie, kurikulárne tímy a recenzenti, ktorí zabezpečujú kvalitu pripravovaných dokumentov. Tieto odborné a poradné tímy poskytujú metodické, odborné a koordinačné zázemie pre reformu:
• Hlavná koordinačná skupina (HKS) zosúlaďuje aktivity a dbá na metodologickú a koncepčnú jednotu reformy. Má 19 členov.
• Ústredná kurikulárna komisia (UKK) sa venuje tvorbe a vyhodnocovaniu vzdelávacích programov. Má 28 členov.
• Žiacky poradný výbor (ŽPV) poskytuje dôležitý hlas samotným žiakom pri formovaní zmien. Má 21 členov zastupujúcich základné aj stredné školy.
• Odborná komisia pre edukačné publikácie (OKEP) dohliada na kvalitu vzdelávacích materiálov. Má 4 stálych členov a 41 prizvaných členov, ktorí pôsobia vo vydavateľstvách edukačných publikácií.
Inovatívny formát konferencie, ktorý priniesol otvorené diskusie aj ukážky praxe počas reálnych vyučovacích hodín
Minulý rok prepojil stovky pedagógov a školských lídrov nový typ vzdelávacieho podujatia. NIVaM predstavil EDUKAfest, ktorý otvoril dvere na 12 školách, kde už vyučujú podľa nových štandardov. Naprieč Slovenskom sa do týchto škôl prišlo pozrieť viac ako 650 učiteľov. Medzi účastníkmi bolo aj takmer 130 zástupcov z regionálnych centier podpory učiteľov, Úradu vlády, Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR či členov Žiackeho poradného výboru
Krajské pracoviská NIVaM minulý rok na jar zorganizovali informačné stretnutia so školami, ktoré prejavili záujem o nový spôsob vzdelávania. Zrealizovali sériu odborných podujatí Jarná škola riaditeľov a Jesenná škola riaditeľov. Podujatia boli špecificky pripravené pre vedenia škôl a sústredili sa na tému správneho manažovania zmeny. V druhej polovici roka sa uskutočni aj Jesenná škola pre supervízorov, odborné podujatie pre pozíciu stredného manažmentu školy. Priebežne sa konali aj ďalšie odborné, metodické podujatia pre učiteľov a celé školské kolektívy. Celkovo sa týchto podujatí zúčastnilo 2283 ľudí.
Na konci novembra 2024 NIVaM zorganizoval odbornú konferenciu: Projekt zmien v základnom vzdelávaní a jeho unikátny príbeh realizácie. O svoje skúsenosti sa tu podelili riaditelia a učitelia zo škôl, ktoré už majú za sebou prvé kroky s novým kurikulom. V prednáškach zazneli porovnania školských reforiem v zahraničí, hovorilo sa o tom, ako umelá inteligencia ovplyvňuje vzdelávací systém a účastníci sa dozvedeli aj o aktuálnom stave vo vývoji kriteriálnych testov. Podujatie privítalo takmer 300 účastníkov počas dvoch dní.
Príprava učiteľov
V roku 2024 mal NIVaM otvorené inovačné vzdelávania v 57 programoch. Z nich sa špecificky osem sústredilo na témy nového štátneho vzdelávacieho programu:
• Stratégie a metódy na podporu aktívneho učenia sa žiakov
• Tvorba komplexných úloh a ich aplikácia vo výchovno-vzdelávacom procese
• Personalizované vyučovanie v praxi
• Stratégie a techniky formatívneho hodnotenia žiakov
• Rozvoj profesijných kompetencií UPR za účelom zvyšovania úspešnosti implementácie reformy vzdelávania
• Rozvoj lektorských zručností pedagogických zamestnancov
• Škola pre 21. storočie – tvorba školského vzdelávacieho programu
• Škola pre 21. storočie – zmeny v základnom vzdelávaní
V priebehu uplynulého roka týchto osem programov absolvovalo 6158 pedagogických zamestnancov základných škôl. Ide o vzdelávanie s rozsahom aspoň 50 vzdelávacích hodín, v kombinovanej forme – prezenčne a časť dištančne. Na konci vzdelávania dostali všetci absolventi osvedčenie, ktoré je možné využiť vo svojom profesijnom portfóliu.
NIVaM ponúkal aj ďalšie inovačné vzdelávania zamerané na praktické témy, ako sú interaktívne metódy na motiváciu žiakov, rozvoj kreatívneho myslenia či finančná gramotnosť. Aj tieto programy nepriamo reagujú na zmeny v kurikule základného vzdelávania. V priebehu roka ich absolvovali tisíce učiteľov z celého Slovenska.
Historicky najúspešnejším formátom v ponuke NIVaM sa z hľadiska počtu absolventov ukázali byť online kurzy, ktoré účastníkom predstavili informácie o kurikulárnych zmenách komplexne. Inštitút ich spustil v septembri a za štyri mesiace ich absolvovalo viac ako 19 000 pedagógov.
Podpora dostupná všetkým
Prostredníctvom webstránky www.vzdelavanie21.sk, a dnes už aj metodického portálu Učíme, má odborná verejnosť prístup k mnohým materiálom, ktoré sa dajú priamo využiť v procese implementácie reformy. Okrem už spomenutých sprievodcov a video tutoriálov sú to aj materiály na komunikáciu s rodičmi, metodické materiály k využívaniu učebníc, prehľadné mapy so školami v postupnom zavádzaní, digitalizovaný štátny vzdelávací program, videá s inšpiratívnymi príbehmi škôl a vypracované súbory najčastejších otázok a mýtov o reforme.
NIVaM pravidelne raz mesačne pripravuje aj newsletter Vzdelávanie21, kde sumarizuje najdôležitejšie správy z diania v rámci reformy. Odber je otvorený pre širokú verejnosť práve prostredníctvom stránky vzdelavanie21.sk.
Inštitút tiež pravidelne publikuje podcastovú reláciu Vzdelávanie21. Poslucháči tu nájdu vždy krátky spravodajský sumár o novom kurikule. V druhej časti podcastu ich čaká rozhovor s členom autorského tímu nového štátneho vzdelávacieho programu, učiteľom zo zapojenej školy, lektorom NIVaM alebo ďalšími osobnosťami, ktoré sa podieľajú na modernizácii vzdelávania v základných školách na Slovensku.
Vízia vzdelávania, ktoré je hodné 21. storočia, sa stáva realitou vďaka Plánu obnovy a odolnosti SR
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti SR. NIVaM v pravidelných dvojmesačných intervaloch predkladá ministerstvu školstva monitorovacie správy, kde podrobne informuje o prebiehajúcich procesoch a pracovných úlohách. Monitorovacie správy ďalej spracúva Úrad vlády (Národná implementačná a koordinačná autorita), pre ktorý je transparentnosť a efektivita vynakladania financií prioritná.
Prvé výsledky reformy ukazujú, že zdroje a dlhodobá vízia Plánu obnovy a odolnosti SR prinášajú hmatateľné výsledky. Kurikulárna reforma v roku 2024 nie je len zmenou v dokumentoch, ale reálnou transformáciou vzdelávania na Slovensku. Prínosy sa už dnes odrážajú napríklad v lepšej spolupráci učiteľov, motivujúcich vyučovacích hodinách, cieľoch a obsahu vzdelávania, ktoré sú v súlade s požiadavkami súčasného sveta, či novovznikajúcich moderných učebniciach. Sú pred nami ešte viaceré výzvy, ktoré súvisia s plošným zavádzaním zmien v roku 2026, ale prvé výsledky dokazujú, že kurikulárna reforma je investíciu do budúcnosti, ktorá má zmysel.