Vaša škola sa prezentuje ako „škola budúcnosti“. Čo pre vás tento pojem znamená a ako ho prenášate do každodennej praxe?

Snažíme sa našich žiakov pripraviť na budúcnosť. Nevieme presne, aká bude, ale určite bude neistá, plná zmien. Nepripravujeme ich pre svet, v ktorom žijeme, ale pre svet, ktorý príde. V rýchlo sa meniacom svete budú neustále zaplavovaní množstvom informácií a podnetov. Jedinou istotou bude permanentná zmena.

Chceme, aby v budúcnosti zvládali výzvy, využili príležitosti. Aby vedeli riadiť svoj život, nielen profesionálny, osobný, ale aj spoločenský. Aby sa vedeli postarať o seba, ale aj o iných. Okrem vedomostí sú to kompetencie, mäkké zručnosti, ktoré budú potrebovať. Ešte je dôležité pestovať odolnosť a nezdolnosť. A pevné ukotvenie v hodnotách.

Akým spôsobom podporujete kritické myslenie u žiakov? Máte konkrétne príklady z vyučovania?

Kritické myslenie by malo byť súčasťou všetkých predmetov. Najmä v súčasnosti je veľmi dôležité. Súvisí práve so záplavou informácií. Treba ich nielen vyhľadávať, ale najmä triediť, vyhodnocovať, porovnávať, skúmať a overovať si ich zdroje.

Buď si ich sami vyhľadávajú, alebo budú nimi nejakým spôsobom zasiahnutí, alebo na nich budú tie informácie z nejakého dôvodu zámerne zacielené, či ich zasypú náhodne. Musia ich posudzovať, zamýšľať sa nad ich pravdivosťou a neprijímať ich len tak nekriticky či automaticky. Učíme ich pochybovať.