Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Časť dokumentu | Pripomienka | Bola pripomienka zapracovaná? | Dôvod nezapracovania/Komentár |
---|---|---|---|
02.02.02 Ciele vzdelávacej oblasti | 7. Nutnou prioritou pri vstupe do on-line priestoru je potrebné absolvovať štúdium Etický a Morálny Kódex | nie | mimo štandardov informatiky |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Na ZŠ treba len zaoberať s používateľskými postupmi. Algoritmy, programovacie jazyky, na ZŠ len ako základne vedomosti môžeme odovzdať. Vo forme VP, krúžky tiež len sú semená na začiatok SŠ. ZŠ musí logické myslenie /aj prierezové témy, každý predmet/, základy algoritmov, používanie denných Office aplikácií odovzdať vedomostí najmä žiakov. Už 1. cyklus je náročný - viem, že to by bol cieľ, ale ZŠ slúži naďalej na základné vedomosti žiakov! | nie | nie je jasné, čo treba upraviť |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | 5. Informácie: Činností: Vyhľadávanie a získavanie informácie v informačnom systéme a databáze (knižnica, el. obchod, rezervácie lístkov…). Rozlišovanie informácií v povrchovom webe (surface web) a hlbokom webe (deep web) Etická práca s informáciami - citovanie, plagiátorstvo, autorské právo 6. Údajové štruktúry: Činností: - vytváranie grafických reprezentácií údajov (grafy) Chýba časť: Informačné siete, v ktorej žiaci budú môcť používať kolaboratívne online nástroje a cloudové úložiská. 9. Digitálna spoločnosť Činnosti: Diskusia o škodlivom softvéri, o činnosti hekerov, o nebezpečných web stránkach a službách, o spame ako nevyžiadanej správe a ochrane pred nimi - používanie manažéra hesiel. Diskusia o informatike z pohľadu povolania - zdôraznenie nastupujúceho priemyslu 4.0 a potrebných znalostiach. Diskusia o závislosti na DT, digitálny a informačný detox, digitálna hygiena, digitálny/informačný stres | nie | do etickej vychovy, nad rámec ZŠ |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | Pri hodinovej dotácie od 3.ročníka do 8.ročníka 1 hodina za týždeň, to čo 1/2/3cyklus žiada je neprebratelné a ani nereálne. ZŠ slúži na ovládanie základných vedomosti. Žiaci viac používajú už hotové aplikácie, než trovia ich. Základy algoritmov treba prebrať, ale hlaná úloha na ZŠ by bol, aby tie základné vedomosti ovládali. Nechceme viac, než zvládnuť by vedeli do 14 rokov! To by bolo napriek ostatných základných vedomostí... Počas vyučovania používame spolu so žiakmy IKT, to na ZŠ postačujúce - nebudú všetci žiaci programátory a nebude matematika a IKT pre všetkých dennou záležitosťou! /na to sú krúžky stanovené pre tých žiakov/ | nie | nepochopenie cieľov informatickej gramotnosti |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Pokiaľ by toto učivo bolo obsiahnuté v 1. cykle (čo je 1. - 3. ročník) a informatika sa vyučovala iba v 3. ročníku, je nemožné ho prebrať do hĺbky. Každú tému iba prefrčať.... Učím informatiku v 3. aj 4. ročníku niekoľko rokov a mám teda bohaté skúsenosti. Napr. Niekoľko vyučovacích hodín s deťmi trénujem iba klikanie a ťahanie. V propedeutike programovania nepoužívam počítač priamo. Tvoríme si vlastné príkazy a programujeme jedného z nás ako robotíka. Potom pracujeme podľa informatika s Emilom. V 3. ročníku sa vyhýbam priamemu písaniu príkazov, pretože sa deti mýlia a strácajú čas písaním. My chceme, aby logicky a algoritmicky premýšľali. V nižších ročníkoch by sa dal využiť Ozobot Evo (aj prepojiť s písaním písmen). Spôsob učenia programovaniu som rozpísala z dôvodu, aby sme si uvedomili, koľko tém sa nachádza v 1. cykle a ako do hĺbky ich potom vieme naučiť. V 1. cykle musia žiaci získať základné zručnosti a kompetencie pre prácu s digitálnymi technológiami a teda aj s ovládaním počítača. | nie | súhlasíme s názorom, presne takto chceme, aby informatika vyzerala a zrejem Vaše pripomienky, budú to súčasťou metodiky |
02.02.02 Ciele vzdelávacej oblasti | Zapájanie základných IT zručností aj do iných predmetov - napríklad základy wordu v rámci jazykov; základy excelu v rámci matematiky. Informatika by mala najmä rozvíjať algoritmické myslenie študentov, ktoré je možné podporovať cez nástroje vzdelávacích hier, microbitov či budovať digitálnu gramotnosť - využívanie nových nástrojov ako MIRO, Figma, rozvoj IT bezpečnosti a iné. | nie | súhlasíme s názorom, chceme, aby informatika vyzerala tak, ako píšete (samozrejme, aj aby nebola prehustená) a zrejem Vaše pripomienky budú súčasťou metodiky |
02.02.02 Ciele vzdelávacej oblasti | 7. poukázať sa na skutočné používanie IKT v každodennom živote: - ako a na čo používame textové editory, formy jednotlivých dokumentov, prierezové témy, ako napísať žiadosť, životopis, atď. /MS WORD/ - prečo radšej tabuľkový editor, funkcie, tabuľky, prierezové témy s matematikou, fyzikou, atď /EXCEL/ -prezentácie v každodennom konaní, základy Power Pointu - prečo, ako, kde, a čo hladáme na webe - správne používanie web aplikácií -... | nie | domnievame sa, že toto v informatike máme a robíme to, ale nechceme vnucovať konkrétny softvér |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Prácu s PC v 1. cykle prepájať v rámci medzipredmetových vzťahov aj v iných predmetoch prostredníctom edukačných programov napr. ALF, Žiačik, on-line atď. Príprava a orientácia v programoch. | nie | domnievame sa, že toto v informatike máme a robíme to |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Ak nedôjde k zmene v rámci UP RUP, žiaci v 3. ročníku (1. cyklus) za jeden rok by mali získať základné praktické zručnosti pre prácu s PC. Technológie: Hardvér a softvér: Pojmy: Súhlasím, že info o hardvere/ sofvere stačí okrajovo s rozšírením aj o externé zariadenia PC - tlačiareň, skener, kamera, mikrofón, vizualizér, fotoaparát (mobil),... Pri softveri dôraz klásť informatívne na legálnosť a jeho bezpečnosť, prácu s oknami a elementárne základné kroky pri práci s grafickým a textovým editorom určeným pre deti. | nie | objaví sa vo vyšších cykloch, niečo z toho bude v metodike |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Body ako hardver/softver by mozno bolo dobre riesit len okajovo, kedze v dnesnej dobe je uz naozaj len minimum deti, ktore do prichodu na ZS nemaju ziadnu skusenost s nejakym hardverom. Rovnako ovladanie internetoveho prehliadaca a vyhladavanie uz maju tiez odskusane. Na ZS by podla mna bolo lepsie venovat viac priestoru bezpecnosti v online priestore a rozvoju krytickeho myslenia a overovania informacii. | nie | je to uz sucastou dokumentu |
02.02.02 Ciele vzdelávacej oblasti | Myšlienka pekná, ale realita je úplne iná...a myslím, že ešte dlho bude (nie sú na to pripravení učitelia týchto predmetov, ani priestorové a materialovo-technické podmienky škôl). | nie | nie je jasné, čo treba upraviť |
02.02.02 Ciele vzdelávacej oblasti | Tu musim s p. Tereziou suhlasit. Deti sa nemozu nadalej ucit zakladne kancelarske zrucnosti iba v ramci informatiky. Na to by mal byt prideleny priestor aj na ostatnych predmetoch tak, aby to vyplynulo z aktualneho zadania a podporovalo ho dalej. Doba sa posuva a vsetko sa digitalizuje. Je potrebne sa jej prisposobit. Ak ma tato uprava vzdelavacieho programu nieco priniest, nemoze dalej pokracovat sposobom, akym sa tu ucilo 50 rokov. Deti davno disponuju mobilmi, tabletmi a pocitacmi. Mnozstvo zakladnych zrucnosti uz davno maju. Netreba ich "tryznit" ucenim sa co je to klik, tahanie, alebo menu. Treba ich naucit, ako z pocitaca a informacii, ktore im prinasa vytazit co najviac, ako informacie hladat, ako overovat zdroje, ako tie informacie kryticky spracovavat, ako spracovat data a vytazit z nich informacie. Ako sa chranit v online priestore a podobne. Ak na to ucitelia nie su pripraveni, kedy budu? Pokial sa im na takuto pracu nepripravi poda, tak to nebude nikdy. | nie | sú to úvahy k metodike |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | Opäť nesúhlasím, v súčasnosti zíklady programovania zvládnu žiaci prvého stupňa. To že sa žiaci učia programovať neznamená, že z nich majú byť informatici. Programovanie rozvíja algoritmické myslenie, kritické myslenie, prácu s frustráciou, komunikáciu a pod. Používanie podmienok, cyklov a pod. žiaci využijú aj pri kritickom rozhodovaní v živote. Opäť treba pripomenúť, že pracovný trh o 10 rokov bude vyzerať úplne inak ako teraz a digitálne zručnosti, ktorých súčasťou je programovanie, budú potrebné na strednej až vysokej úrovni. | nie | je to odpoveďou nejakej predchádzajúcej diskusie |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | V celej časti k Informatike mi chýba väčšia snaha prepojiť predmety a využívať medzipredmetové vzťahy. Taktiež treba klásť dôraz na etické používanie technológií a sociálnych sietí. Overovanie zdrojov informácií je tiež potrebná zručnosť, ktorú by mali žiaci ovládať. | nie | súhlasíme s názorom, čiastočne sa zapracuje v metodike |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Výuku algoritmického myslenia nestačí odkladať na strednú školu. Existujú nástroje (napr. Code.org), kde sa tieto veci vedia jednoducho učiť už deti na 1. stupni. Ak začneme až na strednej škole, stratíme mnohých žiakov, ktorí sú šikovní a ktorí nám budú chýbať pre trh práce. Okrem toho, vývoj IT a trendy v robotizácii a digitalizácii práce budú už o pár rokov znamenať, že aj ľudia pracujúci mimo IT sektora budú potrebovať do istej miery používať a chápať informačné technológie. | nie | je to odpoveďou nejakej predchádzajúcej diskusie |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | Osobne by som informatiku posunula aj do 9. ročníka, kedy sú už žiaci vyzretí a môžu poprepájať prakticky všetko, čo sa počas ZŠ naučili. Plus témy ako digitálne platby, kryptomeny, spomínaná umelá inteligencia. Žiaci doslova bažia po rôznych programovacích jazykoch a pýtajú sa na to už v 7. ročníku. Hovorím teraz zo svojej osobnej skúsenosti. Je doslova nezmyselne neuciť informatiku v 9. ročníku a potom šup programovanie v strednej škole. | nie | súhlasíme s názorom, čiastočne sa zapracuje v metodike |
02.02.01 Charakteristika oblasti | Medzi osobonostné vlastnosti je potrebné zahrnúť aj kreativitu. | nie | kreativitu máme (dokument obsahuje veľakrát slovo vytvárať) |
02.02.01 Charakteristika oblasti | Totálne vágna "charakteristika". Je informatika práve ten predmet, ktorému chceme učiť na ZŠ? (Informatika je veda o informácii a jej automatickom spracovaní...)? Alebo, chceme pripravovať efektívnych, tvorivých, zodpovedných užívateľov IKT, PC, AI, robotov a médií? Chceme vychovávať e-žiakov (nech sa učia z Internetu), užívateľov sociálnej siete a/alebo programátorov? Chceme učiť "informatiku" oddelenú od reálnych problémov? Verím, že nechceme. Čo sa tu rozumie pod "osvojenie si informatického obsahu..."? (Úprimne, neviem. Možno zdieľané učivo, zadanie, , operačný systém, svetová sieť, informačno-vzdelávací systém, cookies, e-banking, translator, programovací jazyk, reklama... Možno dezinformácia.) Na čom/cez čo chceme kultivovať informatické činnosti ako sú napríklad objavovanie a zovšeobecňovanie vzťahov, zákonitostí a postupov...? - Možno cez tvorbu vlastných hier. Alebo cez zber on-line dát a ich vyhodnocovanie pod. Ale potom to chce konkrétny obsah a teda bez prepojenia/spojenia s inými predmetmi to nepôjde! | nie | podobné úvahy sme mali aj v rámci komisie – miera detailov je daná požiadavkami na tento typ materiálu, časť z úvah, ktoré máte budú riešiť autori učebníc, metodických materiálov |
02.02.01 Charakteristika oblasti | Medzi informatické činnosti je potrebné zaradiť aj algoritmické myslenie, ktoré je dôležitou súčasťou práce budúcnosti. | nie | toto už v informatike máme |
02.02.02 Ciele vzdelávacej oblasti | bod 4. - aky jazyk je mysleny? Je to programovaci jazyk alebo slovensky/anglicky jazyk? Ako 1 z cielov mi chyba prave definovanie ciela voci schopnosti programovat. V sucasnosti existuju rozne programy a nastroje, ktore ucia programovat deti od predskolskeho veku. | nie | je uz súčasťou dokumentu - chceme, aby bolo možné použiť jazyk, ktorý bude vyhovovať Vám, žiakom |
02.02.01 Charakteristika oblasti | Po prejdení celého obsahu Informatiky, realizácia: 1. cyklus - hravo (základy) 2. cyklus 3. cyklus: ako súčasť iných predmetov (účelné demá, prax) 8. a/alebo 9. ročník: aj ako samostatný predmet (systematizácia, rutina, nadhľad) | nie | je to mimo cieľov informatickej gramotnosti |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | Cieľ 8 - tu mi chýba bod ku kritickému vyhodnocovaniu informácií. Toto je priestor na rozvoj medzipredmetových vzťahov s predmetmi ako etická výchova, slovenský jazyk a pod., kde sa táto téma vie ďalej rozvíjať. | nie | súhlasíme, už sa to rieši v celom projekte |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | Pokial by sa programovanie prepojilo aj s ostatnými predmetmi, dá sa obsah učiva zvládnuť. Mne sa to pozdáva a dáva mi to zmysel. | nie | súhlasíme, bolo by to fajn, je to však skôr vecou metodiky |
02.02.01 Charakteristika oblasti | Čo má vlastne predstavovať novotvar "informatická gramotnosť"? Ešte tak viem, čo znamená "informačná gramotnosť" - (angl. information literacy) napr. - kompetencia primeranej interakcie jednotlivca s informáciou so zámerom rozpoznať informačnú potrebu a potrebnú informáciu vyhľadať, vyhodnotiť a efektívne využiť. Je to to isté? Pred časom tu bolo podobne zakázané používanie pojmu "kompetencia", ku ktorému si OECD a EK dlhodobo vytvárajú rozsiahly odborný aparát. Avšak my na Slovensku sme si ho nahradili pojmom "spôsobilosť", a celý odborný aparát k tomu môžeme začať vytvárať. Najlepšie s odkazom na naše skvelé školstvo. A v akom vzťahu je pojem "informatická gramotnosť" k "digitálnym zručnostiam"? Sú "digitálne zručnosti" podmnožinou "informatickej gramotnosti"? Pýtam sa, pretože výučbu "informatiky" t.j. "práce s informáciami" by sme mali od nadobúdania "digitálnych zručností" jasne oddeliť. Silne odporúčam aspoň preformulovať úvodné tri odstavce, aby sme tomu porozumeli. Mix cudzích slov a slovných spojení ako "informatické vzdelávanie" zdôvodňujeme "informatickým obsahom" a "informatickými činnosťami", čo nás zas povedie k "informatickej gramotnosti". To je už takmer tautológia. Ak sa to aj učitelia naučia naspamäť, ako to vysvetlia žiakom? A ešte definícia v prvej vete "informatické činnosti" = "objavovanie a zovšeobecňovanie vzťahov, zákonitostí a postupov, kvantitatívne i abstraktné uvažovanie a správna argumentácia". Prečo to vymýšľame práve teraz, ako to pomôže? | nie | informatická gramotnosť ~ digitálna gramotnosť + computational literacy + informatické myslenie |
02.02.01 Charakteristika oblasti | Nesúhlasím. Na vyučovanie základov programovania na najnižšej úrovni nie je potrebná ani matematická logika, ani anglické výrazy. | nie | komentár je asi odpoveď na iný komentár |
02.02.01 Charakteristika oblasti | V jednotilvých cykloch je treba dbať hlavne na to, aby učivo informatiky nepredbiehalo učivá iných predmetov. V 1. cykle chceme deti učiť vytvárať jednoduché programy (to bolo v predošlej verzii kurikula). Aké programy sa myslí? Budú sa učiť programovať či iba využívať predprogramované zariadenia (napr lego robots). Ak chceme deti učiť základy programovania, musi najprv ovládať príslušnú matematickú logiku a anglické výrazy. Nechcime od detí, aby používali logické kroky a anglické výrazy, ktoré sa na matimatike či angličtine budú učiť až v 2 a 3. cykle! | nie | komentár vychádza z neprávnej argumentácie / predpokladu ("Ak chceme deti učiť základy programovania, musi najprv ovládať príslušnú ...") nadväznosť by mala byť záležitosť metodiky, učebníc - ŠVP |
02.02.02 Ciele vzdelávacej oblasti | Je dôležité aj: - rozvíjať tvorivosť, logické myslenie, zodpovednosť, sebakritickosť a záujem o sebavzdelávanie, schopnosti spolupráce a komunikácie - nadobúdať schopnosti potrebné pre výskumnú prácu (v rámci používania informatických reprezentácií - tvorba dotazníkov, Excel, a pod.) Čo sa týka kancelárskych balíkov – na informatike je potrebné ukázať nástroje a možnosti nastavaní, ktoré by sa mali zmysluplne využívať na iných predmetoch. To je sformulované v bode 6. | nie | už máme |
02.02.02 Ciele vzdelávacej oblasti | Zvážil by som premenovať 6. bod z "používať digitálne technológie" na "rozumieť digitálnym technológiám" pri zachovaní textu tohto bodu. | nie | rozumieť nie je výkon |
02.02.02 Ciele vzdelávacej oblasti | Súhlasím, zvážil by som bod 4. premenovať na "používať informatický jazyk". V tomto kontexte to kľudne môže byť informatický jazyk formou klasických slovenských slov, avšak s informatickou syntaxou. (pseudocode) | nie | je to podobné, ako "matematický jazyk" |
02.02.02 Ciele vzdelávacej oblasti | Keďže dnešná mladá generácia už odmala ovláda telefón, tablet, počítač a podobne, tak žiaci by mali pričuchnúť k technológiám, ktoré by im mohli pomôcť v každodennom živote. Okrem programovania im treba tiež vysvetliť, že bezpečné narábanie so sociálnymi sieťami je veľmi zložité a hrozí tam pre nich veľa nebezpečenstiev. Mali by vedieť rozlíšiť pravdivé informácie od hoaxov, konšpirácií atď. a azda jednou z najdôležitejších zručností, čo by si mali osvojiť - nenechať sa ovládnuť virtuálnym svetom. | nie | už máme |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | V 7. bode mi chýba diskusia o pravdivosti informácii na internete, resp. validita vyhľadaných informácií. Do činností preto navrhujem pridať: diskusia o pravdivosti vyhľadaných informácií. | nie | pre informatiku máme, iné informácie - v iných predmetoch |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Technológie: 8. bod Pridať pojmy: digitálna stopa, reputácia, súkromie | nie | čiastoče máme pokryté, iné sú nad rámec |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Technológie: 8. bod - pridať ciele: Pochopiť možný vplyv zlej stopy zanechanej v digitálnom svete, tz. riziká zdieľania súkromných informácií/údajov na internete. | nie | čiastočne pokryté |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Súhlasím s tým, že výuku algoritmického myslenia netreba odkladať na strednú školu. Moje skúsenosti z vyučovania na 1. stupni potvrdzujú, že je vhodné zaoberať sa s algoritmickým myslením aj formou bezpočítačových aktivít, kde spoločne vytvárame pravidlá, sformulujeme úlohy - ako v metodikách Prechádzky v parku, Hľadáme poklad - prof. Kalaš (IT Akadémia), kde skúmajú mapy, plánujú cesty a pod. V časti 2. Konštrukcie jazyka sú uvedené oblasti, ktoré vhodne zvolenými úlohami, napr. s robotickými lienkami a autíčkami, ktoré sú výborné nástroje na algoritmizáciu, sa dajú naplniť. (bez počítača, v kmeňovej učebni). Okrem dôležitých informatických postupov si takto rozvíjajú aj zručnosti potrebné na spoluprácu a komunikáciu. Tri horeuvedené oblasti: Programovanie, Údaje, Technológie sú dobre vymedzené, ešte ich treba vhodne premietnuť do štandardov. Dôležité je aj poskytnúť učiteľom 1. stupňa dostatok vhodného vyučovacieho materiálu, nástrojov, aby kompetentne mohli učiť tento predmet! | nie | je to komentár je to metodika |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Súhlasím s kolegyňou. Tiež som spozorovala pokles zručností pri práci s myšou. Navrhovala by som koncipovať učivo tak, aby sa deti už na začiatku 1. cyklu začali venovať ovládaniu počítača prostredníctvom PC myši (klik, dvojklik, ťahanie, presúvanie predmetov). Súhlasím aj s tým, že ak sa to ponechá len na tretí ročník, niektoré deti to nemajú šancu zvládnuť, nakoľko každé dieťa má inú "štartovaciu čiaru." | nie | už máme + je to metodika |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | 8. digitálna spoločnosť vzťahy: digitálne technológie okolo nás, digitálne technológie ako nástroje pre komunikáciu, digitálne technológie doma, v škole procesy: používanie nástrojov na vlastné učenie sa, zábavu a spoznávanie Navrhujeme medzi vzťahy a/alebo procesy zaradiť potrebu ochrany súkromia na internete. Súčasťou digitálnej spoločnosti sú sociálne siete a tvorba digitálneho obsahu. Je potrebné, aby si žiaci v rámci prvého cyklu a popri narábaní s digitálnymi technológiami osvojili zásady ochrany súkromia v digitálnom priestore. Bez toho nie je možné sprístupňovať žiakom digitálne technológie a vyučovanie viesť v duchu, že slúžia na zábavu a spoznávanie. Účel: prevenciou prechádzať kyberšikane, shamingu apod. | nie | už je to pokryté iným výkonom |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Podporujem pridanie tohto cieľa. | nie | už je to pokryté iným výkonom |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Podporujem túto pripomienku, tieto body by tam jednoznačne nemali chýbať. | nie | už je to pokryté iným výkonom |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | 1.cyklus: V 1. cykle by mali žiaci získať základné zručnosti a kompetencie pre prácu s digitálnymi technológiami a zamerať sa hlavne na ovládanie počítača (práca s myšou a klávesnicou, práca s grafickým editorom, s textovým editorom, práca s programom na tvorbu prezentácií, tabuľkový editor, základy bezpečnosti a správania sa na internete, netetiketa....). Čiže s výkonových štandardov by som v 1. cykle vynechal (prípadne výrazne zredukoval): 1. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Analyzovať elementárne problémy a zoznamovať sa s elementárnou logikou. 2. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Riešiť elementárne problémy programovaním postupnosti príkazov. 3. cieľ vzdelávania pre 1. cyklus: Na intuitívnej úrovni skúmať a hodnotiť riešenie. 2.cyklus: Elementárnu logiku a programovanie z 1.cyklu presunúť do 2.cyklu. | nie | v 1. cykle už máme rušiť ciele nechceme - treba zvoliť vhodné úlohy |
02.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 1. cyklus | Pokiaľ budú jednotlivé témy preberané počas 3 rokov, je to možné zvládnuť. No pokiaľ sa bude informatika vyučovať iba v treťom ročníku ako doteraz, navrhovaný obsah učiva je neprimeraný. Skúsenosti žiakov s počítačom sú rozdielne. V poslednom čase som pozorovala pokles zručností s myškou a ovládaním počítača, zapríčinené vplyvom používania a preferovania smartfónov u detí. Osvojenie základných zručností si vyžaduje dlhší čas. Základy programovania je vhodné zaradiť už aj v 1. cykle. Pre logické myslenie a analýzu problémov je vhodné používať pracovnú učebnicu Informatika s Emilom. | nie | komentár k predchádzajúcemu |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | Technológie: bod 9: Pojem: heslo, hacker Činnosť: Preskúmať nástroje a nastavenia, ktoré chránia pred hackermi a ďalšími hrozbami Proces: Vytváranie a precvičovanie silných hesiel | nie | nad rámec ZŠ, navyše pravidlá pre "správne" heslá sa v čase menia |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | Nikde nevidím, respektíve neviem nájsť - Práca s e-mailom. Momentálne sa to učí v 5. ročníku. Bolo by fajn dať sem túto tému. | nie | už je |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | Všeobecná pripomienka k úvodu - prvé diskusie o rizikách informačných technológií by mali prebiehať už v 1. cykle. Deťom tiež najprv vysvetlíme riziká cesty a až potom ich pustíme na cestu bicyklovať, nie naopak. | nie | už je - viď. "Diskusia o rizikách na internete." |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | Presunuli to na 3. cyklus, pravdepodobne z dôvodu rôznych bezpečnostných nastavení pri tvorení žiackych e-mailových schránok (ak nepoužívate školské e-mailové adresy). Dalo by sa to vyriešiť používaním Office365, ale nie všetky školy s tým majú skúsenosti (hoci je licencia A1 zdarma pre všetkých žiakov). Minulý školský rok sme zvládli prácu s e-mailom v prostredí Office 365 aj so štvrtákmi. | nie | komentár ku komentáru |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | Ciele a obsah sú rozsiahle, otázka je, že do akej miery sa to dá korektne prebrať pri 1 hodinovej dotácii týždenne. Na prehĺbenie poznatkov a zručností je tu jediná možnosť zaradiť mnohé z týchto cieľov aj do iných predmetov, no vyžaduje dobrú spoluprácu učiteľov a zosúladenie tém v ŠkVP. | nie | súhlasíme s názorom |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | Vytvoriť samostatnú e-mailovú stránku je možné aj na google len po dovŕšení 16 rokov. Preto sa e-mailová komunikácia posúva až do 3. stupňa: • pripojiť prílohu správy, zobraziť prijatú prílohu prostredníctvom konkrétneho e-mailového nástroja – vytvoriť Je možnosť komunikovať v internom systéme školy, ako Edupage a pod. Alebo keď žiakom vytvoria rodičia schránku, ak je to realizovateľné. Vždy môžeme pridať témy navyše, ak to považujeme za vhodné. | nie | komentár ku komentáru |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | Páči sa mi to, mohol by som to použiť. | nie | komentár ku komentáru |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | V obsahovom štandarde by bolo vhodné definovať aj tému operátorov (aritmetické, porovnávacie, logické). | nie | Operátory sa používajú v programovaní, v tabuľkách aj pri vyhľadávaní, akurát tému operátorov nechcem učiť, ale používať tie, ktoré sa už žiaci naučili na matematike. Téma operátory komplexnejšie asi až na strednej škole alebo alebo v maturitnom štandarde. |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | V cieli 9 navrhujem pridať bod: žiak vie/ dokáže "Diskutovať o rizikovom správaní na internete" (v kontexte bezpečnosti). | nie | etika |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | Keďže predmet Informatika je asi najdynamickejšie sa meniaci zo všetkých predmetov, určite neodporúčam vydávať zbytočne učebnice, či pracovné zošity, ktoré sa dajú používať krátky čas, ale ísť skôr cestou elektronických materiálov. Skvele je rozpracovaná napr. Informatika 2.0, ale mohli by sme sa inšpirovať aj českým portálom https://dum.rvp.cz/. | nie | metodika |
02.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 2. cyklus | V časti Programovanie - mi chýba zmienka o využití programov v praxi napr. prostredníctvom robotických hračiek a stavebníc (npr. ROBOBLOQ, etc.) | nie | metodika |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | pracovať s pamäťovými a prídavnými zariadeniami: prenášať, ukladať, kopírovať informácie - Toto by som presunul do druhého cyklu. Jednoznačne je potrebné navýšiť časovú dotáciu aj pre 9. ročník. Nie je možné aby sa v dnešnej dobe neučila informatika v 9. ročníku... Kladie sa dôraz na IKT gramotnosť a ministerstvo si v "pohode" vyhodí informatiku z 9. ročníka. Áno viem, že škola si ju tam môže dať (aj naša škola to tak urobila) ale väčšina škôl si ju nedá a to je veľká škoda. PS: zabezpečiť pre všetky školy bezplatné licencie MS Office a Windows! | nie | mimo ŠVP |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | Jednoznačne navýšiť dotáciu informatiky aj na 9. ročník. Veľa stredných škôl pri prijímacom konaní udeľuje žiakom body aj za tento predmet a žiaci, ktorí sú na školách, kde sa nevyučuje INF v 9. ročníku sú tým pádom diskriminovaní. | nie | súhlasíme, ale je to mimo kompetencie našej komisie (preposielame vyššie) |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | 9. bod: Digitálna spoločnosť: Vzťahy: pridať pojem phishing, obťažovanie na internete, digitálny wellbeing Proces: Rozpoznať situácie, kedy je potrebné sa poradiť s dôveryhodným dospelým Činnosť: Diskutovať o tom, v akých situáciách je potrebné požiadať o pomoc alebo záležitosť prebrať s dospelým, ktorému dôverujú Získať prehľad o online nástrojoch, prostredníctvom ktorých je možné nahlásiť obťažovanie | nie | príliš veľké detaily, sú pokryté, patrí to do etickej výchovy |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | Jednoznačne je potrebné hodinovú dotáciu informatiky pridať aj do 9. ročníka, na mnohých školách to aj robíme. Ciele výkonového štandardu sú nastavené tak, že k splneniu sú potrebné vedomosti, zručnosti a skúsenosti deviataka. Kódovanie a dekódovanie informácie z jednoduchých reprezentácií by som navrhla aj do 2. stupňa, dá sa to primerane a zaujímavo učiť aj v nižších ročníkoch. Mnohé ciele sú aj v štandardoch pre 2. cyklus: je to vhodné, že postupne sa rozširujú zručnosti v jednotlivých oblastiach s vhodnou gradáciou. | nie | súhlasíme, ale je to mimo kompetencie našej komisie (preposielame vyššie) "zašifrovať a rozšifrovať ..." už máme v 2. cykle vďaka |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | Všeobecný komentár - v štandardoch absolútne chýba aspekt moderných technológii. Nikde som nenašiel 3D tlač/3D modelovanie, kryptomeny/digitálne peniaze, umelú inteligenciu, IoT, digitálnu/smart domácnosť a priestor pre ďalšie/iné moderné technológie, ktoré budú prichádzať v ďalších rokoch. Nové kurikulum by malo vytvoriť priestor aj pre tieto témy. | nie | Takto konkrétne formulované ciele sú aktuálne teraz, ale budú aj o pár rokov? Patria to skôr do metodiky ŠVP je tak zostavené, aby bol priestor pre moderné témy - také, o ktorých dnes ešte ani netušíme. |
02.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu informatika pre 3. cyklus | určite aj v 9. ročníku aspoň jednu hodinu týždenne | nie | súhlasíme, ale je to mimo kompetencie našej komisie (preposielame vyššie) |
Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.
Súbory cookie sú veľmi malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do vášho počítača pri návšteve webovej stránky. Súbory cookie používame na rôzne účely a na zlepšenie vášho online zážitku z našej webovej stránky (napríklad na zapamätanie prihlasovacích údajov vášho účtu).
Môžete zmeniť svoje predvoľby a odmietnuť určité typy súborov cookie, ktoré sa majú ukladať vo vašom počítači pri prehliadaní našich webových stránok. Môžete tiež odstrániť všetky súbory cookie, ktoré sú už uložené vo vašom počítači, ale nezabudnite, že vymazanie súborov cookie vám môže zabrániť v používaní častí našej webovej stránky.
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |