Otázky rodičov

Kurikulum je všetko, čo sa v škole učí, ako sa učí, ale je to aj kultúra školy Sú to ciele, ktoré si stanovujeme pre vzdelávanie v školách. Sú to všetky vedomosti, ktoré žiak alebo žiačka v škole nadobúda a spôsobilosti, ktoré získa. Súčasťou kurikula sú informácie o učebných cieľoch, obsahu učiva, organizácii učiva, o vyučovacích a študijných metódach a prostriedkoch, o spôsobe kontroly a hodnotenia. Menej viditeľnou súčasťou kurikula sú aj pravidlá a zvyklosti, ktoré sa v škole dodržiavajú.

Základným cieľom zmien vo vzdelávaní na základných školách je, aby každý žiak bez rozdielu mal príležitosť  najmä:

• Naučiť sa samostatne myslieť a zodpovedne konať na základe hodnôt, vedomostí a dát.

• Stať sa dobrým človekom s prehľadom zo všetkých vzdelávacích oblastí a vyváženým rozvojom mysle, tela, emócií, sociálnych vzťahov a duchovného života.

• Mohol porozumieť svetu a svojmu miestu vo svete ako súčasti lokálneho a globálneho prostredia.

• Nadobudnúť a nestratiť vnútornú motiváciu pre vzdelávanie.

• Osvojiť si zručnosti potrebné pre dôstojný život a perspektívne pracovné uplatnenie a celoživotné učenie sa.

• Rozvinúť charakterové vlastnosti a získať pevný hodnotový a morálny základ svojej osobnosti.

Názory na kvalitu školstva pred rokom 1989 v porovnaní s modernými prístupmi sa rôznia a často závisia od osobných skúseností a preferencií jednotlivcov. V tom období bolo školstvo na Slovensku založené na centralizovanom systéme, ktorý bol pomerne fixný. Učitelia si pamätajú, že osnovy boli pevne dané, učitelia mali presne určené, čo a ako majú učiť. Svet sa menil pomalšie ako dnes, inovácie a technologický vývoj sa sústredili na plnenie výrobných plánov. Vznikal síce dojem stability, avšak bez vývoja a inovácií a s dôrazom na výchovu a vzdelanie nového robotníka.

Výsledky z medzinárodného hodnotenia kompetencií dospelých (PIAAC) ukazujú, že slovenský vzdelávací systém stagnuje. Z ďalších prieskumov vyplýva, že súčasná dospelá populácia na Slovensku nedokáže zvládať rýchly tok informácií a vyhodnocovať ich pravdivosť. Na takéto výzvy sme pred rokom 1989 neboli pripravovaní. Neboli sme pripravovaní ani na to, aby sme si sami volili svoje životné cesty – stanovovali si osobné ciele a dokázali ich naplniť. Cieľom bolo skôr vyhovieť obrazu spoločnosti, aký určila vládnuca strana. Dnes je ťažké zhodnotiť, do akej miery vzdelávanie pred rokom 1989 pripravovalo žiakov na život vo vtedajšej spoločnosti, neochota výraznejšie meniť systém, obsah a charakter vzdelávania však spôsobuje, že vzdelávanie v školách sa čoraz viac vzďaľuje potrebám žiakov na konci prvej štvrtiny 21. storočia.  

Ak by sme presne vymedzili všetko, čo sa má v školách učiť, nebudeme schopní držať krok s rýchlym technickým vývojom. Preto sa musíme zamerať viac na rozvoj spôsobilostí, aby deti vedeli pracovať s informáciami efektívne a vecne a tiež aby vedeli samostatne svoje vzdelanie rozvíjať a dopĺňať, v súlade s meniacimi sa podmienkami života a aktuálnymi trendmi v spoločnosti i na trhu práce.

V oblasti metód vzdelávania sa za posledné roky výrazne posunul výskum. Moderné formy vzdelávania sú navrhnuté tak, aby boli prispôsobené potrebám dnešných detí a pomáhali im lepšie napĺňať vzdelávacie ciele a lepšie reagovali na nové poznatky o tom, ako funguje mozog. Interaktívne metódy v škole nie sú o “hraní sa namiesto učenia”. V skutočnosti to, čo dieťa vníma ako hru, môže byť veľmi účinnou a efektívnou metódou učenia sa. Práve takýmito formami sa môžu rozvíjať dôležité zručnosti, návyky a postoje žiaka – môžeme nimi dosiahnuť viac, ako len zapamätanie si vedomostí.  Dôležitou súčasťou je aj reflexia toho, čo deti pri aktivite prežívajú a čo vlastne zistili. Ak by v niektorých prípadoch naozaj išlo len o nahradenie učenia sa bezobsažnou hrou, ak by sa novými metódami nedosahovali nové, vyššie ciele, ale dôraz by zostal stále na zapamätaní si hotových vedomostí, avšak v menšom rozsahu, nie je to želaná zmena.

Interaktívne učenie: Moderné vzdelávanie využíva interaktívne metódy, ako sú hry, projekty a praktické aktivity. Tieto metódy pomáhajú deťom rozvíjať celú škálu zručností, návykov a postojov, a zároveň lepšie porozumieť učivu, pretože sú viac zapojené a motivované. Okrem toho, takto získané vedomosti si žiak zapamätá na dlhšiu dobu, než len po najbližšiu písomku.  Mozog sa nudí, keď nemá dostatok podnetov, a v takýchto chvíľach hľadá alternatívne spôsoby zábavy. Generácia alfa, teda deti narodené po roku 2010, je často označovaná za hyperaktívnu, pretože potrebuje neustále dostatok stimulov na udržanie svojej pozornosti a záujmu.

Dôraz na kritické myslenie a riešenie problémov: Aktívne učenie a projekty podporujú rozvoj kritického myslenia, kreativity a schopnosti riešiť problémy. Tieto zručnosti sú dôležité pre úspech v modernej spoločnosti a pracovnom trhu, v medziľudských vzťahoch.

Celostný rozvoj dieťaťa: Vzdelávacie metódy založené na aktivite žiaka sa snažia podporiť celostný rozvoj dieťaťa, to znamená, že sa sústredia nielen na akademické vedomosti, ale aj sociálne, emocionálne, fyzické a morálne aspekty. Aktívne učenie môže pomôcť deťom rozvíjať tieto zručnosti v priateľskom a povzbudzujúcom prostredí.

 Moderné technológie v školách: Integrácia technológií do vyučovania prináša nové možnosti pre pútavé učenie. Vedia deti zaujať a v sprievode učiteľa aj objavovať nové možnosti informačných technológií, internetu a umelej inteligencie. Napríklad namiesto statických obrázkov fáz mesiaca či molekulách môžeme používať videá alebo preskúmať digitálne 3D modely, ktoré deťom poskytujú omnoho reálnejšie predstavy.

Moderné vzdelávacie technológie prinášajú širšie možnosti aj deťom s rôznymi prekážkami v učení, čím podporujú inkluzívne vzdelávanie. Tieto technológie umožňujú diferencovať vyučovanie, pričom nadaní žiaci môžu pracovať na zložitejších úlohách.

Individuálny prístup: Moderné vzdelávanie sa snaží byť viac individualizované, prispôsobené potrebám a záujmom jednotlivých študentov. Aktívne učenie umožňuje učiteľom lepšie sa venovať individuálnym potrebám detí. Mnoho štúdií poukazuje na to, že kľúčovou vlastnosťou dobrého učiteľa je schopnosť prejaviť záujem o svojich žiakov. Dieťa sa otvára poznaniu a učeniu oveľa ľahšie, keď má dojem, že učiteľ má o neho skutočný záujem a prikladá mu dôležitosť. Vybudovanie pozitívneho vzťahu medzi učiteľom a dieťaťom je preto zásadné pre úspešný vzdelávací proces.

Ak máte obavy o kvalitu vzdelávania vášho dieťaťa, stojí za to komunikovať s učiteľmi a dozvedieť sa viac o konkrétnych vzdelávacích metódach a cieľoch školy.

Práve naopak. Zlúčenie predmetov umožňuje žiakom vidieť súvislosti medzi rôznymi oblasťami. Napríklad integrovaný prístup k prírodným vedám môže pomôcť deťom pochopiť, ako fyzika, chémia a biológia spolu súvisia a ako sú rôzne prírodné javy prepojené v reálnom svete. Zároveň sú žiaci povzbudzovaní, aby mysleli kriticky a riešili problémy, ktoré si vyžadujú pochopenie na rôznych úrovniach – spoločenskej, prírodovednej a podobne. To môže zlepšiť ich schopnosti analyzovať informácie a zodpovednejšie konať a zároveň vnímať spôsob, ako sa utvára poznanie vo vednej oblasti. Nový štátny vzdelávací program si však nevyžaduje väčšiu mieru integrácie predmetov, ako bola v školách doteraz. Otvára však možnosť pre školy, ktoré v integrácii vidia príležitosť na skvalitnenie vzdelávania a sú personálne pripravené, aby túto integráciu prehĺbili. Zo strany štátu k tomu dostanú potrebnú podporu, najmä formou vzdelávania učiteľov.

To, či budete musieť doma tráviť viac času učením sa so svojím dieťaťom, závisí od viacerých faktorov vrátane prístupu učiteľov na vašej základnej škole, individuálnych potrieb vášho dieťaťa a vašich očakávaní ako rodiča. Využívanie dostupných vzdelávacích zdrojov, komunikácia so školou a triednym učiteľom, podpora samostatnosti dieťaťa vám môžu pomôcť urobiť tento proces plynulejším. Predpokladáme však, že vzhľadom na zmenu výučby a presun dôrazu z odovzdávania poznatkov na rozvoj spôsobilosti bude ťažisko učenia sa v škole. Z pohľadu rodiča tiež môže byť nová situácia v tom, že ťažiskom vyučovania nebudú informácie, a teda nebude možné presne povedať, ktoré strany z učebnice sa má žiak doučiť. Môže sa stať, že niektoré spôsobilosti súvisiace napríklad s tímovou prácou nebude možné sa doučiť doma. Žiak si ich bude musieť doplniť opäť až v kolektíve spolužiakov pri ďalších aktivitách.

Je úplne prirodzené mať obavy o schopnosť pomôcť svojmu dieťaťu s novým učivom, najmä ak sa menia obsahy vzdelávania. Tu je niekoľko spôsobov, ako môžete zvládnuť túto situáciu a podporiť svoje dieťa:

1. Komunikácia s učiteľmi – Pravidelne komunikujte s učiteľmi vášho dieťaťa. Učitelia vám môžu poskytnúť prehľad o nových metódach a učive, ako aj rady, ako môžete pomôcť svojmu dieťaťu doma. Zároveň komunikujte, že potrebujete pomôcť s doučovaním dieťaťa.

2. Zúčastňujte sa školských stretnutí a workshopov – Mnohé školy organizujú stretnutia pre rodičov, kde vysvetľujú nové učebné metódy a osvojenie učiva. Tieto stretnutia vám môžu pomôcť lepšie pochopiť, čo sa vaše dieťa učí a ako mu môžete pomôcť.

3. Využite dostupné zdroje – Moderné vzdelávanie často zahŕňa rôzne online zdroje, ako sú vzdelávacie weby, videá a aplikácie. Mnohé z týchto zdrojov sú navrhnuté tak, aby boli prístupné a zrozumiteľné aj pre rodičov. Pozrite si napríklad centrálne úložisko digitálneho edukačného obsahu Viki (iedu.sk).

4. Podporujte samostatnosť dieťaťa – Povzbudzujte svoje dieťa k samostatnosti a kritickému mysleniu. Naučte ho, ako si môže samo bezpečne hľadať informácie, ako si organizovať čas a ako sa efektívne učiť. Inšpirujte sa v rozhovoroch s vašimi deťmi podcastami Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Nahlas o deťoch Nahlas o deťoch — VÚDPaP (vudpap.sk)

5. Spolupracujte s ďalšími rodičmi – Spojte sa s inými rodičmi a diskutujte o tom, ako sa im darí zvládať nové učivo. Môžete si navzájom vymieňať tipy a rady, čo môže byť veľmi užitočné.

6. Buďte pozitívnym vzorom – Ukážte svojmu dieťaťu, že učenie je celoživotný proces a že robiť chyby je prirodzené, bez nich to nejde. Ak sa niečo nové učíte sami, zdieľajte to s ním. Tým ho povzbudíte k pozitívnemu prístupu k učeniu.

7. Podporujte emocionálnu pohodu dieťaťa – Pomôžte svojmu dieťaťu zvládať stres a tlak spojený s učením. Poskytujte emocionálnu podporu a vytvorte doma prostredie, kde sa dieťa cíti bezpečne a motivovane učiť sa.

8. Niektoré zážitky a skúsenosti, ktoré vaše dieťa získa v škole, sa nedajú plne nahradiť domácim učením. Je to v poriadku, sú to situácie, ktoré si treba zažiť v škole v spolupráci s učiteľom, alebo sú viazané na kolektív spolužiakov. Často je hlavným cieľom vyučovacej hodiny bádanie a objavovanie, ktoré je pre deti kľúčové. V takomto prípade nechajte dieťa skúmať a objavovať svet okolo seba aj v domácom prostredí. Tento proces môže viesť k tomu, že dieťa nepríde hneď s hotovými odpoveďami, ale položí správne a zvedavé otázky. Vaša úloha je byť sprievodcom na tejto ceste objavovania a podporiť jeho prirodzenú zvedavosť.

Pamätajte, že byť rodičom, ktorý podporuje vzdelávanie svojho dieťaťa, neznamená, že musíte vedieť všetko. Vaša podpora, povzbudenie a prístup k zdrojom môžu výrazne prispieť k úspechu vášho dieťaťa v škole.

Obavy z toho, že odstránenie tradičného známkovania môže viesť k strate motivácie detí učiť sa, sú pochopiteľné. Avšak, moderné pedagogické prístupy ukazujú, že existuje mnoho spôsobov, ako motivovať deti k učeniu aj bez tradičných známok.

Zmeny vo vzdelávaní, ktoré prináša kurikulárna reforma, otvárajú školám možnosti, aby deťom predstavili predmet vyučovacej hodiny čo najbližšie ich osobnej skúsenosti. Moderné prístupy k vzdelávaniu sa tiež zameriavajú na poskytovanie zmysluplnej, pozitívnej a podpornej spätnej väzby, ktorá môže byť rovnako, ak nie viac, motivujúca. Ak sa tieto metódy zavedú do praxe správne, deti môžu nájsť hlbšiu vnútornú motiváciu učiť sa a ďalej na sebe pracovať.

Školy zároveň nemajú povinnosť neznámkovať, môžu využívať rôzne spôsoby hodnotenia, napríklad aj kombináciu známok a slovného hodnotenia, prípadne môžu zotrvať pri známkovaní.

Prioritou zmien nebolo zoškrtať množstvo učiva. Nové kurikulum sa zameriava na nadobudnutie komplexnej spôsobilosti. To znamená, že počas vyučovania bude učiteľ venovať viac priestoru pre rozvoj zručností a schopností žiakov a menej izolovanému memorovaniu faktov. Vzdelávací proces sa tak bude viac orientovať na využitie nových vedomostí v rôznych kontextoch.

Napríklad, kuchár nemusí poznať všetky recepty naspamäť, ale mal by vedieť, ako správne pracovať s ingredienciami a technikami, aby dokázal pripraviť rôzne jedlá. Podobne aj v školskom prostredí sa spôsobilosti netrénujú až v momente, keď študenti získajú všetky vedomosti, ale priebežne počas celého vzdelávacieho procesu.

Pri tvorbe nového štátneho vzdelávacieho programu sa kládol väčší dôraz aj na lepšie prepojenie medzi jednotlivými predmetmi. Napríklad dážď môžu deti v jednom čase skúmať z pohľadu fyziky a tiež z pohľadu biológie. Tým sa zabezpečí, že študenti získajú nielen teoretické vedomosti, ale aj praktické schopnosti potrebné pre reálny život a ďalšie vzdelávanie.

Na rozvoj týchto spôsobilostí však potrebujeme získať v škole čas. Ak všetok vyučovací čas minieme na šírku vedomostí, ktorým žiak často ani nerozumie, nezostane nám žiadny priestor na hĺbku poznania, rozpoznávanie súvislostí, získavanie zručností v práci s informačnými zdrojmi a na mnohé iné veci, ktoré sú pre život v 21. storočí oveľa dôležitejšie, ako detailné poznanie tráviacej sústavy rýb alebo chronológie francúzskej revolúcie.

Aj v súčasnosti existujú určité odchýlky v tempe a spôsobe výučby medzi školami. Avšak školy s podobným charakterom a podmienkami idú spravidla podobným tempom, čo uľahčuje prestup žiakov. Príchod nového žiaka do triedy si každá škola manažuje prostredníctvom adaptačného programu, ktorý zohľadňujú jej podmienky. Takéto programy majú školy vypracované už dnes, v procese adaptácie je okrem riaditeľa a triedneho učiteľa zapojený aj školský podporný tím. V prípade potreby môžete aj s triednym učiteľom zhodnotiť využitie podporných opatrení: https://podporneopatrenia.minedu.sk/

Rodičom sa odporúča, aby ste novú školu navštívili a zoznámili sa s novým prostredím a triednym učiteľom. Zistite, aké sú hodnoty a vzdelávacie prístupy školy, aby ste zhodnotili, či sú v súlade s vašimi očakávaniami a potrebami vášho dieťaťa.

Výchova detí patrí do školy preto, že škola zohráva kľúčovú úlohu v celostnom rozvoji osobnosti každého dieťaťa. Nielenže poskytuje akademické vedomosti, ale formuje tiež schopnosti a hodnoty, ktoré sú nevyhnutné pre život v spoločnosti.

Jedným z hlavných cieľov výchovy v školách je pripraviť žiakov na to, aby boli schopní sa stať zodpovednými občanmi a aktívnymi členmi spoločnosti. Deti musia rozumieť hodnotám, rešpektovať diverzitu a byť schopné pracovať a fungovať v rozmanitých kolektívoch a komunitách.

Výchova v škole by mala posilňovať vnútorný kompas detí, to znamená, že im nedá presný zoznam hodnôt  a štát nebude určovať, čo je dobré a čo je zlé.

Cieľom je vychovať zrelého človeka, ktorý je schopný orientovať sa podľa svojho vnútorného presvedčenia a vykonávať reflexiu svojich hodnôt a činov. Tým, že škola zahrňuje výchovu do svojho programu, prispieva k tomu, aby deti rástli nielen ako vzdelaní, ale aj ako morálne a sociálne zrelí ľudia.

Už dnes máme v triedach deti s rôznymi potrebami a životnými okolnosťami. Práve zmeny v základnom vzdelávaní dávajú priestor učiteľom zvoliť moderné spôsoby vyučovania, ktoré berú do úvahy rôznorodosť schopností a potrieb žiakov. Využiť nové metódy a postupy v triede, pomáhajú učiteľom mentori v 40 regionálnych centrách podpory učiteľov.

Talentované deti majú možnosť precvičovať a rozvíjať svoje schopnosti aj tým, že pomáhajú a učia ostatných, čo je jedna z efektívnych metód rozvíjania trvalých vedomostí. Táto interakcia podporuje ich sociálne zručnosti, schopnosť kreatívne myslieť a pracovať v tíme.

Správne vedená trieda, ktorá rešpektuje individuálne rozdiely a používa rôzne metódy vyučovania, môže byť prospešná pre všetky deti, vrátane talentovaných. Tento prístup nielenže podporuje akademický rast, ale aj rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností.

Kurikulum základného vzdelávania je pripravené tak, aby vytvorilo predpoklady na kvalitné vzdelávanie všetkých žiakov. Je potrebné povedať, že pre žiakov so ŠVVP sú pripravené rôzne opatrenia, vrátane možnosti upraviť obsah a ciele vzdelávania, ale aj metódy a formy výučby a hodnotenia vzdelávacích výsledkov žiakov podľa ich potrieb a možností.

Nie je ambíciou rušenie neplnoorganizovaných škôl. Ministerstvo školstva pripravilo metodický materiál, ako postupovať a čo je potrebné zabezpečiť pre vzdelávanie v neplnoorganizovaných školách. Viac informácií nájdete TU.

Hodnotenie žiakov sa riadi zákonom č. 245/2008 Z. z. Prakticky to znamená, že hodnotenie vzdelávacích výsledkov žiakov sa realizuje priebežne počas celého školského roka a na konci polroka a na konci ročníka dostanú žiaci súhrnné hodnotenie tak ako doteraz.

Aj v súčasnosti školy učia podľa svojich cieľov a zámerov. Prijímanie žiakov na stredné školy nie je nijako ovplyvnené vyučovacím štýlom konkrétnej základnej školy. Stredné školy nastavujú kritériá na prijímanie žiakov podľa svojho zamerania a očakávania. Je pravdepodobné, že s ohľadom na zmeny v základnom vzdelávaní budú žiaci schopní riešiť komplexné úlohy a zadania. Zároveň sa zmeny v cieľoch, obsahu a formách vzdelávania pripravujú aj v stredných školách, takže kým súčasní prváci prídu do deviateho ročníka, je pravdepodobné, že sa zmení aj zameranie prijímacích skúšok na strednú školu. 

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku