Sprievodca pre tvorbu školských vzdelávacích programov vznikol vďaka spolupráci s 39 školami zapojenými do procesu postupnej implementácie.
Za poskytnutie prvých školských vzdelávacích programov (ŠkVP) ďakujeme nasledovným školám:
• Základná škola s materskou školou Vlachovo
• Základná škola s materskou školou Fraňa Madvu
• Základná škola s materskou školou Milana Rastislava Štefánika
• Základná škola s materskou školou, Hurbanova 27
• Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača
• Základná škola, Pionierov 1
Vytváranie školských vzdelávacích programov je jedným z nástrojov, ako školy môžu pružne reagovať na potreby a potenciál svojich žiakov a žiačok v plánovaných cieľoch a následnom obsahu vzdelávania.
Kľúčové kroky, ako postupovať pri vytváraní ŠkVP podľa školského zákona
1. Zistenie vzdelávacích a rozvojových potrieb žiakov a žiačok školy,
2. Pomenovanie, kam chceme ako škola smerovať,
3. Rozpracovanie výchovno-vzdelávacích cieľov až na úroveň cyklov,
4. Časové rozvrhnutie vyučovacích predmetov do ročníkov v súlade s formulovanými cieľmi, 5. Rozpracovanie výkonových štandardov v jednotlivých predmetoch do cieľov a obsahov,
6. Kontrola medzipredmetovej nadväznosti a súdržnosti cieľov, kontrola gradácie výstupov zo vzdelávania,
7. Stanovenie spôsobu overenia očakávaných výsledkov zo vzdelávania.
✓ V príspevku sumarizujeme základné kroky, ktoré sú odporúčané pri tvorbe školského vzdelávacieho programu.
✓ Vysvetľujeme potrebu práce učiteľa s cieľmi vzdelávania a ich úlohu pri vymedzovaní obsahu a následnej voľbe vyučovacích stratégií, ale aj pri hodnotení výsledkov vzdelávania.
Sprievodca
Celý dokument nájdete TU. (Do príloh budú postupne pribúdať ďalšie ukážky školských vzdelávacích programov.)
O dokumente
Popísané kroky vytvárania školského vzdelávacieho programu reflektujú požiadavky na tieto programy vymedzené v Zákone o výchove a vzdelávaní č. 245/2008 Z. z. a zároveň majú ambíciu zdôrazniť didaktický aspekt plánovania výchovno-vzdelávacieho procesu na úrovni školy.
Predložený text nie je vyčerpávajúcou metodickou tvorby ŠkVP, predstavuje len základné informácie, ktoré môžu pomôcť pri uvažovaní, kde začať a ako postupovať pri práci na vlastnom programe.
Spolupráca
Veľké poďakovanie patrí aj všetkým učiteľom a učiteľkám profesijného rozvoja z krajských pracovísk NIVaM, ktorí pomáhali počas celého školského roka školským kolektívom pri uchopení zmien v základnom vzdelávaní prostredníctvom mnohých konzultácií a vzdelávania.
So školami, ktoré sprístupnili svoje školské vzdelávacie programy v prvej fáze, spolupracovali:
• Adriána Kvetková
• Andrea Makišová
• Štefánia Kudlíková
• Stanislava Horáčková
• Monika Gregušová
• Adriána Gondová
• Slávka Ropeková