Prečítajte si rozhovor s riaditeľkou Základnej školy Ľudovíta Fullu, Maurerova 21 v Košiciach, v ktorej deti pripravujp na neustále sa meniace výzvy, a to nielen učením sa faktov, ale aj rozvíjaním ich schopností a zručností. Žiaci a žiačky tu objavujú svet cez diskusie, projekty a nové technológie. Škola je dôkazom, že vzdelávanie môže byť moderné, dynamické a reagovať na potreby dnešnej spoločnosti.
Vaša škola sa prezentuje ako „škola budúcnosti“. Čo pre vás tento pojem znamená a ako ho prenášate do každodennej praxe?
Snažíme sa našich žiakov pripraviť na budúcnosť. Nevieme presne, aká bude, ale určite bude neistá, plná zmien. Nepripravujeme ich pre svet, v ktorom žijeme, ale pre svet, ktorý príde. V rýchlo sa meniacom svete budú neustále zaplavovaní množstvom informácií a podnetov. Jedinou istotou bude permanentná zmena.
Chceme, aby v budúcnosti zvládali výzvy, využili príležitosti. Aby vedeli riadiť svoj život, nielen profesionálny, osobný, ale aj spoločenský. Aby sa vedeli postarať o seba, ale aj o iných. Okrem vedomostí sú to kompetencie, mäkké zručnosti, ktoré budú potrebovať. Ešte je dôležité pestovať odolnosť a nezdolnosť. A pevné ukotvenie v hodnotách.
Akým spôsobom podporujete kritické myslenie u žiakov? Máte konkrétne príklady z vyučovania?
Kritické myslenie by malo byť súčasťou všetkých predmetov. Najmä v súčasnosti je veľmi dôležité. Súvisí práve so záplavou informácií. Treba ich nielen vyhľadávať, ale najmä triediť, vyhodnocovať, porovnávať, skúmať a overovať si ich zdroje.
Buď si ich sami vyhľadávajú, alebo budú nimi nejakým spôsobom zasiahnutí, alebo na nich budú tie informácie z nejakého dôvodu zámerne zacielené, či ich zasypú náhodne. Musia ich posudzovať, zamýšľať sa nad ich pravdivosťou a neprijímať ich len tak nekriticky či automaticky. Učíme ich pochybovať.
Mediálna výchova je dôležitou súčasťou vzdelávania. Ako ju u vás realizujete a aké témy zahŕňa?
Mediálna výchova je v našej škole samostatným vyučovacím predmetom už takmer 10 rokov. Jej obsah prechádzal postupným vývojom a pravidelnou aktualizáciou. V súčasnosti ide o komplexnejšiu mediálnu gramotnosť, súčasťou je globálne vzdelávanie a stále výraznejšie sa zameriavame na kritické myslenie.
Najprv to je napríklad prijímanie a posudzovanie mediálneho obsahu, neskôr vlastná tvorba mediálnych produktov. Teóriu z vyučovacích hodín mediálnej výchovy si overujú v konkrétnej praktickej činnosti v redakciách našich školských médií. Či už je to školský časopis Prestávka, školské rádio Mauribox, či školská telka FullTV. Stávajú sa skutočnými reportérmi, redaktormi, moderátormi, komentátormi, kameramanmi, strihačmi…
Učia sa komunikovať, spolupracovať, pýtať sa, tvoriť, organizujú si prácu, preberajú zodpovednosť za to, čo vytvoria. A zas je tu práca s informáciami, preverovanie ich hodnovernosti a dôveryhodnosti. Mediálnu výchovu u nás v škole učíme na druhom stupni. Avšak čoraz viac si uvedomujeme, že kritické myslenie je potrebné a možné veku primeranými metódami rozvíjať už u žiakov mladšieho veku. Učiť ich počúvať a prehodnocovať názory spolužiakov, argumentovať, diskutovať v skupine.
Ako pripravujete žiakov na život v digitálnom svete? Aké kompetencie im pomáhate rozvíjať a prečo je to podľa vás dôležité?
V prvom rade je dôležité, aby boli pevne ukotvení v reálnom svete. Aby si uvedomovali vlastnú hodnotu, tešili sa zo skutočných kamarátov a každodenných drobných či väčších úspechov. Upozorňujeme ich na výhody, ale aj na nevýhody využívania digitálnych technológií. Varujeme ich aj pred nástrahami online sveta.
Myslíme si, že využívanie AI nemôžeme opomínať a je potrebné sa ňou seriózne zaoberať a začleňovať ju do vyučovania. Digitálne gramotnosť je nepochybne dôležitá pre ich budúcnosť. Okrem technických zručností, je to opäť kritické myslenie, schopnosť posudzovať a prehodnocovať informácie, odhaľovať dezinformácie, overovať dôveryhodnosť zdrojov. A rovnako dôležitá je bezpečnosť a ochrana súkromia, či etika v digitálnom prostredí.
Dôraz kladiete aj na základy počítačovej grafiky a komunikáciu v dvoch cudzích jazykoch. Aké benefity to prináša vašim žiakom?
Predmet počítačová grafika sme zriadili s úmyslom spojenia informatiky a výtvarnej výchovy, aby sa žiaci zamerali na zmysluplné a kreatívne využívanie digitálnych technológií. Zoznamujú sa s rozličnými grafickými programami, skúšajú umeleckú fotografiu, prvé videá, krátke filmy. Sme organizátormi dlhoročného celoslovenského projektu v počítačovej grafike Fullova ruža.
S anglickým jazykom začíname od 1. ročníka, s druhým cudzím jazykom od 5. ročníka. Aj tu sa zameriavame na komunikačné zručnosti. Veľkou príležitosťou sú medzinárodné projekty. V minulosti to bola spolupráca so školami v Grécku, Taliansku, Slovinsku a Španielsku.
V máji 2024 nás navštívili učitelia z Francúzska a práve teraz sú u nás na týždňovom pobyte 2 pani učiteľky a 6 žiačok z Chorvátska. A kde a ako najlepšie sa rozvíjajú komunikačné zručnosti, ak nie v priamej konkrétnej ľudskej komunikácii. A popri jazykových zručnostiach sú to aj nové priateľstvá, spoznávanie krajín, kultúr. Učitelia si vymenia informácie aj o školských systémoch.
Ako budujete bezpečnú komunitu, v ktorej sa žiaci cítia prijatí a podporovaní?
Áno, samozrejme. Je to totiž prvý predpoklad, aby sa žiaci mohli efektívne učiť. Ak sa cítia žiaci bezpečne, príjemne, sú v „pohode“, ak sú prijatí a rešpektovaní, môžu prepnúť na učiaci sa režim. Snažíme sa o podporujúcu atmosféru, zameranú na rozvoj a rast. Rozhodujúca je dôvera medzi učiteľom a žiakom, ale aj medzi učiteľom a rodičom.
Ak majú v školskej komunite svoj hlas a sú vypočutí. Veľmi odporúčame tzv. ranné kruhy, sú veľmi efektívne v budovaní triednej komunity, vzťahov medzi žiakmi navzájom, medzi žiakom a učiteľom, je to príležitosť na prácu s emóciami, pestovaní kultivovanej a rešpektujúcej komunikácie. Snažíme sa vytvárať inkluzívne prostredie. Aby boli rešpektované a napĺňané potreby každého dieťaťa.
Viac z rozhovoru sa môžete dočítať TU.