Slovenská škola, ktorá sa vzdala známok. Čo žiaci dostávajú namiesto nich?

Kurikulárna reforma sa postupne implementuje už takmer v 500 základných školách. Základná škola u Filipa v Banskej Bystrici je jedným z mnohých príkladov dobrej praxe.

Škola prijala priebežné slovné hodnotenie, sebahodnotenie a rovesnícke hodnotenie. Tieto metódy vedú žiakov k zodpovednosti za vlastné učenie a podporujú ich schopnosť stanoviť si ciele. „Naše hodnotenie nie je len o slovách, ktoré oceňujú prácu žiaka, ale aj o odporúčaniach k jeho ďalšej činnosti, a zároveň o dohode na cieľoch a výzvach,” tvrdia pedagógovia. Mapa mysle sa v škole používajú na flexibilné organizovanie dňa, zvyšujú pocit zodpovednosti a podporujú zvedavosť detí.

Metódy zážitkového a kooperatívneho učenia

Námetové vyučovanie, dramatická výchova a kooperatívne vyučovanie – všetky tieto prístupy podporujú rozvoj kritického myslenia a schopnosti spolupráce u detí. Žiaci v príkladoch tvoria texty, riešia simulované reálne situácie a učia sa prevziať zodpovednosť za spoločnú prácu.  „Učíme deti nebáť sa prejaviť a prijímať spätnú väzbu,” dodávajú pedagógovia. V centre nášho záujmu je dieťa, nie učivo. Preto využívame prostriedky aktivizujúce dieťa spojené so zážitkovým učením. V našej škole vytvárame pozitívnu pracovnú atmosféru, bez strachu a obáv z vlastného zlyhania. Netvoríme školu pre deti, ale tvoríme školu spolu s deťmi,” hovorí riaditeľka školy.

 

Príprava na kurikulárnu reformu

Filozofia školy je v súlade s cieľmi kurikulárnej reformy: podpora tvorivosti, sebapoznania a aktívnej účasti na dianí je prioritou. Učiteľ otvára dvere, ale vojsť musí žiak,” zdôrazňujú. Podporu zavádzania zmien poskytujú aj mentori z regionálnych centier podpory učiteľov (RCPU), ktorí organizujú workshopy a mentoring.

Reakcie rodičov a žiakov

Flexibilita organizácie dňa, kde deti nepoznajú tradičný rozvrh, podporuje vznik inkluzívneho prostredia a zážitkové vzdelávanie, ktoré stimuluje motiváciu. Rodičia a deti hodnotia tento prístup pozitívne, najmä pre rozvoj kritického myslenia a schopnosti spolupráce.

 „Nie sme škola fokusovaná na výkon a rýchlosť v učení. Vychovávame žiakov k vnútornej slobode, k hľadaniu vlastnej identity, poznaniu a prijatiu zodpovednosti, k schopnosti rozhodovať sa.

Pri rozhovoroch s absolventmi našej školy dostávame spätnú väzbu na náš spôsob výučby. Pozitívne hodnotia najmä to, že sa v Škole u Filipa naučili spolupracovať a kriticky premýšľať, čo považujú za nevyhnutnosť pri dosahovaní ich úspechov,” dopĺňa riaditeľka školy.

Inšpirácia pre školy

Príklad školy u Filipa v Banskej Bystrici ukazuje, že reforma je uskutočniteľná a prináša pozitívne zmeny, pokiaľ je podporovaná spoluprácou s odborníkmi a otvorenosťou pre zmenu.

 „Odporúčam začať od seba samého, zmapovať si svoj aktuálny stav na škole, svoje silné stránky a rozvojové možnosti. Zároveň je dôležité pomenovať svoje kapacity – ľudské zdroje, časové, ale aj priestorové. Pri zavádzaní zmien tiež myslieť na slogan „menej je niekedy viac“ a nastavovať si ciele tak, aby nové procesy dávali zmysel učiteľom, rodičom a najmä žiakom,” odporúča riaditeľka školy u Filipa.

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku