Vyhodnotenie podnetov z verejnej konzultácie vzdelávacích štandardov

Umenie a kultúra - Hudobná výchova

Časť dokumentuPripomienkaBola pripomienka zapracovaná?Dôvod
nezapracovania/Komentár
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklus
06.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 3. cyklusToto je v 1. cykle nedosiahnuteľné - hrať na hudobnom nástroji v primeranom tempe, technicky správne, sám i v skupine, podľa gesta učiteľanieZahrať rytmus spievanej piesne na ozvučné drievka či bubienok zvládajú už aj predškoláci
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklusHUV v ZŠ má byť radosť, hra, relax, zážitok,... poznanie niečo iného, čo nám má hudba priniesť, čo hudba dokázala v minulosti a ako ovplyvňuje dnešný svet. Ma sa spojiť napríklad s MAT - ako rytmus, počítanie... Som z toho smutná a chápem, že k nej deti nenachádzajú cestu. Takto ju ani nenájdu.

Ak chcú deti viac, tak idú do ZUŠ. Či?

Súhlasím s kolegami - hrať na hudobnom nástroji rytmicky presne, v primeranom tempe, technicky správne, sám i v skupine, podľa gesta učiteľa sa len ťažko zvláda. Taktiež hudobná teória je pre žiakov veľmi abstraktná. Toto patrí skôr do ZUŠ.
nieNie všetky deti môžu navštevovať ZUŠ z ekonomického hľadiska, nie všade je dostupná ZUŠ.
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklusNeviem ake su aktualne skusenosti ucitelov Hudobnej vychovy, ale moje mi ukazuju ze vacsina, radovo viac ako 80% deti nema rado tento predmet, pretoze ich nuti robit veci ktore absolutne nechcu. Vacsina nevie a neuci sa hrat na hudobny nastroj mimo ZS. Pri hodine tyzdenne a 20 detoch je to pre vela z nich len 10 minut ponizenia a hanby pred celou triedou, pretoze nevedia spievat alebo hrat a na huobnej vychove sa to nenaucia, akurat tak ziskaju odpor k hudbe ako takej pre traumatizujuce zazitky. ZUSkari velmi dobre vedia, co to znamena zacat sa ucit na nieco hrat. Potrebuju na to hodiny individualneho kludu a zvysok rodiny a susedov stuple do usi, lebo nie kazdy sa narodi Mozartom. Na to v skole priestor nie je. A co je najdolezitejsie vacsinou ani nie je motivacia.

Cesta k objavovaniu roznej hudby je velmi individualna. Podla mna by sa malo sustredit na to aby sa dieta ucilo objavovat nove veci pri pocuvani, pytat sa ake pocity vo vas aka hudba vyvolava od slacikovej klasiky az po deathmetal. Ake rozne rytmy sa v hudbe objavuju. Kto ma chut moze si zaklepat rukou, alebo zadupat nohami, ci sa vie trafit do rytmu napr. bossa nova. Alebo ci si vsimnu rozdiel medzi 3/4 a 4/4 taktom, ale povinne to vyzadovat od kazdeho dietata reprodukovat je traumatizujuci nezmysel. Ked dieta pociti same potrebu reprodukovat hudbu kludne mu dajme priestor, ale povinne to vyzadovat od kazdeho a vela krat hudbu ku ktorej nemaju ziadny vztah akurat narusi vztah dietata k hudbe ako takej
niepripomienka je konštatovanie
06.02.02 Ciele vyučovacieho vyučovacieho predmetu hudobná výchovaHudba je najma o pocitoch. Kde sa tu pise o tom aby sa deti ucili vnimat pocity pri pocuvani alebo hrani hudby?ánovnímanie pocitov pri počúvaní alebo hraní hudby je v Charakteristike oblasti, predmetu, v cieľoch, obsahovom aj výkonovom štandarde vo všetkých cykloch.
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusMyslite, ze chalan piatak, siestak vstupujuci do puberty v dynamickom rastovom vyvine, kedy straca koordinaciu nad svojimi predlzujucimi sa koncatinami bude pred celou triedou “koordinovanym a spontannym pohybom intepretovat pocuvanu hudbu”? Nechcem tu zavadzat rodove stereotypy ale chodte sa pozriet na lubovolnu detsku diskoteku, kde su deti v relativnej anonymite v tme a blikajucich svetlach, kolko chalanov tam sponanne tancuje a kolko sa hanbi a postava v kute, lebo nevedia co s nohami a rukami.

Vykonovy standard hrania na hudobnom nastroji uletel niekam uplne mimo realitu. Toto je mozne dosiahnut mozno na ZUS ale nie na ZS.

Klaviatura je uzasny ludsky vynalez, ktoreho caro mi bolo odhalene az v dospelosti a ktoreho caro mi bolo odoprete v detstve nezmyselnym biflenim sa stupnic, krizikov a becok. Cele je to nadherny uplne logicky presny zrozumitelny system, ktory sa ale velmi tazko da pochopit cez notovy zapis. Ucit to cez notovy zapis je podobne ako keby ste chceli ucit deti nasobit pomocou rimskych cisel. Podla mojich skusenosti je, ale tuto mieru abstrakcie “cyklickosti” klaviatury mozne zacat chapat najskor az niekde v 3. cykle
čiastočneV štandardoch sa nevyžaduje poznanie cyklického opakovania jednotlivých oktáv, poznať na klaviatúre rozloženie tónov od c1 po c2, aby si deti možno niekedy vedeli udať tón a zahrali jednoduchú melódiu v C-dur - aspoň. Ak z klaviatúry urobíme PC hru, tak to zvládnu za 10 minút. Hudba vyvoláva pocity, vnímať pocity koho? Hudba pocity nemá. V každom cykle je výkon vyjadrujú pocity - v obsahu.
06.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 3. cyklusVelmi nevyvazene, co vsetko sa vyzdajue uz v 2.cykle, kde sa to ma stihnut za 2 roky a v tomto cykle to iste, len mozno vagnejsie sformulovane a su na to az 3 roky. Ucitel hudobnej vychovy bude mat problem podla tohto definovat aku uroven tych istych veci ma dosiahnut v 2. a 3.cyklepripomienka je konštatovanie2. cyklus počíta s tým, že tu bol už aj 1. cyklus, a hlavne sa učila HV, potom počíta aj s tým, že žiak je už na inej úrovni logického aj abstraktného myslenia.
06.01 Charakteristika oblastiŠkoda že sa nepristúpilo k vytvoreniu povinného predmetu Dramatická výchova. Okrem toho, že sa úspešne používa desiatky rokov v USA (takže by bolo odkiaľ čerpať skúsenosti), neexistuje predmet, kde by sa tak hladko dalo pracovať s emocionálnou výchovou, prevenciou a riešením šikany, zároveň sa deti skvele naučia komunikovať a vyjadrovať sa na verejnosti, spolupracovať, dostanú základy etickej výchovy - zážitkovo, nie v teórii! atď. Má to neoceniteľné výhody.čiastočneŠtandardy pre Dramatickú výchovu vznikli a školy s nimi budú môcť pracovať a zapojiť predmet do školského vzdelávacieho programu.
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusextrémne náročné v 2. cykle -Identifikovať, klasickou notáciou zapísať a hrať na rôznorodých hudobných nástrojoch rytmické a melodické modely, hrať v malých inštrumentálnych zoskupeniach.nieV klasickej notácii zapísať krátky rytmický či melodický model je zvládnuteľné.
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusExtrémne náročné pre 2. cyklus -Osvojovanie hudobnej abecedy vychádzajúce z praktickej činnosti: osminová, štvrťová, polová, polová nota s bodkou, celá nota, pomlčky v rovnakých rytmických hodnotách, ich rôzne kombinácie, príslušné rytmické slabiky, rytmický dvojhlas, 2/4 , 3/4, 4/4 takt, tónový priestor v dur: 8.-5.-3.-1.; 3.-2.-1.; 5.-4.-3.-2.-1.; 8.-7.-6.-5.-4.-3.-2.-1. stupeň durovej stupnice a i..; príslušné solmizačné slabiky, ľubovoľné gestá znázorňujúce výšku tónu a postup melódie.Tieto jednoduché intonačné kroky aj poznanie dĺžky nôt je zvládnuteľné pre deti v 1. cykle. V súčasnosti to mali v 2. ročníku. Ide to súbežne s matematikou - spočítať doby, počítať čísla dopredu aj v opačnom slede - to je logika slabík.
06.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 3. cyklusHranie v triednom alebo školskom ansámbli (folklórnom súbore, kapele populárnej hudby, súbore orffových nástrojov, súbore voľnej nástrojovej konštelácie) na triednych, školských aj mimoškolských vystúpeniach. - bude mať každá ZŠ kapelu? každá trieda?



Hranie podľa grafickej partitúry, klasickej notácie, využívanie základných harmonických funkcií (T, D, S) a akordických značiek. - opakujem, pri jednohodinovej dotácii? toto zvládajú žiaci ZUŠ, nie žiaci bežnej ZŠ.
ánopripomienka - jej obsah preformulované do prijateľnej podoby
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklusNavrhujem presunúť do 2. cyklu -

Osvojovanie hudobnej abecedy vychádzajúcej z praktickej činnosti: osminová, štvrťová, polová nota, pomlčky v rovnakých rytmických hodnotách, ich rôzne kombinácie, príslušné rytmické slabiky, 2/4, 3/4 takt, tónový priestor v dur: 5.-3.; 5.-6.-5.-3.; 5.-3.-1. a 5.-4.-3.-2.-1. stupňa durovej stupnice (C-dur), príslušné solmizačné slabiky, ľubovoľné gestá znázorňujúce výšku tónu a postup melódie alebo fonogestika.
čiastočneTieto jednoduché intonačné kroky aj poznanie dĺžky nôt je zvládnuteľné pre deti v 1. cykle. V súčasnosti to mali v 2. ročníku.
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklusPlne súhlasím s tým, že v 1. cykle má spev, hudba, tanec, rytmizácia ... tvoriť radostnú prirodzenú súčasť detského vývoja. Postavená by mala byť na hravých, melodických a najmä ľudových piesňach pri ktorých žiak necíti tlak teórie, "umeleckého výkonu", či potreby niečo sa povinne učiť. Vytvoriť vzťah k umeniu je priorita, nenásilnosti a individuality jednotlivca. Nesúhlasím s ponúkaným obsahom ani výkonovým štandardom, ktorý vôbec nesleduje požiadavky a veku primeranosť bežného "netalentovaného" žiaka 1. až 3. ročníka ZŠ. Práve reforma by mala terajšie skostnatené kurikulum rozbiť a vymodelovať v prospech tvorivosti, hravosti a motivačných aktivít našich žiakov. Žiaľ v podstate ho iba kopíruje a dáva mu inú textovú formu. Nevidím v tom žiaden prínos!!!čiastočneAby sa dieťa naučilo tvoriť, musí hlavne spoznať hmotu, materiál z ktorého bude tvoriť, musí teda spoznať podoby existencie hudby, aby ju potom mohlo tvorivo obohacovať alebo aj tvoriť. Každá z činnosti bude mať motivačný charakter, ak bude zvládnutá, deti motivuje to čo objavia a zvládnu. Ak bude správne uchopená tvorivým učiteľom, aj nezáživné noty budú motivačné, lebo cez ich poznanie si budú môcť svoje nápady zapísať a hudbe porozumieť. Reformou pre nás bude, ak sa tento predmet konečne začne učiť!
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusZrušila by som hlavne známkovanie výchov, nech majú deti hudobnú výchovu pre radosť a nie aby sa ešte kvôli tomu stresovali...a ako píšu aj vyssie pre chlapcov v puberte je toto extrémne náročný výkon, ktorý vyžadujete ....toto je hudobná výchova základnej školy nie ZUŠ, nie pedagogická fakulta .....toto je dosť nadhodnotené ....nieZnámkovanie nemôžeme ako tvorcovia ovplyvniť. Chcú ho hlavne učitelia, ktorí nevedia získať žiakov pre akýkoľvek predmet. Puberta nie je problém len pre HV, učitelia podľa situácie v konkrétnej triede by mali vedieť individuálne reagovať a to nielen na HV.
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklusPresne s týmto súhlasím, moji žiaci milovali hudobnú výchovu kým sme sa hrali, hýbali spievali, rytmizovali, tancovali. Videla som, že sa pri tom uvoľnili. Akonáhle začali mať hudobnú výchovu, kde učiteľ príliš zasahuje do ich prejavov a vnucuje sa im hudobná teória, mimochodom teórie majú dosť aj bez toho, tak stratili radosť a hudobnú výchovu už nemajú radi. A hudobnú výchovu by som v 1. cykle vôbec nedávala ako osobitný predmet, ale odporučila včleňovať do každého predmetu a bolo by to účinnejšie ako samostatný predmet, ktorý často učitelia učia tak, že deti si ho odsedia spievaním jednej piesne celú hodinu.n/aPripomienka reflektuje súčasný stav vo vyučovaní hudobnej výchovy. nikto nebráni, priam vyzýva experimentovať, objavovať zákonitosti vzniku hudby. Že málo invenční učitelia nenachádzajú momenty v iných vyučovacích predmetoch, kde by hudbné činnosti včleňovali. To nikto nikomu nebránil a nebráni ani teraz. Ani riešiť jeden výkonový štandard v priebehu celej hodiny, lebo sa to dobre píše do časovo-tematického plánu, resp. do Edupage. Tvorivosť a vnímavosť je potrebná pri všetkých predmetoch, nielen pri HV.
06.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 3. cyklusPrezentované výstupy i obsah sú takmer zhodné so súčasnými. Naplniť však, súčasné požiadavky, nie je absolútne možné pri dotácii 1 hod. týždenne. Naučiť všetkých žiakov triedy hrať na hudobnom nástroji (podľa ich výberu alebo výberu učiteľa?...podľa ich finančných možností?, ochoty rodiča zakúpiť hudobný nástroj? - a aký hudobný nástroj - klasický, tak, ako stojí požiadavka v súčasných osnovách?Alebo postačia Orffove nástroje?), ak hru - interpretáciu majú zvládnuť technicky správne, s čítaním partitúry,... je nemožné pri naplnenosti tried. Pokúšala som sa o to po prijatí súčasných osnov: pracovala som individuálne so žiakmi popoludní, aby mi dokázali zahrať aspoň pieseň Kohútik jarabí!!!! V nasledujúcom školskom roku sme posilnili dotáciu hodín HUV o nový predmet - Inštrumentácia, ale aj tu sme boli nútení deliť triedy na menšie celky - skupiny..... Celkový obsah i výstupy sú úžasné, avšak nie len ovládanie hudobného nástroja alebo hra v ansámbli, príp. spev v zbore, ale i mnoho kretívnych činností (hudobno-dramatických, hudobno-pohybových) vyžaduje jednoznačne veľký časový priestor.n/aVnímame to ako názor a skúsenosť konkretného pedagóga, nie pripomienku.
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusPri takto stanovených štandardoch a obsahu (mimochodom, podobné je to v súčasnosti a neviem, ako sa to realizuje v bežn ých ZŠ....) je časová dotácia 1 vyučovacia hodina nedostatočná. Pri hre v súbore, ansámbli, hre na hudobnom nástroji, pri tvorivých hudobno-dramatických činnostiach ,....je nevyhnutné taktiež triedy deliť na skupiny. Ak by sa tento predmet vyučoval tak, ako je stanovený, avšak pri väčšej základnej hodinovej dotácii (neviem však, na úkor ktorých vyučovacích predmetov), by sme dokázali pomaly kultivovať celé prostredie škôl. No vzhliadanie na individuálne schopnosti a možnosti, osobnú motiváciu a osobné vlastnosti by mali byť v tomto predmete osobitne upravené vo výkonovom štandarde - nie rovnako pre všetkých.čiastočneNemáme predstavu, že deti budeme učiť hrať na klasické hudobné nástroje. V obsahovom štandarde je jasne uvedené, o ktoré hudobné nástroje ide. Elementárne (zvončeky, bobotubes a pod.), Orffov inštrumentár, v 2. cykle podľa Hranie pre radosť, nie predbiehanie, ktorá trieda "vydrilovala" lepší výkon, a už vôbec nie cvičenie v skupinách.
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusPodľa mňa sú obsahové štandardy extrémne náročné. Mnohé veci sa hodia do ZUŠ, nie na základnú školu, ešte k tomu pri jednohodinovej časovej dotácii.

Žiaci II. cyklu nebudú schopní spievať podľa notového zápisu. To by museli mať stopercentný hudobný sluch. Takisto sa neudržia v dvojhlase, s tým majú problém aj tí, ktorí chodia na spev do ZUŠ. Už úplne mimo reality je podľa mňa návrh, aby hrali na hudobných nástrojoch, v malých inštrumentálnych zoskupeniach a komponovali. Taktiež nikdy čisto nezaspievajú hlasovú polohu a – d2. Požiadavky sú podľa mňa prehnané. Na spomínané zručnosti je potrebná veľká dávka talentu, ktorý nemá každé dieťa.

Tiež sú podľa mňa prehnané aj pohybové štandardy. Neviem si predstaviť, aby žiaci v tomto veku tancovali pred triedou. A ešte k tomu párové tance. Podľa mňa to patrí do tanečného odboru ZUŠ. Imitovanie rôznych žánrov a štýlov tanca je extrémne náročné. Žiaci nebudú schopní obsah hudby vyjadriť spontánnym pohybom.
čiastočneNikdy v histórii nevedeli všetci ľudia spievať intonačne čisto ani všetci neboli znalí matematiky v celom rozsahu. Atribúty spevu, k čomu my vedieme žiakov musíme v dokumente pomenovať. Hlasová poloha a hlasová rozsah nie sú totožné pojmy, nech spievajú piesne, ktoré sa svojim rozsahom (aj 5 tónové) pohybujú v tejto hlasovej polohe, nie kde to vyhovuje pedagógom. V súčasnosti sa v každej triede nájde jedno - dve deti zo ZUŠ, hudobne disponované - nadané deti, ale nenavštevujúce ZUŠ, aj menej hudobne disponované deti. Našou predstavou je dať všetky podľa možnosti a dispozícií dokopy, naučiť ich akceptovať sa, spolupracovať na jednoduchej hudobnej produkcii, kde sa každý uplatní či už ako spevák alebo hráč na rytmický nástroj.
06.01 Charakteristika oblastiDobrý deň, po mnohoročnej skúsenosti s vzdelávaním v oblasti tvorivej dramatiky, literatúry, slovenského jazyka by som chcela upozorniť na absenciu divadelného umenia vo vzdelávaní.



Divadlo a jeho nástroje sú historicky a celosvetovo prítomné vo vzdelávaní. Ak sa pozrieme len na priestor V4, divadlo je súčasťou zoznamovania s vlastnou kultúrou a jazykom. Máme v tejto oblasti odborníkov, ktorí dlhoročne publikujú, navštevujú medzinárodné konferencie, vzdelávajú pedagógov.



Benefitom tvorivej dramatiky je preukázateľne pozitívny vplyv na socializáciu detí a teenegerov. Rovnako je benfitom pre dieťa, rodinu aj celú spoločnosť scitlivovanie žiakov cez techniky tvorivej dramatiky, cez návštevy divadla. Divadlo a metodiky tvorivej dramatiky vytvárajú láskavú kultúru na školách. Vďaka nej je aj výučba ostatných predmetov ľahšia, príjemnejšia a v konečnom dôsledku efektívnejšia.



Prosím o prizvanie odborníkov z tejto oblasti a následné prehodnotenie celého materiálu.
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.01 Charakteristika oblastiDobrý deň, súhlasím s predchádzajúcou pripomienkou, je zarážajúce, že sa po rokoch rôznych vyjednávaní nepodarilo presadiť podobne ako v Čechách prierezový predmet Dramatická výchova. Nepracujú s ňou len v Amerike, ale v mnohých krajinách Európy : v Nemecku, v Nórsku, vo Finsku, vo Veľkej Británií a pod. Existuje dostatočne veľa odbornej literatúry, ktorá pomenúva neoceniteľný vklad dramatickej výchovy vo vzdelávaní detí. Pozitívnym príkladom sú práve Čechy, stačí sa inšpirovať ich vzdelávacími štnadardami z r. 2021.n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.01 Charakteristika oblastiPripájam sa k predchádzajúcim pripomienkam! Vzdelávanie divadlom má vynikajúce výsledky aj pri edukácii žiakov/žiačok s poruchami učenia, z marginalizovaných skupín obyvateľstva a žiakov/žiačok so zdravotným postihnutím. Príklady dobrej praxe môžete nájsť napríklad aj v Česku! Dramaterapeutické workshopy, by určite zlepšili psychický stav detí/mládeže.n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.01 Charakteristika oblastiÚplne súhlasím s predchádzajúcimi pripomienkami. V súčasnosti je rozvoj emócií, empatie a citov zvlášť dôležitý. Tento predmet by dával obrovský priestor učiteľom na pozitívne vplývanie, kultivovanie žiakov aj na rozvíjanie talentov. Kultúru jazyka, slušné vystupovanie, zvládanie zložitých emócii je dôležité ak nie nutné v tejto dobe naozaj posilňovať. Tu je možnosť zachytenia všetkých žiakov!

Na rôznych umeleckých školách, ZUŠ, folklórnych súboroch sa rozvíja len určité množstvo žiakov. Tí sa potom aj na súťažiach pohybujú o niekoľko tried vyššie ako bežní žiaci ZŠ.

Systém je neférový, pretože učitelia napr. na ZŠ hlavne vzdelávajú, no aj doučujú, venujú sa aj žiakom so špec.potrebami, ale zároveň aj pripravujú nadaných žiakov na súťaže. Nie sú ani vzdelávaní tak špeciálne ako učitelia umeleckých škôl. Preto je pravda, že zaradenie nejakého umeleckého dramatického predmetu by nebolo na škodu.

Súťaže by bolo dobré tiež rozdeliť na kategórie pre bežných žiakov a žiakov navštevujúcich nejaké umelecké telesá. Pre učiteľov by to bolo viac motivujúce, pre žiakov a rodičov by to nebola krivda. V jednej kategórii by bola úroveň samozrejme vyššia, ale bolo vy to fér voči všetkým a vybudilo by to aj kvalitu výkonov. Táto kategória by bola profesionálnejšia, mali by medzi sebou spravodlivú konkurenciu. Tiež by bola možnosť zapojenia a nadšenia viacerých žiakov aj učiteľov. Samozrejme malo by sa to uviesť do všetkých pravidiel súťaží a dôsledne to kontrolovať a dodržiavať.
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.01 Charakteristika oblastiProblém vidím nielen v tom, že sa vo vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra výrazne vzďaľujeme dohovoru tzv. Soulskej agendy a praxou a rôznymi výskumami dlhoročne overenými pozitívami tvorivej dramatiky v európskych i v mimo e. krajinách. Vďaka tomu, že chýba rozpracovanie činnostného/zážitkového prístupu v oblasti základných druhov dramatického umenia, t. j. divadelného, filmového, rozhlasového, televízneho a multimediálneho, žiaci nebudú mať možnosť aktívne sa stretávať s tými druhmi umenia, ktoré ich formujú a budú vždy viac ako významne ovplyvňovať od predškolského veku až do konca života. Chýba tiež posilnenie aktivít, ktoré vedú k rozvíjaniu iných, ako umeleckých zručností. Veľmi jednoducho a prehľadne sa o tom píše v českom Rámcovom vzdelávacom programe pre ZŠ, v ktorom je široko chápaný predmet Dramatická výchova zaradený medzi Doplňujúce vzdelávanie odbory (kap. 5.10.1). Rôzne performatívne, t. j. v základe divadelné aktivity, v podobe napr. larpu, Divadla Fórum atď. sa už dnes s veľkým úspechom využívajú v rámci inklúzie, socializácie, riešenia konfliktov, skupinovej i individuálnej terapie a pod. žiakov. Mnohé techniky a postupy dramatickej výchovy sú veľmi dobre osvojiteľné aj pedagógmi, bez potreby vysokých nárokov na ich umelecké (tvorivé) či recepčné (teoretické) vlohy. Alarmujúci je aj fakt, že neotvorením priestoru pre herné dramatické techniky žiaci nebudú mať možnosť naučiť sa či pochopiť rozdiely medzi inscenovanou/mediálnou realitou a kvalitným - umením.n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 3. cyklusAko rodič ďakujem všetkým učiteľom, ktorí zvládajú tento predmet učiť. Štandardy hodnotím ako náročné. Určite ich treba odľahčiť. Pôsobím na ZUŠ, učím hru na hud. nástroji aj hudobnú náuku. Tam sa tieto štandardy dajú napĺňať, keďže žiaci sa prakticky vzdelávajú v hre na hud. nástroj, príp. v speve obligátny nástroj. Som presvedčená, že hudba funguje ako jazyk, najprv sa naučíme hovoriť ( hrať, spievať) a potom to môžeme rozoberať na písmenká, slabiky, slová, vety (výšky, dĺžky nôt…). Ale učiť hrať na hud. nástroj 20 žiakov v akusticky nie dobrej triede ( napr. zobc. flauta, zvonkohra)- tak to by ma rozbolela asi hlava.🙃 Spievanie je výborné- ak to učiteľ sám vie. Samozrejme aj tanec, ak je na to priestor v triede, aj dramatika. A určite treba učivo prepojiť s dejepisom, aby sa učili aspoň v približne rovnakom čase o rovnakom období a ak aj na výtv. vých. majú dejiny umenia, tak aj tam to prepojiť, nech sa im to lepšie pospája.čiastočneČIastočne zapracované. Nemáme predstavu, že deti budeme učiť hrať na klasické hudobné nástroje. V obsahovom štandarde je jasne uvedené, o ktoré hudobné nástroje ide. Elementárne (zvončeky, bobotubes a pod.), Orffov inštrumentár, v 2. cykle podľa možnosti školy a rodičov ako alternatíva uvedené aj zobcová flauta a pod.). Okolo nás je veľa samoukov amatérov, ktorí sa naučili hrať sami, lebo im v škole nemal kto pomôcť a ZUŠ si nemohli dovoliť.
06.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 3. cyklusNaučiť každého žiaka hrať na nástroj je absolútne nereálna požiadavka. Nielen kvôli technickej nevybavenosti škôl a veľkému počtu žiakov, ale vyžaduje si to mať na každý hudobný nástoj učiteľa odborníka s kvalifikáciou učiť na ZUŠ. A tiež veľa detí (ani dospelých) nemá dostatočne dobrý hudobný sluch a skrástka hru na nijaký nástroj nikdy nezvládnu. Nehovoriac o tom, že aby vedeli ako tak obstojne hrať, musia to cvičiť aj doma, a to je pre väčšinu rodičov finančne nezvládnuteľné. Uznávam, že žiaci by mali mať možnosť v 1. cykle si vyskúšať hru na rôzne nástroje, ale potom už by ich škola mala nasmerovať na štúdium hry na ZUŠ, ak o hru na nejaký nástroj prejavia záujem. Z toho vyplýva, že by sa mala podporovať úzka spolupráca medzi ZŠ a ZUŠ.n/aPripomienka už bola adresovaná vyššie.
06.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 3. cyklusNie je možné každého žiaka naučiť hrať na hudobnom nástroji. V ZUŠ má každý žiak hodinu samostatne a učiteľ sa venuje len jemu. Ako to zvládnuť v triede, kde je 20 – 30 detí? A ešte rytmicky presne, v primeranom tempe, intonačne čisto, s dynamikou a technicky správne? Toto je v učebných osnovách ZUŠ!

Tiež nesúhlasím s improvizáciou a s komponovaním. Na to treba talent, ktorý má jedno dieťa zo 100. Ak vôbec. S tým podľa mňa súvisí aj nereálnosť aktívneho a vedomého používania nôt a vybraných tempových, dynamických a akordických značiek. A komponovať s použitím hudobných softvérov a digitálnych technológií? To ich každá škola dostane? Pripadá mi to ako veľký skok... Držala by som sa viac pri zemi.
n/aPripomienka už bola adresovaná vyššie.
06.03.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 1. cyklus" identifikovať bežné digitálne zariadenia na tvorbu digitálneho obsahu."

" Rozlišovanie jednotlivých digitálnych zariadení a typov digitálneho obsahu."



Vzhľadom na veľkú redukciu hodín výtvarnej výchovy by som ako rodič uprednostnila, aby deti zostali v 1. cykle v "analógovom" svete - nech si rozvíjajú motoriku a najmä kreativitu. Neviem, ako vôbec stihnú poriadne maľovať a tvoriť, keď z dvojhodinoviek výtvarky zostala len 1 h v každom ročníku. Preto by bolo ideálne, keby mali tento čas naozaj na "manuálnu" výtvarnú činnosť, nie prácu v nejakých programoch a pod.



Veľa aktivít výtvarného charakteru v digitálnom prostredí máte aj v oblasti Človek a svet práce. To by mohlo stačiť.
niePripomienku nebolo vzhľadom na nejasnosť cieľa možné zapracovať.
06.03.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 3. cyklusTo je jedna z mnohých tém, ktorá sa dá krásne prepojiť v rámci rôznych predmetov a medzi ne patria isto aj VYV a OBN.n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 1. cyklusVýkonový štandard

"- rozlíšiť, pomenovať a použiť vybrané výtvarné vyjadrovacie prvky a kompozičné princípy;" - je naozaj nutné ich vedieť pomenovať?
n/a
06.01 Charakteristika oblastiPripájam sa. So všetkým vyššie uvedeným plne súhlasím. Divadlo - Komenského SCHOLA LUDUS (!) je jedinečná komplexná forma učenia sa. Žiaci môžu postupne sami navrhovať námety, tvoriť scenáre, robiť si kulisy, kostýmy, riešiť vlastný prejav, réžiu, osvetlenie, ozvučenie... A nielen to. Formou vedeckej show sa môžu učiť klásť dobré otázky, odhaľovať kľúčové problémy, demonštrovať vedecké pokusy, tvoriť živé modely, formulovať informácie, definície, závery. Formát umožňuje preháňať, zveličovať, ukazovať extrémy, poukazovať na súvislosti, atď. Môžeme žiakov rozdeliť do skupín, môžeme organizovať prehliadky medzi triedami, školský festival... Významné je pravdaže publikum a spätná väzba!n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.01 Charakteristika oblastiDobrý deň, keďže predmet Dramatická výchova absentuje vo vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra, ktorá je reprezentovaná len vyučovacími predmetmi hudobná výchova a výtvarná výchova, je nevyhnutné, aby súčasťou vzdelávania sa stalo aj Vzdelávanie divadlom. Návšteva divadla nielen napomáha pri samotnom vyučovacom procese, zároveň aj vychováva a dokáže poskytnúť pridanú hodnotu vo forme umeleckého zážitku. Príklady zo zahraničia sú dobrým vzorom, akým by sme sa mali uberať aj my na Slovensku.n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusMyslím, že sa to dá zvládnuť a je to zrozumiteľne napísané. Vyžaduje to veľkú dávku kreativity od učiteľa, keďže učebnice sú písané s dôrazom na dejiny hudby. Teším sa na nové učebnice. Možno by som doplnila aj navštívenie živého hudobného vystúpenia, ktoré by sa mohlo interdisciplinárne prepojiť, napr. s finančnou gramotnosťou(vyčleniť si nato peniaze už na začiatku roka a potom platiť z triedneho fondu), s geografiou (akou cestou sa tam dostať), so slovenčino (spraviť z toho potom výstup formou recenzie).

Je možné zabezpečiť hudobné nástroje na každú školu? Bez toho to nepôjde. Učila som na 3 školách a nástroje boli iba na jednej. Samozrejme, že sa neskôr určité nástroje zabezpečili, ale bol to dlhší proces. Toto všetko sa hodí do každého cyklu.
ánonávšteva hudobného predstavenia umeleckého telesa je v 3. cykle, myslíme si, že minimálne raz za 3 roky to na ZŠ zvládnu
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusSúhlasím, že požiadavky v štandardoch sú v umelecko-výchovnej praxi v ZŠ v tejto vekovej kategórii len ťažko dosiahnuteľné. Možno by som doplnila, že na dosahovanie takýchto, povedzme, odvážnych cieľov, je potrebné, aby bol pedagóg odborník - učiteľ hudobného umenia.n/aSúhlasíme, každý vyučovací predmet by mal učiť kvalifikovaný a tak trochu aj pre vec zanietený učiteľ
06.01 Charakteristika oblastiPrepáčte, ale zdá sa mi, že ste zamrzli v 19. storočí. A ani to nie, lebo divadelníctvo už vtedy na Slovensku pokladali za významnú kultúrnu aktivitu, organizovali divadelné vzdelávanie, súťaže a podobne. Divadlo v sebe automatický zahŕňa viaceré umenia - literatúru, výtvarné, herecké, hudobné, tanečné umenie. Učí deti všestrannej tvorivosti, môže byť aj veľkou oporou v hľadaní svojbytného vyjadrenia svojej osobnosti. Je to kolektívne umenie, učí deti navzájom komunikovať a spájať sa pre pozitívny výsledok, a to je v dnešnom stále izolovanejšom a rozdelenejšom svete veľmi dôležité. Dnešné deti zaujíma aj film, televízia, rozhlas, médiá rôzneho druhu. Myslím, že by bolo treba celú túto koncepciu prehodnotiť a rozšíriť. Držím palce vám a najmä deťom.n/aPripomienka už bola adresovaná vyššie.
06.03.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 3. cyklusdo výkonového štandardu "cieľavedome a tvorivo využiť výtvarné vyjadrovacie prostriedky, ich kombinácie" by bolo vhodné doplniť na čo sa majú využívať (napr. na tvorbu významu, na akcentáciu myšlienky, sebavyjadrenie, komunikáciu s publikom)

zodpovedne využiť na vizuálnu komunikáciu by mali vedieť nie len digitálne technológie a médiá ale aj ostatný výtvarný materiál s ohľadom na životné prostredie (napríklad uprednostniť lokálne či odbúrateľné materiály) uvedomovať si pri práci s materiálom, aký je cieľ tvorby a dopad na okolie

do obsahového štandradu komunikácie by bolo vhodné doplniť aj využívanie tela ako výtvarného materiálu či nástroja komunikácie, kde by sa dali zapojiť aj prvky divadelného umenia a dramatizácie a rozšíriť tak oblasť umenia a kultúry aj mimo výtvarného umenia, pretože aj divadlo rozhodne má svoje miesto vo vizuálnej kultúre
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 3. cyklusNaopak je táto téma veľmi vhodná pre oblasť Umenie a kultúra a výtvarnú výchovu, kde sa žiaci a žiačky oboznamujú s výtvarnými, vizuálnymi a mediálnymi prostriedkami ako nástrojmi na tvorbu významu - práve tu môžu dobre uchopiť, ako vedia tieto nástroje byť zneužívané v prospech manipulácie, resp. používané na manipuláciu vnímania (pretože manipulácia nemusí mať iba negatívne konotácie) - celé dejiny výtvarného prejavu sa zameriavali na vytváranie ilúzie (skutočnosti, priestoru, dokonalosti ...)n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 3. cykluscieľ: "Posudzovať vplyv umenia a kultúry na každodennosť človeka a spoločnosti" by mohol byť doplnený o vedomé používanie výtvarných vyjadrovacích a umeleckých prostriedkov ako nástroja na scitlivovanie spoločnosti a kultiváciu prejavun/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 3. cyklusVo formulácii: "Zámerne využívať výtvarný prejav ako vizuálny komunikačný nástroj a zisťovať a pomenúvať jeho účinky." by bolo možno vhodné slovo zisťovať zameniť za vyhodnocovať - poukázalo by sa tak na to, že po celý čas vzdelávania v rámci Umenia a kultúry sa rozvíja schopnosť analýzy, komparácie, interpretácie a kritického prehodnocovania

cieľ: "Posudzovať celospoločenskú rolu múzeí a galérií" by bolo vhodné rozvinúť pre lepšie porozumenie: uvedomovať si spoločenskú hodnotu kultúrnych artefaktov a oboznamovať sa s metódami ich ochrany a prezentácie, oboznamovať sa so vzdelávacou rolou múzeí a galérií; tento cieľ by mal byť doplnený aj podnecovaním k aktívnemu zapájaniu sa do ochrany kultúrneho dedičstva, ku kultivácii vizuálneho prejavu

k cieľu: "Tvorivo interpretovať diela a artefakty z umenia a vizuálnej kultúry a reflektovať o ich účele, zmysle, hodnote" doplniť aj reflexiu použitých vyjadrovacích prostriedkov a uvedomenie si, ako napomáhajú sprostredkovaniu významu

cieľ: "Reflektovať emócie a pocity" by mohol byť rozvinutý o rozvíjanie schopnosti sebavyjadrenia prostredníctvom umeleckých prostriedkov

cieľ: "Aplikovať pri tvorbe hodnotiace kritéria" by mohol byť rozvinutý o schopnosť vyhodnocovať pôsobenie vyjadrovacích prostriedkov (aplikácia hodnotiacich kritérií je príliš vágna, nie je jasné, čo si pod tým predstaviť)
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusZa jednu hodinu týždenne je to neprimerane náročné. Plne súhlasím s predchádzajúcim príspevkom.n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.01 Charakteristika vyučovacieho predmetu výtvarná výchovaUmenie a kultúra je veľmi dôležitým predmetom, a tak ako je navrhnutý komplexne formuje dieťa v oblasti výtvarnej výchovy. Aj členenie rôznych smerov a koncepcií vo výtvarnom umení je komplexné. Avšak do vizuálnej kultúry patrí aj divadlo, úzko súvisí s výtvarnom a ako jediný umelecký druh v sebe kríži viaceré druhy umení, preto je nepochopiteľné, že divadlo ako druh umenia vypadlo z koncepcie štandard predmetu Umenie a kultúra (nie je tam zahrnuté ako ako kultúrny fenomén). Divadlo ako spoločenský a umelecký fenomén sa vyvíjalo naprieč storočiami, vyvíja sa aj dnes, podobne ako vo výtvarnom umení sa v divadle dá inšpirovať rôznymi smermi, ktoré sa vysporiadavali s rôznymi spoločenskými témami rôznymi prostriedkami, (podobne ako v literatúre), od realizmu cez postmodernu, súčasné prejavy performancie... pokiaľ sa však vytesnia informácie o divadle a vzdelávanie divadlom, deti, ani pedagogický personál nebudú vedieť vyjadriť pocity a zážitky z návštevy divadla. tento druh diváckej gramotnosti je potrebné rozvíjať ako ostatné gramotnosti: čitateľskú, enviromentálnu, finančnú, informačnú, mediálnu apod. Nie je zrejmé, prečo je možná návštevavýstavy, galérie, múzea, a iných inštitúcií a objektov z obce a regiónu, ale nie je odporúčaná návšteva divadla a vzdelávanie v tejto oblasti, ktorá do umenia a do kultúry neodmysliteľne patrí. Ako som párkrát uviedla v pripomienkach, SR sa zaviazala v rôznych medzinárodných dokumentoch aplikovať do vzdelávacieho procesu aj vzdelánie divadlomn/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklusDramatické stvárňovanie riekaniek, piesní, básni, rozprávok, ľudových hudobno-dramatických hier. Imitovanie pohybu v hudobno-pohybových hrách a ľudových hudobno-pohybových hrách so spevom sa dá podporiť opäť návštevou vybraného divadelného predstavenie, nakoľko súčasné divadlo pre deti pracuje s rytmikou, melodickou, s hrou zvukov a ruchov, so živou hudbou na nástroje, spevom... a to nehovoríme o tanečnom divadle pre deti, pantomíme, laterne magike a pod. Prepojenie tohto učiva s praxou podporí vzťah k hudbe...n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 2. cyklusPri cieľoch by bolo vhodné, keby cieľom nebolo nástroje používať len tvorivo ale aj kriticky a zodpovedne

cieľ: "Pomenúvať prínos a poslanie múzeí a galérií" môže nabádať k "poučkovaniu" - možno by bolo vhodné slovo pomenúvať nahradiť slovom formulovať alebo uvedomiť si

podobne pri cieli: "Opísať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií" je vhodnejšie namiesto opisovania sa so základnými princípmi oboznámiť, či priblížiť si ich - možno by bolo vhodné to rozvinúť o rešpektovanie práv druhých (aby to neznelo, že cieľom je, aby sa deti naučili nejaké paragrafy)

podobne pri "pomenovať postupy základných techník – kresba, maľba, grafika, priestorová tvorba" namiesto pomenovať uprednostniť spoznávanie

zaradiť aj prácu so zdigitalizovanými zbierkami - dostupnejšie vo viacerých regiónoch - dobrý priestor na riešenie vzťahu technológií a umenia
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 2. cyklusDeti v tomto veku už bežne narábajú s digitálnym obsahom aj tým vizuálnym, je preto nanajvýš potrebné ich už v tomto veku vzdelávať v otázke etických zásad, autorských práv a licencií. Oboznamovanie sa s rolami ľudí pracujúcich v oblasti umenia nie je nič, čo by nezvládli aj mladšie deti, spomínané role podnecujú k uvedomovaniu si potreby profesií chrániacich, tvoriacich a sprostredkujúcich kultúrne dedičstvo, čo môže rozvíjať zodpovedný a otvorený prístup aj u detí.n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 3. cyklusVeľmi pozitívne hodnotím zaradenie vyhľadávania, overovania a zodpovedného narábania so zdrojmi a riešenie otázky autorských práv a licencií - prispieva to občianskej zodpovednosti vo vzťahu k umeniu a kultúre



Výkonový štandard: "zdôvodniť okolnosti vzniku výtvarného artefaktu/umeleckého diela" by bolo vhodné zjemniť na priblíženie či interpretáciu okolností vzniku - zdôvodňovanie okolností vzniku nie je veku primerané, prináleží zložitej vedeckej výskumnej činnosti a v prípade zaradenia do daných štandardov môže nabádať k skratkovitému ponímaniu okolností vzniku umeleckých diel

"odhaľovať významy vizuálne obrazných vyjadrení, ich vplyv a účel" môže viesť k častej redukcii vizuálnej kultúry na prejav symbolického vyjadrovania a podnecovať k "čítaniu" umeleckých diel, možno by bola vhodnejšia formulácia kriticky vyhodnocovať využívanie vyjadrovacích prostriedkov a obrazných figúr

výkonový štandard: "prostredníctvom tvorby aplikovať základné charakteristiky vybraných umeleckých smerov a diel umelcov" nie je zrozumiteľný - zrejme malo ísť o aplikovanie princípov a vyjadrovacích prostriedkov umeleckých smerov, nie je však jasné, prečo sú zdôraznené umelecké smery (bolo by vhodné doplniť aj umelecké tendencie a hnutia), možno by pomohlo doplniť v akom vzťahu k umeleckým smerom sa majú aplikovať (napr. uvedomiť si spoločenský kontext využívania daných princípov a prostriedkov a vyhodnotiť význam či potenciál pre súčasnú tvorbu a výtvarný prejav)
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 3. cyklusÁno, súhlasíme. Je to ozaj nerealizovateľné. Materiálne podmienky, hodinová dotácia, veľký počet žiakov v triede.n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusDobrý deň prajem,

hudobná výchova sa nemusí známkovať,ak si to odsúhlasite na pedagogickej rade.
n/aV plnej miere súhlasíme
06.03.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 3. cyklusK výkonovému štandardu "pomenovať, zdieľať a oceňovať rôzne osobné hodnoty a tradície v medziľudských vzťahoch" by okrem tradícií bolo vhodné doplniť aj inovácie

výkonový štandard "reagovať na emócie a pocity" by bolo vhodné viac prepojiť so vzdelávacou oblasťou Umenie a kultúra - napr. vyjadrovať pocity a emócie doplniť aj myšlienky, názory a postoje prostredníctvom výtvarných a umeleckých vyjadrovacích prostriedkov a postupov, či vedieť vyjadriť pocity a emócie vyvolávané umením

do osobnostných výkonových štandardov by mohlo ešte patriť hľadať kreatívne riešenia problémov a otázok

do osobnostných obsahových štandardov by mohli byť zahrnuté aj participatívne príklady umeleckej tvorby, ako aj tvorba reflektujúca identitu jedincov, skupín či komunít, praktická tvorba zahŕňajúca reprezentáciu aj sebareflexiu či sebaprezentáciu (archívy vo vzťahu k umeniu, portrét a autoportrét ...)
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 3. cyklusvýkonový štnadard: "reflektovať vzťah umenia k sociálnym sieťam" by bolo lepšie upraviť na reflexiu vzťahu umenia a sociálnych sietí (pretože tento vzťah je recipročný a nie jednosmerný) a digitálnych technológií - do obsahových štandardov sa dá potom začleniť aj význam digitálnych technológií (a sociálnych sietí) pri uchovávaní, šírení a prezentácii či animácii umenia

rovnako recipročné a nie jednosmerné by malo byť aj "identifikovať vplyv vizuality na každodennosť človeka a spoločnosti" - teda identifikovať aj vplyv každodennosti človeka a spoločnosti na vizualitu

k "Analyzovanie a tvorivé interpretovanie vybraných globálnych tém a naratívov naprieč dejinami umenia a vizuálnej kultúry" by bolo vhodné doplniť aj kritické interpretovanie



pri Umení a vizuálnej kultúre sú miestami obsahové štandardy málo prepojené s výkonovými, čo by mohlo viesť k domnienke, že jedným z hlavných výkonových cieľov je spoznávanie konkrétnych príkladov z dejín umenia, architektúry a dizajnu. Vzhľadom na témy v obsahových štandardoch by sa dali doplniť výkonové štandardy ako analýza nástrojov na kultiváciu životného prostredia - vedieť využívať poznatky z angažovaného umenia, umenia vo verejnom priestore, architektúry a dizajnu k aktivácii snáh o skvalitňovanie okolia a životného prostredia
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.01 Charakteristika oblastiEšte provokačná otázka: keď sa už integrujú predmety, nepatrí do oblasti Umenie a kultúra aj telesná výchova a šport?n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 3. cyklusPerfektné nápady kolegyne - prosím zapracovať.n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 2. cyklusSúhlasím, prečo by 9 až 11 ročné deti mali riešiť autorské práva, licencie a etické zásady. Napriek tomu, že "vývoj ide dopredu" a žijeme modernú dobu, keď už sa napríklad každý druhý cíti byť úžasným influencerom. Kam sa stratila poetika a nežnosť detskej duše?n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.02.01 Charakteristika vyučovacieho predmetu hudobná výchovaNavrhujem v druhom odstavci vymeniť pojem dramatika za pojem dramatická hra prípadne divadelná inscenácia, pretože dramatika má v rámci teórie divadla u nás i vo svete tieto významy: 1) dramatický text (divadelná hra, scenár atď.); 2) je tiež súborom dramatických textov/diel (divadelných, rozhlasových, filmových, televíznych, multimediálnych). Odporúčam v tejto súvislosti pozrieť napr. heslo Dramatika - Kolektív: Encyklopédia dramatických umení Slovenska ., 1989, napr. s. 329, heslo Dramatický text - P. Pavis: Divadelný slovník, 2004, s. 139 - 141. Navyše v rámci tvorivej dramatiky sa používa pojem dramatizácia používa na pomenovanie divadelných postupov použitých pri tvorbe nejakého divadelného tvaru (najčastejšie inscenácie) (viac napr. heslo Dramatizácia - T. Žilka: Vademecum poetiky, 2006, s. 121 - 122). Dramatika má teda zásadne odlišný význam a používanie, navyše v dramatike sa hudba nepočúva, môže sa iba dramatikom určiť/odporúčať typ scénickej hudby pre neskoršie jej divadelné inscenovanie. V rámci praktickej stránky budovania predstavy žiakov o spôsobe integrácie hudby do iných umeleckých diel navrhujem upresniť/doplniť základné typy - ide o scénickú hudbu pre dramatické umenia (t. j. pre divadlo, film, rozhlas atď.). Treba text doplniť aj odporúčanie návštevy činoherných a bábkových inscenácií, s ktorými majú žiaci najčastejšie osobnú skúsenosť a v ktorých sa pracuje s rôznymi formami scénickej hudby (piesne; inštrumentálne, vokálne skladby; výbery hudby atď.)n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.01 Charakteristika vyučovacieho predmetu výtvarná výchovaNavrhujem v rámci "... čitateľskej gramotnosti (napr. vzťah obrazu a slova, mediálny obsah – podnety z neho, jeho tvorba, ale aj kritické čítanie a pod.)..." upresniť obsah vzťahu obrazu a slova, aby bolo jasné, že nejde iba o mediálne súvislosti, ale že patrí do neho - napríklad - aj vzťah literatúry a obrazu (napr. knižná ilustrácia, grafický dizajn knihy, novín atď.), literatúry (dramatického textu) a dramatického (filmového televízneho, divadelného, multimediálneho) obrazu atď. Pri dielach, ktoré patria do vizuálnej kultúry je síce uvedený film a všeobecne scénografia, chýba však divadelné a televízne umenie, pričom základom/východiskom k opernej, operetnej, muzikálovej, baletnej a aj filmovej a televíznej scénografii je divadelná scénografia. V tomto zmysle sa vyučuje napríklad aj na VŠMU v Bratislave.

Zručnosť priestorové vytváranie veľmi úzko súvisí so scénografiou, divadelným inscenovaním a poznanie hodnotných realizácií scénických/kostýmových návrhov osobnou skúsenosťou žiakov s rôznymi formami dramatických či performatívnych umení napomôže k rozvoju kritického myslenia.
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.03.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 1. cyklusTvorenie kolektívnych prác - je skvelý prvok.n/a
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusSúhlasím, že si treba dávať odvážnejšie ciele. Ibaže by mali byť aspoň trochu naplniteľné, aby nemali opačný efekt - frustráciu. Kreatívnych učiteľov je na školách rčite veľké množstvo. Len si neviem dosť dobre predstavi'ť, že by učiteľ hudobného umenia bol ochotný ísť učiť 25 - 30 "nehudobníkov" do základnej školy. A tiež, ak by aj bol ochotný a vyučoval všetky hudobné výchovy, ostatní "prvostupniarski" učitelia nebudú mať problém napríklad s úväzkami?n/aKaždý predmet by mali vyučovať kvalifikovaní učitelia, ak je kvalifikovaný učiteľ hudobnej výchovy na ZŠ, je pochopiteľné, že môže učiť aj v 1. a 2. cykle, ak tam nie je kvalitne odborne a hudobne disponovaný učiteľ prvostupniar. Je to len vec menežmentu školy. Ide o jednu hodinu v týždni, tá neohrozí úväzok učiteľa.
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusProblém v dosahovaní cieľov na všetkých úrovniach HUV v ZŠ vidím v rovine odbornosti pedagógov, počtu žiakov v triedach, materiálno-technickom vybavení škôl.n/aPripomienka už bola adresovaná vyššie.
06.02.02 Ciele vyučovacieho vyučovacieho predmetu hudobná výchovaPáčia sa mi námety cieľov z oblasti výtvarnej výchovy, hoci by som skôr použila merateľnejšie výrazy - identifikovať a vyjadriť namiesto rozumieť:



Rešpektovať a používať základné princípy etických zásad, autorských práv a licencií.

Rozumieť súvislostiam tvorby so spoločenským, kultúrnym a historickým kontextom.

Rozumieť vplyvu umenia a kultúry na utváranie hodnôt a postojov jednotlivca a spoločnosti.
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklusPonechala by som vÅ¡ak solmizáciu a fonogestiku. Vynechala by som ľubovoľné gestá. Kreatívny učiteľ si môže ľubovoľné gestá pridaÅ¥, avÅ¡ak neÅ¡pecifikovala by som to v Å¡tandarde.n/aPripomienka má odporúčací charakter. Ak učiteľ neovláda fonogestiku, môže si pomôcť aj iným gestov, ide o predstavu výšky znenia tónu.
06.03.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 2. cyklusVýtvarná výchova

• s jasným zámerom použiť nástroje, materiály, techniky, technológie;

Žiaci z nepodnetného prostredia, SZP či MRK na konci piateho ročníka stále potrebujú uisťovanie, presné inštrukcie, bez nich sú ešte stratené. Vhodné presunúť do vyšších ročníkov.

• pomenovať okolnosti vzniku výtvarného artefaktu/umeleckého diela;

• porovnať diela niekoľkých predstaviteľov výtvarného umenia;

• vyjadriť pocity a skúsenosti z návštevy výstavy, galérie, múzea, a iných inštitúcií a objektov z obce a regiónu;

• opísať činnosti a funkcie múzeí a galérií;

• rešpektovať kultúrnu rozmanitosť a jej prejavy;

• použiť postupy a nástroje na vyhľadávanie, prehodnocovanie a overovanie zdrojov vizuálnych vyobrazení a ich autenticitu.

Vhodné komplet presunúť do 3. cyklu.
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.
06.02.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 2. cyklusSPEV:

• spievať v kolektíve, v skupine i sólovo, a capella i so sprievodom hudobného nástroja, prirodzene aplikovať hlasovú techniku a zásady hlasovej hygieny v reči i v speve;

• udržať svoju melodickú líniu v jednohlase i jednoduchom dvojhlase, reagovať na taktovacie gestá učiteľa;

Spev je ešte na konci piateho ročníka veľmi ukričaný, je potrebné ho korigovať a pracovať s ním ešte vo vyšších ročníkoch aby sa dal pokladať za estetický, či kultivovaný.

Dvojhlas je pre pochopenie v piatom ročníku veľmi komplikovaný, presunuli by sme ho do určite do vyšších ročníkov.
čiastočnePripomienky majú odporúčací charakter. Kvalitu spevu musí usmerňovať učiteľ vlastným kultivovaným spevom. Jednoduchý dvojhlas v podobe opakujúceho sa melodického ostináta - motívu alebo zadržaného tónu je zvládnuteľný už aj skôr ako v 5. ročníku.
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklusSPEV

Výkonový štandard

Žiak vie/dokáže:

• uplatňovať individuálne dispozície, farbu a charakter vlastného hlasu v tvorivých hrách, hlasom experimentovať, improvizovať.

Navrhujeme vynechať pojem/cieľ: komponovať!
n/a
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklusánoVšetky uvedené pripomienky sú zapracované, resp. budú súčasťou metodiky v ŠVP.
06.02.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 3. cyklusNávrh inovovaného štátneho vzdelávacieho programu v predmete Hudobná výchova by sme chceli doplniť o nasledujúce myšlienky a návrhy:

1. Navrhujeme viac čistého spevu bez sprievodu hudobného nástroja, keďže tento postup výrazne posilňuje hudobný sluch. Jeho realizovateľnosti napomáhajú ľudové piesne.

2. Žiakov by sme radi oboznámili nielen s durovou, ale aj s molovou stupnicou.

3. Pri melódii ukazujme nielen jej výšku, resp. hĺbku, naznačujme ju aj prostredníctvom solmizačných znakov rúk. Využívajme intenzívnejšie solmizáciu – je to významná pomôcka pri učení sa piesní ako aj pri hlasovom tréningu.

Mária Krisztina Velkey, učiteľka ZŠ Buzica
čiastočneNašim zámerom bolo, aby sa začalo spoločne v triede muzicírovať, aby získané elementárne nástrojové spôsobilosti žiakov, aj tých, ktorí navštevujú ZUŠ boli uplatniteľné aj v ZŠ, aby sa žiaci vzájomne učili spolupracovať, objavovať a zmocňovať sa hudby na dostupných nástrojoch, samozrejme, každý podľa svojich individuálnych dispozícií. Práve žiacke triedne kolektívy sa dobré poznajú, poznajú svoje silné i slabé stránky a tam sa tá hanblivosť dá eliminovať. Fomulácia bola doplnená o "rešpektujúc individuálne dispozície žiakov a podmienky školy".
06.03.03.02 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 2. cyklusVeku neprimeraná a nevhodná téma: "Riešenie etických zásad, autorských práv a licencií", ako aj " Rola kurátora, galerijného pedagóga, kritika a umelca."n/aPripomienka sa týka výtvarnej výchovy.
06.02.03.01 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu hudobná výchova pre 1. cyklusAk si my, dospelí, budeme naďalej vysvetľovať hudobné vzdelávanie ako vnucovanie a niečo, čo má IBA baviť, môžeme naozaj toto pripomienkovanie v tomto bode ukončiť. Ide o prácu a osobnosť pedagóga v tom, ako predmet uchopí. Či chceme, či nie, hudba má svoj obsah, svoju teoretickú platformu, svoju estetickú krásu, praktické interpretačné i receptívne možnosti. Niekoho tiež nebaví matematika, berieme ju ako vnucovanie? Napĺňanie cieľov v umelecko-výchovnom vzdelávaní je vždy diskutabilné. Vždy musíme prihliadať na individuálne schopnosti žiakov. Tu sa možno otvára otázka špecifikácie metodického pokynu na hodnotenie. Avšak, ak žiak neustále "počúva" z viacerých strán, ako je základné umelecké vzdelávanie "zbytočné", len ťažko sa namotivuje, hoci by sa pani učiteľka na hlavu postavila.n/aĎAkujeme za komentár a plne s ním súhlasíme. Hľadajme spôsoby ako sa to dá a nie ako to neide. Potrebujeme spoločne uveriť zmyslu umeleckého vzdelávania.
06.03.03.03 Vzdelávacie štandardy vyučovacieho predmetu výtvarná výchova pre 3. cyklusNevhodná téma:" Manipulácia vo vizuálnej komunikácii"

Sociálne médiá ako priestor na prezentáciu a ich celospoločenský vplyv = predmet OBN
n/aPripomienka sa týka Dramatickej výchovy, autori a autorky pripomienok týkajúcich sa tejto témy boli oslovení/é a téma vyriešená, štandardy pre dramatickú výchovu budú zverejnené a školy budú mať možnosť s nimi pracovať.

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku