Prihláste sa do databázy expertov Národného inštitútu vzdelávania a mládeže. V texte sa dočítate všetky potrebné informácie o úlohách komisie a požiadavkách k registrácii.
Názov a sídlo organizácie
Národný inštitút vzdelávania a mládeže, Ševčenkova 11, 851 01 Bratislava
Informácie o ústrednej kurikulárnej komisii a databáze expertov NIVaM
Ústredná kurikulárna komisia (ďalej „ÚKK“) je zriadená ako poradný orgán generálneho riaditeľa Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (ďalej „NIVaM“) pri riešení koncepčných, výskumných, odborno-metodických a ďalších úloh súvisiacich s problematikou jednotlivých vzdelávacích oblastí, vyučovacích predmetov a odborných oblastí, stupňov škôl, druhov a typov škôl a školských zariadení.
Medzi úlohy ÚKK patrí:
• aktívne sa podieľať na koncepčnej, vývojovej, recenznej, metodickej činnosti NIVaM v oblasti tvorby, aplikácie, overovania a vyhodnocovania vzdelávacích programov pre školy a školské zariadenia;
• aktívne sa podieľať na koncepčnej, vývojovej, recenznej, metodickej činnosti NIVaM v oblasti tvorby, aplikácie, overovania a vyhodnocovania ďalších kurikulárnych dokumentov;
• predkladať návrhy a iniciovať zmeny koncepcie vzdelávacích programov pre školy a školské zariadenia a ďalších kurikulárnych dokumentov;
• prezentovať pripravené zmeny v kontexte vzdelávacích programov pre školy a školské zariadenia;
• podieľať sa na riešení špecifických koncepčných otázok súvisiacich so školským systémom a jeho jednotlivými funkciami.
Expertné skupiny
Pre potreby ÚKK sa môžu zriaďovať expertné skupiny na riešenie úloh týkajúcich sa jednotlivých parciálnych problematík v pôsobnosti ÚKK za účelom spracovania návrhov opatrení, materiálov, iných dokumentov alebo zaujatia stanoviska k danej problematike. Expertné skupiny sa budú zriaďovať z databázy expertov NIVaM.
NIVaM zostavuje databázu expertov, do ktorej sú zaradení výskumní a vývojoví zamestnanci NIVaM, učitelia profesijného rozvoja NIVaM a externí odborníci pre jednotlivé vzdelávacie oblasti/vyučovacie predmety/prierezové gramotnosti/odborné oblasti vzdelávania:
Pre didaktiku vzdelávacích oblastí (predprimárne, základné, stredné vzdelávanie):
Pre predprimárne vzdelávanie.
Pre základné vzdelávanie 1. stupňa:
- Slovenský jazyk a literatúra,
- Slovenský jazyk a slovenská literatúra,
- Slovenský jazyk ako druhý jazyk,
- Cudzí jazyk,
- Jazyk národnostnej menšiny a literatúra,
- Matematika,
- Informatika,
- Človek a príroda,
- Človek a spoločnosť,
- Etická výchova,
- Náboženská výchova/náboženstvo,
- Človek a svet práce,
- Hudobná výchova,
- Výtvarná výchova,
- Telesná a športová výchova,
- Prierezové gramotnosti,
- pre oblasť hodnotenia a monitorovania vzdelávania,
- pre oblasť inkluzívneho vzdelávania,
- pre oblasť špeciálneho vzdelávania.
Pre základné vzdelávanie 2. stupňa:
- Slovenský jazyk a literatúra,
- Slovenský jazyk a slovenská literatúra,
- Slovenský jazyk ako druhý jazyk,
- Cudzí jazyk,
- Jazyk národnostnej menšiny a literatúra,
- Matematika,
- Informatika,
- Fyzika,
- Chémia,
- Biológia,
- Dejepis,
- Občianska náuka,
- Geografia,
- Etická výchova,
- Náboženská výchova/náboženstvo,
- Človek a svet práce,
- Hudobná výchova,
- Výtvarná výchova,
- Telesná a športová výchova,
- Prierezové gramotnosti,
- pre oblasť hodnotenia a monitorovania vzdelávania,
- pre oblasť inkluzívneho vzdelávania,
- pre oblasť špeciálneho vzdelávania.
Pre stredné vzdelávanie:
- Slovenský jazyk a literatúra,
- Slovenský jazyk a slovenská literatúra,
- Slovenský jazyk ako druhý jazyk,
- Druhý vyučovací jazyk,
- Cudzí jazyk,
- Jazyk národnostnej menšiny a literatúra,
- Matematika,
- Informatika,
- Fyzika,
- Chémia,
- Biológia,
- Dejepis,
- Občianska náuka,
- Geografia,
- Etická výchova,
- Náboženská výchova/náboženstvo,
- Technika,
- Umenie a kultúra,
- Telesná a športová výchova,
- Prierezové gramotnosti,
- pre oblasť hodnotenia a monitorovania vzdelávania,
- pre oblasť inkluzívneho vzdelávania,
- pre oblasť špeciálneho vzdelávania.
Pre základné umelecké školy.
Pre jazykové školy.
Požiadavky na externého odborníka:
1. bezúhonnosť; za bezúhonného sa nepovažuje ten, kto bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin (ak odsúdenie nebolo zahladené) alebo nedbanlivostný trestný čin na nepodmienečný trest odňatia slobody (ak odsúdenie nebolo zahladené),
2. vysokoškolské vzdelanie najmenej druhého stupňa alebo vzdelanie získané v zahraničí, ktoré je svojím rozsahom a obsahom rovnocenné s vysokoškolským vzdelaním najmenej druhého stupňa.
Požiadavky
Zaradenie do databázy expertov vyžaduje splnenie aspoň dvoch z nižšie uvedených požiadaviek:
1. relevantné publikačné výstupy za posledných 10 rokov viažuce sa k didaktike vzdelávacej oblasti/vyučovacieho predmetu (min. 1) alebo vykonaná 2. atestácia,
2. autorstvo/spoluautorstvo relevantných edukačných publikácií alebo metodických materiálov s celoslovenským dosahom (min. 2),
3. výskumné a rozvojové projekty za posledných 10 rokov relevantné k didaktike vzdelávacej oblasti/vyučovacieho predmetu (vedenie projektu alebo členstvo),
4. lektorské činnosti v oblasti didaktiky vzdelávacej oblasti/vyučovacieho predmetu za posledných 5 rokov,
5. posudzovanie edukačných publikácií za posledných 5 rokov (min. 2).
V prípade záujmu o zaradenie do databázy expertov NIVaM, prosíme, vyplňte on-line registračný formulár do 31.10.2024 TU. Do formulára vložte sken požadovaných dokumentov.
Zoznam požadovaných dokumentov
• Europass – profesijný štruktúrovaný životopis,
• fotokópia dokladu o najvyššom dosiahnutom vzdelaní,
• vykonanie 2. atestácie (ak je relevantné),
• čestné vyhlásenie o bezúhonnosti.
Stručná charakteristika spoločnosti
Národný inštitút vzdelávania a mládeže je príspevková organizácia Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky, ktorá vznikla 1. júla 2022 zlúčením organizácií Metodicko-pedagogické centrum (MPC), Slovenská pedagogická knižnica (SPK), Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže a Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM).
Národný inštitút vzdelávania a mládeže pôsobí v oblasti predprimárneho vzdelávania, základného vzdelávania a stredného vzdelávania, špeciálneho vzdelávania a inkluzívneho vzdelávania, základného umeleckého vzdelávania, jazykového vzdelávania a záujmového vzdelávania, v oblasti podpory profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov odborných zamestnancov, v oblasti celoživotného vzdelávania, v oblasti práce s mládežou a v oblasti monitorovania a hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania a výskumu v uvedených oblastiach.
Poskytuje vzdelávanie a poradenstvo pedagogickým a nepedagogickým zamestnancom, metodicky usmerňuje školy a školské zariadenia, aplikuje pedagogický výskum, organizuje predmetové olympiády a súťaže, poskytuje externé testovanie na školách, neformálne vzdelávanie mládeže či spravovanie knižničného fondu. Zároveň reflektuje potreby vzdelávania pre moderné školstvo, plní aktivity z Plánu obnovy a odolnosti SR a realizuje projekty financované Európskou úniou na národnej a medzinárodnej úrovni.
Štatút ústrednej kurikulárnej komisie, schválený dňa 1.10.2024 TU.
Kontakt: kurikularnakomisia@nivam.s