Zmeny v obsahu a formách vzdelávania vychádzajú z nasledovných základných princípov:
Východiská zmien v kurikule základného vzdelávania
Riešenie postavené na dátach – plánované zmeny vychádzajú z dostupných analýz a prieskumov
Návrh plánovaných zmien pripravovali odborníci, odborníčky a ľudia z praxe, ktorí vychádzali z dlhodobých výskumov a analýz vzdelávacieho systému, ktoré realizoval Inštitút vzdelávacej politiky, priamo-riadené organizácie MŠVVaŠ SR (NÚCEM, ŠPÚ), Štátna školská inšpekcia, iniciatíva To dá rozum (MESA10), vysoké školy a ďalšie organizácie a inštitúcie. Opiera sa tiež o odporúčania Európskej komisie, OECD, Svetovej banky, návrhov z dokumentu Učiace sa Slovensko a ďalších.
Prispôsobenie obsahu a foriem vzdelávania potrebám 21. storočia
Presun ťažiska z odovzdávania vedomostí na rozvoj komplexných spôsobilostí žiakov a podpora rozvoja potenciálu každého žiaka.
Na základe dát a prieskumov môžeme vidieť, že situácia je v mnohých ohľadoch alarmujúca a z tohto dôvodu s prípravou zmien musíme začať už teraz. Zmeny v obsahu a formách vzdelávania na základných školách, ktoré pripravujeme, budú vzdelávať žiakov a žiačky v duchu potrieb života v 21. storočí.
Digitalizácia škôl
Nemalou súčasťou zmien vo vzdelávaní je aj digitalizácia. Učitelia a žiaci získavajú v rámci programu DigiEDU do rúk nástroje na zvládnutie zmien kurikula. Sú to tablety, notebooky, počítače do učební informatiky, interaktívne tabule, tlačiarne či množstvo ďalšej techniky. Celkovo viac ako 130 tisíc kusov vybavenia.
Školy získajú prostredníctvom DigiEDU aj návrh, výstavbu, prevádzku a financovanie digitálnej infraštruktúry všetkých základných a stredných škôl na Slovensku – DigiNET. Inštaláciu a údržbu sietí, rovnako tak internetové pripojenie na 5 až 7 rokov poskytuje Regionálny partner školy vybraný vo verejnom obstarávaní.
Ministerstvo školstva v tejto súvislosti na základe objednávok a údajov získaných z pravidelného zberu obstaráva proaktívne dodávateľov digitálnej infraštruktúry – Regionálnych partnerov škôl (RPŠ), pre každú školu, teda aj tie, ktoré zatiaľ nevyplnili elektronickú prihlášku.
Keďže proces obstarávania je časovo náročný sa Ministerstvo školstva rozhodlo proaktívne pristúpiť k obstarávaniu s cieľom maximálne zjednodušiť a urýchliť proces zapojenia sa do projektu DigiNET
Na základe mikrosúťaží realizovaných Ministerstvom školstva vybraní RPŠ pre dané školy teraz školy oslovujú, aby preverili ich záujem a dohodli si inštaláciu. Je to veľmi rýchla a efektívna cesta, ako získať výhody štandardu digitálnej infraštruktúry bez nákladov až na sedem rokov. Škola potvrdí svoju účasť v projekte vyplnením elektronického dotazníka na stránke app.digiedu.sk
DigiEDU však nie je len o technike. Sústreďujeme sa aj na inklúziu. Školy s deťmi so špeciálnymi potrebami dostávajú tzv. inkluzívne balíky. Naším cieľom je, aby aj tieto deti mali rovnaké digitálne podmienky a šancu rozvíjať svoj potenciál.
Deti a učitelia získavajú bezplatne aj softvérové licencie Microsoft 365 A3.
Ak chceme deťom zabezpečiť dôstojnú budúcnosť v rýchlo sa vyvíjajúcom svete musíme do toho zapojiť aj technológie, digitalizáciu a umelú inteligenciu.
Zapojenie odbornej a širšej verejnosti
Proces plánovania a implementácie zmien bude participatívny.
Do analýz a prieskumov boli v uplynulých rokoch zapojení všetci aktéri vzdelávania a rovnako sa bude princíp participatívnosti prenášať aj do ďalších krokov prípravy a realizácie zmien. Národný inštitút vzdelávania a mládeže preto vytvoril nové ústredné predmetové komisie (ÚKP) pre základné i stredoškolské vzdelávanie. Riadiť a koordinovať ich bude Hlavná koordinačná skupina (HKS) a zriadený bol aj Žiacky poradný výbor (ŽPV), ktorý žiakom a žiačkam umožní reagovať na pripravované zmeny.
Postupnosť a predvídateľnosť
Jednotlivé kroky sú naplánované postupne, podľa časového harmonogramu.
Časový harmonogram zavádzania zmien je naplánovaný v postupných krokoch. Jednotlivé etapy na seba logicky nadväzujú alebo sa podľa potreby prelínajú.
Podpora pre školy, učiteľov
Ťažisko aktivít ministerstva, jeho priamo riadených organizácií a ďalších partnerov z mimovládneho, verejného a samosprávneho sektora bude v poskytovaní širokej podpory pre školy a pre učiteľov pri zavádzaní zmien.
Podpora pre učiteľov je nevyhnutnou súčasťou pri zavádzaní zmien do pedagogickej praxe. Vyplynulo to z analýz predchádzajúcich zmien na úrovni škôl, ako aj realizovaných úspešných školských reforiem vo svete. V pripravovaných zmenách v obsahu a cieľoch vo vzdelávaní bude preto dôraz na systematickú a viacúrovňovú podporu smerovanú na pedagogickú obec.