Učitelia sa môžu oprieť o mentorov v ďalších 16 regiónoch. Rezort školstva vyhodnotil druhé kolo výzvy Učitelia pre 21. storočie, z 39 žiadostí z 20 regiónov hodnotiaca komisia vybrala 16 úspešných žiadateľov. Od nového školského roka bude tak fungovať už dovedna 32 Regionálnych centier podpory učiteľov. Ich primárnym cieľom je pomôcť učiteľom s prechodom na novú formu vzdelávania po zavedení kurikulárnej reformy. Zriadenie a činnosť centier sú financované z Plánu obnovy a odolnosti SR.
![](https://vzdelavanie21.sk/wp-content/uploads/2023/03/rcpu-mapa-2023-768x535.jpg)
Na to, aby bola implementácia kurikulárnej reformy úspešná, je v prvom rade potrebná príprava učiteľov na zmeny. Reforma počíta aj s novou rolou učiteľa v triede. Ten už nebude len „odovzdávač“ informácií, ale stane sa odborným sprievodcom. Žiakov bude viesť k tomu, aby sa naučili informácie vyhľadať, vyhodnotiť a správne použiť. Pripraviť učiteľov na túto novú rolu a pomôcť im pri samotnom zavádzaní zmien je prioritou rezortu školstva. Pedagogickým zamestnancom a školám budú poskytovať podporu krajské pracoviská NIVaM a tiež mentori v Regionálnych centrách podpory učiteľov (RCPU).
Úlohou regionálnych centier je poskytnúť kolegom – učiteľom v regióne individuálne poradenstvo a pomoc s prechodom na nové učivo a inovatívne metódy výučby, ktoré nadväzujú na kurikulárnu reformu. „Naším cieľom je podporiť týmto spôsobom školy a samotných učiteľov v regiónoch celého Slovenka pri zavádzaní zmien v obsahu a formách vzdelávania. Bude sa tak diať prostredníctvom mentoringu, poradenstva a konzultácií predovšetkým v prioritných tematických oblastiach počas prechodu na nové kurikulum,“ vysvetľuje J. Horecký, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR. Medzi prioritné tematické oblasti, v ktorých mentori môžu poskytovať učiteľom pomoc patria: vzdelávacie programy, hodnotenie vzdelávacích výsledkov žiakov, personalizácia vyučovania a inkluzíve vzdelávanie, vzdelávací proces a vyučovací štýl učiteľa – sociálna klíma a digitálna transformácia.
![](https://vzdelavanie21.sk/wp-content/uploads/2023/03/Uloha-RCP-infografika-768x535.jpg)
Na 2. kolo výzvy RCPU je vyčlenených celkom 7 242 720 EUR. Finančné prostriedky sú určené na zriadenie a úhradu prevádzkových a personálnych nákladov. „Do vzdelávacieho systému sme priniesli nový prvok. Nie je správne, aby každá zmena vo vzdelávaní prebiehala ako štátna úloha a školy boli jej vykonávateľmi, často nedobrovoľnými. Naším cieľom je do zmien vo vzdelávaní zapojiť širší okruh škôl a iných organizácií, lebo školstvo a vzdelávanie má byť záležitosťou celej spoločnosti. Dôležitou úlohou zriaďovateľov týchto centier je sieťovať aktérov, ktorým záleží na zvyšovaní kvality vzdelávania v regióne. Zároveň pred mentorov kladieme veľkú profesionálnu výzvu a ponúkame im priestor a podporu, aby sa stali skutočnými pedagogickými lídrami. Zvyšovanie kvality vzdelávania predsa musí prichádzať z iniciatívy učiteľských lídrov,“ vysvetľuje Martin Kríž, riaditeľ Odboru kurikula a inovácií na ministerstve školstva.
Do výzvy sa mohli zapojiť obce, ktoré zriaďujú školy, vysoké školy, neziskové organizácie, občianske združenie, nadácie aj účelové zariadenia cirkvi. V rámci výzvy bolo rezortu školstva doručených 39 žiadostí, z ktorých všetky splnili predpísané podmienky. Odborní hodnotitelia posúdili kvalitu predložených žiadostí. V trojčlenných hodnotiacich tímoch bol zástupca ministerstva, zástupca NIVaM a externý hodnotiteľ. Žiadosti boli hodnotiteľom prideľované žrebom. Na základe výsledkov odborného hodnotenia budú 16 žiadateľom poskytnuté prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti SR na zriadenie a činnosť regionálnych centier. Ich zoznam je dostupný na https://www.minedu.sk/vyhlasenie-2-kola-vyzvy-ucitelia-pre-21-storocie/
![](https://vzdelavanie21.sk/wp-content/uploads/2023/03/Zoznam-uspesnych-ziadatelov-infografika-768x537.jpg)
V centrách je v tomto roku obsadených 153 mentorských miest, od nového školského roka by sa ich počet mal zvýšiť na 320. V letných mesiacoch je naplánovaná príprava a školenie mentorov a následne od 1. septembra začnú pôsobiť priamo na školách v regióne. V rámci Slovenska bude postupne pôsobiť 400 odborne vyškolených mentorov. Mentorom sa môžu stať učitelia základných či stredných škôl, ktorí môžu naďalej učiť. O pozíciu mentora sa môžu uchádzať učitelia rôznych predmetov, s minimálnou dĺžkou praxe 5 rokov. Vzdelávať učiteľov tak budú učitelia priamo z praxe. Ideálnym predpokladom je prirodzené líderstvo. Mentor ostane naďalej aktívny na svojej škole s čiastočným úväzkom (približne 2-3 dni v týždni) a druhú časť pracovného úväzku sa bude venovať mentorskej činnosti. Odhadovaná priemerná odmena mentora bude so zarátaním zvýšenia platov učiteľov od septembra približne 1000 – 1100 eur/mesačne pri týždennom úväzku 18,75 hodiny práce mentora. A samozrejme bude platený za čiastočný úväzok na svojej škole.
Od 1. septembra 2022 sa podarilo úspešným žiadateľom z 1. kola výzvy Učitelia pre 21. storočie začať svoje fungovanie a spustiť 16 centier v 16-ich regiónoch naprieč celým Slovenskom. Ich zoznam aj s webovými sídlami je dostupný na https://www.minedu.sk/data/att/25765.pdf. Druhé kolo výzvy bolo otvorené od 2. 12. 2022 do 16. 1. 2023. Cieľom je zriadiť postupne 40 regionálnych centier. Tretie, posledné, kolo výzvy je naplánované na august 2023.
![](https://vzdelavanie21.sk/wp-content/uploads/2023/03/Ciele-RCPU-infografika-768x535.jpg)
Stiahnite si infografiky vo formáte PDF:
Úspešní žiadatelia 2. kola výzvy Učitelia pre 21. storočie