Reforma základného vzdelávania sa už naplno realizuje a jej dopady pozorne sledujeme.
Priebežná správa o evalvácii zavádzania zmien prináša prvé ucelené pohľady na to, ako školy, učitelia a žiaci prežívajú prvý rok s novým štátnym vzdelávacím programom.
Správa vznikla na základe troch meraní, ktoré vznikli v prvých pilotných 39 školách zapojených do zavádzania už od septembra 2023. Sleduje tému školského prostredia, profesijnej spokojnosti učiteľov, otvorenosti voči inováciám, rozvoja metakognície (teda schopnosti detí učiť sa premýšľaním o učení) aj výchovy charakteru.
Zistenia ukazujú, že školy vstupujú do zmien s vysokou motiváciou, dôverou a tímovým duchom. Učitelia čoraz viac využívajú projektové a blokové vyučovanie, ranné kruhy, a kladú dôraz na rozvoj kritického myslenia, emocionálnej gramotnosti a spolupráce. Rodičia oceňujú, že deti chodia do školy s radosťou a učitelia vnímajú pozitívne zmeny v atmosfére školy aj v spôsobe hodnotenia žiakov.
Správa zároveň pomenúva oblasti, ktoré si vyžadujú ďalšiu podporu, napríklad lepšie pochopenie nových vzdelávacích prvkov (ranné kruhy, tematické dni) či zníženie administratívnej záťaže učiteľov.