Zdravie a pohyb
• Koncept aktívnej školy: predstavujeme koncept aktívnej školy a snahu o zlepšenie pohybového režimu a aktivity detí v školách.
• Dôležitosť pohybovej a zdravotnej gramotnosti a ich zakomponovanie do kurikula.
• Popisujeme ciele vzdelávacej oblasti zdravie a pohyb, ktoré zahŕňajú rozvoj pohybových kompetencií a schopností.
• Dôležitosti vedomostí o správnom držaní tela a poznania limitov pohybových schopností.
• Moderné technológie: Autori spomínajú využívanie moderných technológií na podporu rozvoja telesnej zdatnosti a pohybovej gramotnosti.
• Zdôrazňujeme význam rozvoja pohybových kompetencií a aplikácie týchto kompetencií vo voľnom čase.
• Jedným z cieľov je aj očakávanie, že žiaci budú schopní rozpoznať a reagovať na kritické situácie týkajúce sa zdravia.
• Potrebujeme vzdelať žiakov tak, aby boli aktívnymi subjektmi vo vzťahu k svojmu zdraviu a pohybu, to je jeden zo základných princípov výučby telesnej a športovej výchovy.
• V rámci nového vzdelávacieho programu a kurikulárnych dokumentov je dôležité zdôrazňovať, že žiaci majú aktívne participovať na svojom vlastnom zdraví a pohybe, spolupracovať na plánovaní svojich aktivít, vytvárať si ciele a riešiť svoje individuálne potreby.
• Je dôležité, aby výučba telesnej a športovej výchovy podporovala rozvoj pohybovej gramotnosti a pohybových kompetencií u žiakov, čo im umožní vybrať si rôzne pohybové aktivity a športy, ktoré zodpovedajú ich záujmom a potrebám.
• Študenti by mali byť povzbudzovaní k tomu, aby sa stali aktívnymi účastníkmi svojho zdravého životného štýlu a aby sa učili, ako správne plánovať a posudzovať svoje pohybové aktivity. Toto je dôležitý aspekt nového vzdelávacieho programu a výučby telesnej a športovej výchovy, a jeho zdôraznenie v kurikulárnych dokumentoch by malo pomôcť vytvoriť generáciu žiakov, ktorí si budú vedomí dôležitosti aktívneho a zdravého životného štýlu a budú schopní sa oň postarať sami.
• Telesná a športová výchova by mala byť dostupná pre všetkých žiakov bez ohľadu na ich výkonnosť. Štandardy sa sústredia na to, čo by žiaci mali vedieť a byť schopní robiť v oblasti telesnej výchovy, a to na základe svojich individuálnych možností a potrieb.
• Pri tvorbe štandardov spoločne autori vzdelávacieho cyklu úzko spolupracovali, aby učitelia vyšších ročníkov mohli stavať na schopnostiach a zručnostiach žiakov nižších ročníkov pre dosiahnutie plynulého prechodu.
Človek a spoločnosť
• Vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť zahŕňa široký záber geografie, dejepisu, občianskej výchovy a etického rozvoja.
• Táto oblasť sa skladá zo štyroch základných komponentov: geografický, dejepisný, občiansky a eticko-osobnostný.
• Komponenty nie sú striktne oddelené a prekrývajú sa, čo umožňuje integráciu a synergický prístup k vzdelávaniu.
• V 1. cykle sa zdôrazňuje uvedenie žiakov do základov gramotnosti, v 2. cykle je dôležitý prechod medzi základmi a pokročilejšími znalosťami, a v 3. cykle sa žiaci začínajú preukazovať samostatnú schopnosť a spoluprácu.
• Oblasť zdôrazňuje aj rozvoj postojov a hodnôt žiakov, vrátane rešpektu voči iným kultúram a duchovným hodnotám.
• Vzdelávacia oblasť sa snaží pripraviť žiakov na aktívnu účasť v spoločnosti a riešenie aktuálnych výziev a problémov.
• Školy majú flexibilitu v tom, ako nakladajú s hodinami v tejto oblasti a môžu sa rozhodnúť pre integrovaný prístup alebo zachovať samostatné predmety.
• Štandardy pre vzdelávaciu oblasť “Človek a spoločnosť” sú definované na úrovni cyklov, nie na konkrétne ročníky, čo umožňuje väčšiu flexibilitu v plánovaní vyučovania.
• Obsah tejto oblasti zahŕňa 10 spoločných cieľov a výkonové štandardy, ktoré smerujú k naplneniu týchto cieľov.
• V danej oblasti je prítomná aj environmentálna výchova.
• Hlavnou myšlienkou pri tvorbe štandardov pre dejepis je integrácia tém a predmetov v rámci vzdelávania.
• Štandardy zdôrazňujú význam kultivácie kritického myslenia.
• Žiaci sa majú učiť vnímať súvislosti medzi dejinami a svetovými udalosťami.
Jazyk a komunikácia - Slovenský jazyk a literatúra, Jazyky národnostných menšín
• Vzdelávanie v oblasti jazyka a komunikácie sa zameriava na komunikačné schopnosti žiakov.
• Dôležitou súčasťou je aj rozvoj gramotnosti, ktorá je kľúčovou zručnosťou v rámci vzdelávacej oblasti. Komunikačné gramotnosti v jazykoch a komunikácia sú stredobodom výučby.
• Oblasť kultúra zahŕňa kultivovanie žiakov ako používateľov jazyka a formovanie pozitívnych postojov k jazyku a kultúram. To zahŕňa aj literárne texty a literárne umenie.
• Zmeny v novom vzdelávacom štandarde zahŕňajú väčšiu prepojenosť a nadväznosť medzi rôznymi stupňami vzdelávania.
• Kladieme dôraz na komunikačné schopnosti, proces rozvoja komunikačných zručností a gramotnosti, a jazykové učivo je vnímané ako opora pre získavanie komunikačných spôsobilostí.
• Organizácia vyučovania je flexibilnejšia, a vyučovacie jednotky budú zohľadňovať predmetové komponenty a vzájomné prepojenia medzi nimi.
• Vytvárali sme vzdelávacie štandardy pre menšinové jazyky na Slovensku, konkrétne pre maďarský jazyk a literatúru z pohľadu prvého jazyka.
• Zdôrazňujeme dôležitosť tvorby vzdelávacích štandardov pre všetky národnostné menšiny a zmeny v prístupe k výučbe menšinových jazykov v porovnaní s predchádzajúcimi praxami.
• V minulosti sa menšinové jazyky vyučovali ako samostatné predmety, ale teraz sú integrované do širšieho vzdelávacieho plánu s dôrazom na dosiahnutie rovnakej jazykovej zdatnosti ako pri majoritnom jazyku.
• Nové štandardy zdôrazňujú podobnosti medzi menšinovými jazykmi a zároveň naznačujú ich jedinečné charakteristiky.
• Prierezové kompetencie sú zahrnuté do všetkých štandardov, čím sa vytvára nový prístup.
• Predmetová komisia si môže určiť počet diktátov či kritériá slohových prác.
Umenie a kultúra - Hudobná výchova
• Komponenty hudobnej výchovy: Hudobná výchova sa delí na 5 komponentov: spev, hra na hudobných nástrojoch, počúvanie hudby, hudobno-pohybové vyjadrenie a hudobno-dramatické vyjadrenie.
• Integrácia digitálnych technológií: Predmet zahŕňa aj využívanie digitálnych technológií pri tvorbe, zaznamenávaní a mixovaní hudby.
• Podpora umeleckej gramotnosti: Predmet podporuje umeleckú gramotnosť a rozvoj kultúry a umenia vo vzdelávaní, kde žiaci majú možnosť vnímať, prijímať, chápať, interpretovať a vyjadrovať sa prostredníctvom rôznych druhov umenia.
• Inklúzia kultúrnej rozmanitosti: Predmet sa snaží zahrnúť rôzne kultúry a etnické skupiny v slovenskom prostredí a posilňuje umeleckú gramotnosť.
• Spolupráca a kooperácia: Predmet podporuje kooperáciu medzi žiakmi a vytváranie hudobných ansámblov a dramatických celkov.
• Postupná gradácia: Predmet je gradovaný do troch cyklov, pričom každý cyklus sa zameriava na rôzne aspekty hudobného vzdelávania a teoretického poznania.
• Zmeny v prístupe: Učitelia by mali pristupovať k výučbe tak, aby žiakom nebola nútená hudobná teória, ale aby sa odkrývala a vysvetľovala, a to tak, aby sa zvyšovalo ich nadšenie pre hudbu a hudobné prejavy.
• V 3. cykle je aj výkonový štandard, ktorý sa viaže k návšteve umeleckého predstavenia. Bolo nám deklarované, že štát by mal garantovať splniteľnosť a realizovateľnosť tohto kurikula vo všetkých predmetoch. Takže ministerstvo by malo hľadať spôsoby, ako podporiť takéto aktivity. Hoci sú niektoré miesta vzdialené od divadiel a koncertných sál, mohlo by sa takéto vzdelávanie uskutočniť aspoň raz za cyklus, aby žiaci mali príležitosť vidieť kvalitné umelecké predstavenia. Mnohé divadlá, hudobné divadlá a muzikály navštevujú aj menšie mestá, takže možno by sa dali nájsť spôsoby, ako to zrealizovať.
• Hodnotenie: V 1. cykle by nemalo byť potrebné používať klasifikačné stupne a známky, pretože ide hlavne o prejavenie záujmu o predmet. Avšak v niektorých školách môžu pristupovať k hodnoteniu kvôli neskôr potrebným známkam. Možno by sa dalo premýšľať nad flexibilnejším hodnotením, ktoré by viac zohľadňovalo individuálne potreby žiakov.
• Učebnice by mohli mať flexibilnú štruktúru, ktorá by umožňovala učiteľom prispôsobiť výučbu konkrétnym situáciám a žiakom.
• Zdroje pre kvalitné nahrávky momentálne nie sú k dispozícii. V minulosti boli vydávané nahrávky k jednotlivým učebniciam, ale taktiež ich bolo len zopár. Pracovníci na tvorbe metodických podporných materiálov by mali túto otázku riešiť a snažiť sa zabezpečiť prístup k kvalitným nahrávkam pre učiteľov.
• Na záver, dôležité je, aby učitelia mali osobný prístup k predmetu a dokázali zaujať a motivovať žiakov. Nie je nevyhnutné mať umelecké vzdelanie, ale skôr schopnosť porozumieť a preniesť vášeň pre hudbu a umenie na žiakov.
Matematika a práca s informáciami - Informatika
• Informatika je rozdelená do troch komponentov namiesto piatich tematických celkov – programovanie, údaje a technológie. Každý z týchto komponentov pokrýva určité výkony a obsah.
• Komponent programovanie je spoločný pre všetky cykly. Komponent nepopisuje, ako sa má programovanie učiť, ale vysvetľuje, aké výkony by mal žiak zvládnuť.
• Kladie sa dôraz na digitálnu gramotnosť a informatické myslenie.
• Hodinová dotácia zostáva rovnaká.
• Vzdelávací program sa snaží prispôsobiť trendom v oblasti informatiky a digitálnej gramotnosti, pričom zdôrazňuje dôležitosť týchto oblastí.
• Téma bezpečnosti je dôležitá, ale závisí od rýchlosti technologického vývoja.
• Potrebujeme, aby digitálnu gramotnosť využívali aj iné vzdelávacie oblasti. A to najmä kvôli nízkej dotácie pre informatiku. Je nutné prepájanie nových princípov z informatiky ako je Chat GPT a využívanie umelej inteligencie v iných predmetoch.
• Učitelia by mali byť pripravení na nové výzvy v oblasti bezpečnosti a vedieť, ako ich efektívne posúvať žiakom.
• Štandardy v informatike by mali byť flexibilné k technologickým zmenám.
• S nástrojmi Microsoft Office: ako Word a Excel, či rôzne grafické editory by mali pracovať nielen informatici, ale mali by to využiť aj iné predmety.
Umenie a kultúra - Výtvarná výchova
• Prezentácia je rozdelená do dvoch častí. Prvá časť zahŕňa úvodné slovo o zmenách v štandardoch, zatiaľ čo druhá časť je venovaná odpovediam na otázky s použitím prezentácie pomocou slajdov.
• Zmeny v predmete výtvarná výchova sú spojené s usporiadaním komponentov, ktoré predstavujú obsahové domény, ako osobnosť, komunikácia a vizuálna kultúra.
• Vzťah medzi komponentami: Komponenty (osobnosť, komunikácia, umenie a vizuálna kultúra) sa prekrývajú, čo vyžaduje komplexné porozumenie a aplikáciu výkonných a obsahových štandardov.
• Komponent Osobnosť: Tento komponent sa zameriava na sociálny a emocionálny rozvoj žiakov, vrátane postojov, hodnôt, pocitov a mäkkých zručností.
• Komponent Komunikácia: Zaoberá sa osvojovaním si vizuálneho jazyka a výtvarných vyjadrovacích prvkov, kompozičných princípov a komunikácie prostredníctvom rôznych techník a médií.
• Komponent Umenia a vizuálna kultúra: Zahŕňa oblasti dejín umenia, vizuálneho prostredia, reklamy a rôznych foriem umenia. Podporuje prepájanie predmetu s neformálnym vzdelávaním cez návštevy múzeí, galérií a divadiel.
• Redukcia obsahu v novom vzdelávacom programe: zameranie sa na výkon a obsah v konkrétnych cykloch.
• Autorský tím sa snažil nastaviť systém vzdelávania tak, aby zohľadňoval všetky možnosti a potreby škôl.
• Dôležitým prvkom je implementácia hodnotenia a vytváranie pozitívnej atmosféry v triede.
• Hodnotenie bude založené na formatívnom vzdelávaní v 1. až 3. cykle, s postupným prechodom na kriteriálne sumatívne hodnotenie.
• Autorský tím si je vedomý obmedzených možností učiteľov výtvarnej výchovy a snaží sa poskytnúť podporný materiál.
• Učitelia majú slobodu vo voľbe techník a médií, avšak majú aj záväzok napĺňať kurikulum.
• Autorský tím chce poskytnúť podporu nielen akreditovaným učiteľom výtvarnej výchovy, ale aj tým, ktorí majú aprobáciu v iných predmetoch.
• Diskusia zdôraznila potrebu podporných materiálov a metodík pre učiteľov s obmedzenými výtvarnými skúsenosťami.
• Autorský tím zdôrazňuje dôležitosť transformácie a individuálneho prístupu učiteľov k vzdelávaciemu obsahu.
Človek a svet práce
• Vzdelávacia oblasť sa delí na 3 komponenty: technika, kuriérova výchova a podnikavosť a iniciatívnosť. Každý komponent obsahuje špecifické ciele a obsahy pre žiakov.
• Komponent technika rozvíja schopností žiakov v oblasti technológií, trendov technologického rozvoja a výroby.
• Komponent kariérová výchova sa podieľa na rozvoji spôsobilosti žiakov plánovať si významné životné kroky v profesijnom a osobnom živote.
• Komponent podnikavosť a iniciatívnosť kladie dôraz na rozvoj podnikavosti a iniciatívy žiakov niesť zodpovednosť, priať riziko a dosahovať stanovené ciele.
• Zmeny v obsahu a modeloch vyučovania sú motivované snahou o podporu nových vzdelávacích potrieb žiakov a zohľadňujú moderné teórie učenia.
• Zmeny vo vzdelávacej oblasti sú zamerané na rozvoj schopností žiakov v oblasti podnikavosti, plánovania kariéry a technických zručností, s dôrazom na praktickú aplikáciu v ich živote.
• Komponent podnikavosť nesmeruje k ekonomickým záležitostiam, ako môže byť chybne chápaný. Ide o podnikavosť, nie podnikanie. Podnikavosť je schopnosť žiakov riešiť problémy a byť angažovaný.
• Autori si uvedomujú, že niektoré školy nemajú dostatočné technické vybavenie, a preto povzbudzujú na prepájanie sa s rodičmi, na informovanie o potrebách školy. Taktiež povzbudzujú na využívanie online materiálov alebo spoluprácou s inými školami. Spomínajú aj aktívne hľadanie možnosti získavania financií alebo technického vybavenia prostredníctvom projektov, grantov alebo spolupráce s podnikmi a komunitou.
• Odporúča sa, aby sa vyučovanie zameralo nielen na teoretické vedomosti, ale aj na praktické zručnosti, ktoré môžu byť rozvíjané aj v menej vybavených priestoroch.
• Vytváranie komunity učiteľov, ktorí zdieľajú svoje skúsenosti a riešenia v oblasti technického vzdelávania.
• Prezentácia zdôrazňuje hodnotu zdieľania dobrej praxe.
Človek a príroda
• Tak ako aj v iných vzdelávacích oblastiach, tak aj vo vzdelávacej oblasti Človek a príroda ide o rozvoj gramotnosti, konkrétne prírodovednej.
• Prírodovedná gramotnosť je v tomto prípade zložená z prírodovedných konceptov, spôsobilosti vedeckej práce a postojov.
• Nestačí, aby mali mladí ľudia mnoho informácií a poznatkov, ale v dnešnej dobe je nevyhnutné, aby sa vedeli vyberať relevantné zdroje, vedeli ich analyzovať a vyhodnocovať.
• Obsahový štandard zahŕňa 10 hlavných nositeľných myšlienok ako organizmus, vesmír, Zem, energia, sily, interakcie, látky, evolúcia, dedičnosť a premenlivosť, ekosystém.
• Potrebujeme, aby sa dieťa posunulo od počúvania učiteľa a čítania textu k činnostiam.
• Štandard učiteľom nediktuje cez aké obsahy budeme žiakov a žiačky učiť.
• V 1. cykle zostáva predmet prvouka/prírodoveda, v 2. cykle zostáva tiež jeden prírodovedný predmet. V 3. cykle zostávajú predmety v nezmenenej podobe, ak si to škola nenastaví inak.
• Prezentácia opisuje konkrétne ciele jednotlivých cieľov, ku ktorým by sa mali žiaci a žiačky dostať.
• Snaha o to, aby sa koncepty neopakovali, ale dopĺňali a rozvíjali.
• Pri tvorbe štandardov sa autori dopĺňali s autormi ďalších vzdelávacích oblastí.
• Príprava budúcich učiteľov na induktívne postupy v prírodovednej oblasti.
Jazyk a komunikácia - Cudzí jazyk
• Snaha autorského tímu o stručnosť, zrozumiteľnosť a konkrétnosť, aby učitelia dostali pri čítaní jasné usmernenia pre svoju pedagogickú činnosť.
• 4 prístupy pri tvorbe: 1. Prístup zameraný na žiaka. 2. Činnostne zameraný prístup. 3. Prehlbovanie schopnosti žiakov porozumieť vlastnej a cudzej kultúre. 4. Prierezové gramotnosti.
• Ciele vzdelávacej oblasti:
– Dôraz na dosiahnutie komunikačného zámeru.
– Dôležitou pri učení sa cudzích jazykov je pri žiakov ich motivácia. Je nutné ju vedieť vzbudiť, ale i udržať.
– Využívanie vhodnej stratégie učenia sa cudzieho jazyka.
– Byť otvorený k jazykovej a kultúrnej rozmanitosti.
• Cudzojazyčná výučba je usmerňovaná tak, aby žiaci dokázali úspešne komunikovať v cudzom jazyku a realizovať svoj komunikačný zámer.
• Základ obsahového štandardu tvoria zložky komunikačnej kompetencie: pragmatická, jazyková a sociolingválna.
• Novinkou je pred-úroveň A1. Končí sa okolo 3. ročníka, bola daná v Európskom refernečnom rámci. Pomáha rozlíšiť, čo chceme dosiahnuť na konci 1. a 2. cyklu.
• Tematické okruhy slúžia ako návrh, je možné ich obohacovať, meniť a prepájať.
• Hlavným cieľom 3. cyklu je dosiahnuť komunikačnú úroveň A2 v prvom cudzom jazyku.
• Druhý cudzí jazyk sa bude učiť v 3. cykle podľa rovnakých pravidiel, aké platia doteraz.
Jazyk a komunikácia – slovenský jazyk a slovenská literatúra
• Vzdelávacia oblasť Jazyk a komunikácia sa člení na 3 podoblasti: 1. Prvé jazyky. 2. Slovenský jazyk ako druhý jazyk. 3. Cudzie jazyky.
• Uprednostňuje sa činnostne zameraný prístup.
• Odporúča sa funkčné a zmysluplné využitie učenia gramatiky jazyka a nie izolované prenášanie poznatkov.
• Existuje jeden komplexný obsahový štandard pre každý cyklus (je to 7 navzájom úzko prepojených častí)
• Hlavnými zmenami sú:
– vzájomne prepojené cykly,
– rovnaká štruktúra podoblasti Slovenský jazyk ako druhý cudzí jazyk a CJ,
– komplexný obsahový štandard pre jednotlivé cykly,
– väzba všetkých výkonov na komunikačné jazykové činnosti,
– realizácia obsahového štandardu prostredníctvom činnosti,
– funkčné používanie slovenského jazyka,
– využívanie digitálnych a rôznych informačných zdrojov,
– využívanie jazyka na efektívnu spoluprácu.
• Jazyková a komunikačná gramotnosť:
– schopnosť porozumieť, vyjadriť a interpretovať fakty, pojmy, emócie, pocity a názory hovoreným a písaným jazykom,
– využívať aj vizuálne, audiovizuálne a digitálne materiály v rôznych kontextoch,
– schopnosť efektívne komunikovať, a to vhodným a tvorivým spôsobom.
• Škola si vie v rámci svojho školského vzdelávacieho programu určiť svoj počet povinných diktátov a slohových prác.
Matematika a práca s informáciami - matematika
• Vzdelávacia oblasť je rozdelená na 3 obsahové komponenty, ktoré sa týkajú všetkých cyklov:
1. čísla a operácie
2. závislosti, vzťahy a práca s údajmi,
3. geometria.
• Závislosti, vzťahy a práca s údajmi zahŕňa:
– vzory, postupnosti, závislosti,
– kombinatorika a pravdepodobnosť,
– práca s údajmi a štatistika.
• V matematike je potrebné, aby sme vykonávali činnosti, ktoré umožňujú rozvíjať mäkké zručnosti, zručnosti dôležité pre život: tímová spolupráca, argumentácia, prezentačné zručnosti, komunikácia. To všetko s ohľadom na vek a schopnosti žiakov.
• Prezentácia súvisu cieľov vzdelávacích oblastí a výkonových štandardov. Pre jednotlivý cyklus sú vždy formulované hlavné ciele a k nim sú určené jednotlivé výkonové štandardy.
• Štandardy prinášajú nové príležitosti pre učiteľov, aby učili matiku iným, pútavejším spôsobom.
• Pri nastavovaní jednotlivých štandardov je dôležité prihliadanie na schopnosti žiakov.