Sprievodné materiály pre kľúčové oblasti kurikulárnych zmien vznikajú s cieľom posilniť komplexnú zmenu v školách a prispieť tak k cieľom kurikulárnej reformy.
Materiály plnia úlohu sprievodcov viacerými oblasťami zmeny. Poskytujú odpovede na kľúčovú otázku z praxe: Ako preniesť kurikulárne zmeny do vyučovania a života školy? Prezentujú rámcové praktické návody ku kľúčovým oblastiam kurikulárnych zmien pre cieľové skupiny (pedagogickí a odborní zamestnanci škôl, vedúci pedagogickí zamestnanci, lídri školy, učitelia profesijného rozvoja, mentori a iní aktéri zmien). Slúžia ako základ pre ďalšie metodické materiály.
Konkrétnou podporou pre zavedenie publikovaných materiálov do života škôl sú programy inovačného vzdelávania NIVaM, poradenstvo učiteľov profesijného rozvoja priamo v školách, poradenstvo a mentoring poskytované mentormi RCPU priamo v školách.
Sprievodcu si môžete prečítať TU.
• Prvá časť – hlavné zmeny v ŠVP a ich logika (cykly, vymedzenie gramotností, charakter a metakognícia atď.),
• Druhá časť – didaktická reflexia, čo sa zmení priamo vo vyučovaní (od učenia k učeniu sa, obsah učiva, didaktický cieľ a didaktické postupy a pod.)
Videotutoriál pre predmet matematika – 1. cyklus
• Rámcujú hlavné zmeny v jednotlivých vzdelávacích oblastiach/predmetoch.
• Objasňujú štruktúry vzdelávacích oblastí/predmetov (prepojenie cieľov, výkonových, a obsahových štandardov).
• Sú využiteľnou pomôckou, ako pracovať so vzdelávacími štandardmi pri tvorbe učebných osnov, ako dosahovať ciele VO priamo vo vyučovaní – praktické ukážky,
• Prezentujú špecifická pri hodnotení v daných vzdelávacích oblastiach.
Matematika a informatika
Sprievodca pre vzdelávaciu oblasť Matematika a informatika
Človek a príroda
Sprievodca pre vzdelávaciu oblasť Človek a príroda
Človek a svet práce
Sprievodca pre vzdelávaciu oblasť Človek a svet práce
Umenie a kultúra
Sprievodca pre vzdelávaciu oblasť Umenie a kultúra – hudobná výchova a výtvarná výchova
Zdravie a pohyb
Sprievodca pre vzdelávaciu oblasť Zdravie a pohyb
Jazyk a komunikácia
Sprievodcovia pre vzdelávaciu oblasť Jazyk a komunikácia – slovenský jazyk a literatúra, maďarský jazyk a literatúra, nemecký jazyk a literatúra, rómsky jazyk a literatúra, rusínsky jazyk a literatúra, ruský jazyk a literatúra, ukrajinský jazyk a literatúra, slovenský jazyk a slovenská literatúra, cudzie jazyky
Človek a spoločnosť
Sprievodca pre vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť, náboženská výchova ECAV, náboženská výchova RKC
Sprievodcov pre jednotlivé vzdelávacie oblasti/predmety v textovej forme dopĺňajú tutoriály formou videa vysvetľujúce princíp a proces tvorby učebných osnov so zameraním na 1. cyklus.
- Videotutoriál pre predmet informatika – 1. cyklus
- Videotutoriál pre predmet matematika – 1. cyklus
- Videotutoriál pre vzdelávaciu oblasť Človek a príroda – 1. cyklus
- Videotutoriál pre predmet hudobná výchova – 1. cyklus
- Videotutoriál pre predmet výtvarná výchova – 1. cyklus
- Videotutoriál pre vzdelávaciu oblasť Zdravie a pohyb – 1. cyklus
- Videotutoriál pre vzdelávaciu oblasť Jazyk a komunikácia – slovenský jazyk a literatúra – 1. cyklus
- Videotutoriál pre vzdelávaciu oblasť Jazyk a komunikácia (základné školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny) – predmety maďarský jazyk a literatúra, slovenský jazyk a slovenská literatúra
- Videotutoriál pre vzdelávaciu oblasť Jazyk a komunikácia – cudzie jazyky – 1. cyklus
- Videotutoriál k vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť
- Videotutoriál k vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť – náboženská výchova RKC – 1. cyklus
- Videotutoriál k vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť: Náboženská výchova/náboženstvo – Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania – 1. cyklus.
Sprievodcu si môžete prečítať TU.
• Uvádza vymedzenie hlavných línií v tvorbe misie a vízie školy, podpore riadenia a vedenia školy,
• rámcuje hlavné línie vzťahov a komunikácie v škole a v škole, vytvárania profesijného spoločenstva, zmeny ako súčasť kultúry školy, zameranie sa na rast žiakov, diverzity a inklúzie.
Publikáciu si môžete prečítať TU.
Cieľom jej tvorby je sprostredkovať argumentácie a didaktické praktiky hlavne formatívneho hodnotenia so zameraním na sebahodnotenie a podložiť ich skúsenosťami z vybraných základných škôl zo Slovenska. Používatelia sa k nim dostanú priamo v textoch kliknutím na zvýraznený odkaz. Sú príkladom toho, že inovácie hodnotenia v praxi existujú.
Metodický materiál si môžete prečítať TU.
Metodický materiál je zoznamom zdrojov a je užitočným doplnkom k metodickému materiálu Sprievodca zmenami vo vzdelávacích oblastiach, ktorý vysvetľuje kľúčové zmeny v jednotlivých vzdelávacích oblastiach. Nájdete v ňom aj návody a rady, ako zmenu realizovať vo Vašej pedagogickej praxi. Zoznam aplikovateľných učebníc sa bude aktualizovať v súlade s inováciami, ktoré sa priebežne objavujú, preto je označený ako pracovná verzia.
Sprievodcu si môžete prečítať TU.
V rýchlo meniacom sa svete je nevyhnutné, aby náš vzdelávací systém reagoval na zmeny
adekvátnou prípravou žiakov na život a kariéru v 21. storočí. Nový štátny vzdelávací program pre základné vzdelávanie, ktorý je jej nositeľom, prináša kľúčové zmeny, ktoré sa výrazne dotknú i hodnotenia.
Sprievodcu si môžete prečítať TU.
Aktuálne prebiehajúce reformy v oblasti vzdelávania vytvárajú tlak na to, aby sa obhajovanie inklúzie preklopilo do diskusie o tom, ako inkluzívne vzdelávanie v praxi realizovať.
Sprievodca Učenie rešpektujúce rozmanitosť prináša impulzy na prehodnotenie zaužívaných schém a postupov učenia, objasňuje kľúčové princípy a stratégie inkluzívnej praxe a ponúka inšpirácie, ako pracovať v heterogénnej triede a tvoriť podnetné prostredie, kde sa bude každý cítiť kompetentne, autonómne a zainteresovane.
Hoci ponúka aj konkrétne ukážky a príklady, nemožno ho vnímať ako ucelenú metodiku. Ambíciou tejto publikácie je pomôcť učiteľom uchopiť základné tézy inkluzívnej výučby a podnietiť ich záujem ďalej sa vzdelávať.