Tvorba školského vzdelávacieho programu – sprievodca

Sprievodca pre tvorbu školských vzdelávacích programov vznikol vďaka spolupráci s 39 školami zapojenými do procesu postupnej implementácie.

Za poskytnutie prvých školských vzdelávacích programov (ŠkVP) ďakujeme nasledovným školám:

• Základná škola s materskou školou Vlachovo

• Základná škola s materskou školou Fraňa Madvu 

• Základná škola s materskou školou Milana Rastislava Štefánika

• Základná škola s materskou školou, Hurbanova 27

• Základná škola s materskou školou Alexandra Vagača

• Základná škola, Pionierov 1

Vytváranie školských vzdelávacích programov je jedným z nástrojov, ako školy môžu pružne reagovať na potreby a potenciál svojich žiakov a žiačok v plánovaných cieľoch a následnom obsahu vzdelávania.

Kľúčové kroky, ako postupovať pri vytváraní ŠkVP podľa školského zákona

1. Zistenie vzdelávacích a rozvojových potrieb žiakov a žiačok školy,

2. Pomenovanie, kam chceme ako škola smerovať,

3. Rozpracovanie výchovno-vzdelávacích cieľov až na úroveň cyklov,

4. Časové rozvrhnutie vyučovacích predmetov do ročníkov v súlade s formulovanými cieľmi, 5. Rozpracovanie výkonových štandardov v jednotlivých predmetoch do cieľov a obsahov,

6. Kontrola medzipredmetovej nadväznosti a súdržnosti cieľov, kontrola gradácie výstupov zo vzdelávania,

7. Stanovenie spôsobu overenia očakávaných výsledkov zo vzdelávania.

✓ V príspevku sumarizujeme základné kroky, ktoré sú odporúčané pri tvorbe školského vzdelávacieho programu.

✓ Vysvetľujeme potrebu práce učiteľa s cieľmi vzdelávania a ich úlohu pri vymedzovaní obsahu a následnej voľbe vyučovacích stratégií, ale aj pri hodnotení výsledkov vzdelávania.

Sprievodca

Celý dokument nájdete TU.  (Do príloh budú postupne pribúdať ďalšie ukážky školských vzdelávacích programov.)

Pri tvorbe ŠkVP môžete využívať aj individuálny vzdelávací program. Vzor nájdete TU. 

O dokumente

Popísané kroky vytvárania školského vzdelávacieho programu reflektujú požiadavky na tieto programy vymedzené v Zákone o výchove a vzdelávaní č. 245/2008 Z. z. a zároveň majú ambíciu zdôrazniť didaktický aspekt plánovania výchovno-vzdelávacieho procesu na úrovni školy.

Predložený text nie je vyčerpávajúcou metodickou tvorby ŠkVP, predstavuje len základné informácie, ktoré môžu pomôcť pri uvažovaní, kde začať a ako postupovať pri práci na vlastnom programe.

Spolupráca

Veľké poďakovanie patrí aj všetkým učiteľom a učiteľkám profesijného rozvoja z krajských pracovísk NIVaM, ktorí pomáhali počas celého školského roka školským kolektívom pri uchopení zmien v základnom vzdelávaní prostredníctvom mnohých konzultácií a vzdelávania. 

So školami, ktoré sprístupnili svoje školské vzdelávacie programy v prvej fáze, spolupracovali:

• Adriána Kvetková

• Andrea Makišová

• Štefánia Kudlíková

• Stanislava Horáčková

• Monika Gregušová

• Adriána Gondová

• Slávka Ropeková 

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku